(18.30 hodin)
(pokračuje Zaorálek)

Nikoho nevidím, končím podrobnou rozpravu. Ptám se pana ministra, jestli má něco na závěr. Nemá, ani zpravodaj. V tom případě vzhledem k tomu, že nezazněly žádné návrhy k hlasování, končím druhé čtení tohoto návrhu. Děkuji vám, pane ministře, končíme projednávání bodu 27.

 

Dalším bodem našeho programu je bod

 

31.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 252/1997 Sb., o zemědělství,
ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony
/sněmovní tisk 350/ - druhé čtení

 

Předložený návrh z pověření vlády by měl uvést ministr zemědělství Jaroslav Palas.

 

Ministr zemědělství ČR Jaroslav Palas: Děkuji za slovo. Vážený pane předsedo, vážené poslankyně, vážení poslanci, dovolte mi, abych uvedl návrh zákona, kterým se mění zákon č. 252/1997 Sb., o zemědělství, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony. Návrh má za cíl upravit nově evidenci zemědělských podnikatelů. Dosud byli soukromě hospodařící zemědělci evidováni u obecních úřadů.

Zemědělským podnikatelem za podmínek stanovených tímto zákonem se může stát jak fyzická, tak i právnická osoba. Těmito osobami mohou být občané České republiky, právnické osoby se sídlem na území České republiky, občané Evropské unie nebo právnické osoby se sídlem na území Evropské unie a dále fyzické nebo právnické osoby z tzv. třetích zemí. Pro osoby ze třetích zemí se nejvíce požaduje podmínka trvalého pobytu na území České republiky a prokázání znalosti českého jazyka.

Návrh zejména upravuje pro ty, kteří se chtějí stát zemědělskými podnikateli, kvalifikační požadavky, a sice buď minimální vzdělání, nebo splnění zemědělské praxe nejméně po dobu pěti let, nebo absolvování akreditovaného rekvalifikačního kursu zaměřeného na výkon obecných zemědělských činností v rozsahu minimálně tři sta hodin.

Tímto zákonem se ruší stávající právní úprava obsažená v § 12 až 12e zákona č. 105/1990 Sb. s tím, že přechodná ustanovení řeší postavení zemědělského podnikatele ke dni účinnosti tohoto zákona tak, že ten, kdo provozuje zemědělskou výboru ke dni účinnosti tohoto zákona podle dosavadní právní úpravy, považuje se za zemědělského podnikatele podle tohoto zákona, pokud se ve své lhůtě jednoho roku ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona zaeviduje na příslušném krajském úřadě, přičemž osvědčení vydané samostatně hospodařícímu rolníkovi podle stávající právní úpravy, zákon č. 105/1990 Sb. v platném znění, bude platit pět let ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona.

Na navrhovanou právní úpravu navazuje novela zákona č. 219/1995 Sb., devizový zákon, ve znění pozdějších předpisů, který byl vládou schválen 1. října a ve kterém se upravuje přechodné období po vstupu do Evropské unie pro nabývání půdy tvořící lesní půdní fond a půdy tvořící zemědělský půdní fond. Po dobu přechodného období bude tuto půdu moci nabývat právě i osoba evidovaná podle zákona o zemědělství.

Zároveň mi dovolte, abych vás stručně informoval o tom, že s pozměňovacími návrhy zemědělského výboru souhlasím a že jejich součástí jsou mimo jiné i legislativní změny zákona č. 256/2000 Sb., o Státním zemědělském intervenční fondu, ve znění zákona č. 128/2003 Sb. a zákona č. 569/1991 Sb., o Pozemkovém fondu České republiky, ve znění pozdějších předpisů, které umožní sloučení dosavadních dvou platebních agentur - Státní zemědělský intervenční fond a Ministerstvo zemědělství, agentura APA SAPARD - do jedné platební agentury Státní zemědělský intervenční fond s ohledem na provádění společné zemědělské politiky Evropské unie s tím, že národní podpory nadále zůstávají v administraci Ministerstva zemědělství, převod finančních prostředků z rozpočtu Pozemkového fondu České republiky dvě stě milionů korun Státnímu zemědělskému intervenčnímu fondu za účelem finanční podpory subvencovaného vývozu u mimořádně vzniklých přebytků výrobků z kravského mléka.

Dámy a pánové, děkuji vám za pozornost.

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Děkuji, pane ministře. Tento návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání zemědělskému výboru. Usnesení bylo rozdáno jako sněmovní tisk 350/1. Prosím pana poslance Ladislava Skopala, aby se nyní ujal slova.

 

Poslanec Ladislav Skopal: Děkuji. Pane předsedající, zemědělský výbor se tímto tiskem zabýval 1. října 2003 a přijal následující usnesení, kdy doporučuje Poslanecké sněmovně vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 252/1997 Sb., o zemědělství, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony, sněmovní tisk 350, schválit ve znění přijatých pozměňovacích návrhů. Děkuji.

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Děkuji. Otevírám obecnou rozpravu. Hlásí se pan poslanec Kučera.

 

Poslanec Miloslav Kučera: Děkuji za slovo. Vážený pane předsedo, dámy a pánové, předstupuji před vás s vážným upozorněním. Tato vládní novela je v rozporu s ústavními zákony České republiky. Zemědělský výbor některá ustanovení, která vládní novela obsahovala, zmírnil, ale i tak je to v naprostém rozporu s právními principy této země a zůstává to v rozporu. Podle § 2e, 2f a 2g může totiž být zemědělským podnikatelem pouze osoba, která je bezúhonná, dále osoba, která absolvovala střední odbornou školu se zemědělským zaměřením, nebo je tam jakýsi únik na tři sta hodin školení, a která prokáže, že absolvovala zemědělskou praxi v zemědělství v nějakém zemědělském podniku po dobu minimálně pěti let.

Dámy a pánové, Ústava České republiky zaručuje našim spoluobčanům, že mohou majetek získávat, vlastnit a užívat. Omezení užívacích práv je možné pouze ve veřejném zájmu a za úhradu. Podmínky bezúhonnosti a odbornosti v tomto případě budou vlastníkům zemědělských pozemků účinným způsobem bránit v jejich užívacích právech. Proč tomu tak má být? Proč by ten, kdo ztratí práci, se nemohl živit zemědělskou výrobou, jestli k tomu má své pozemky? Proč ten, kdo například zdědí zemědělské hospodářství, by nemohl v tomto hospodaření pokračovat? Proč například ten, kdo si zemědělské pozemky koupí, na nich nebude moci hospodařit? Proč ten, kdo třeba v životě pochybil a není bezúhonný a nikdo jej nechce vzít do zaměstnání, proč se nemůže sám živit svojí vlastní prací? Proč to tedy vlastně (?) a ministr zemědělství předkládají?

Osobně si myslím, že jde o naivní ochranu právnických osob před únikem zemědělské půdy do soukromého sektoru. Ale je to opatření naprosto liché, protože nám podstatně více hrozí výprodej zemědělské půdy zahraničním investorům než to, že by se fyzické osoby o svoji půdu nějakým způsobem zatím praly. Chtěl bych vás ale vážným způsobem upozornit na to, co skutečně hrozí. Vláda zde totiž vytváří jakýsi fantastický sociální program pro všechny vlastníky zemědělské půdy, kteří na ní nehospodaří. Budou totiž moci, pokud tato novela vejde v platnost, zažalovat stát na náhradu za omezení vlastnických práv a za jakýsi ušlý zisk. Pokud za ušlý zisk budeme počítat v penězích pouze dotace od státu a Evropské unie, tak, dámy a pánové, pro vlastníka deseti hektarů to znamená roční příjem, který touto žalobou vysoudí, ve výši 75 tisíc korun. Slyšíte dobře.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP