(18.00 hodin)
(pokračuje Kladívko)

Jistě všichni postřehneme výraznou změnu těchto dvou vět. Domnívám se, že toto ustanovení zavádí skrytou ochranku pro všechny zaměstnance Ministerstva spravedlnosti. Domnívám se, že takový luxus je nadbytečný.

Toto jsou moje připomínky k návrhu zákona, na jejichž základě jsem dospěl k závěru, že posilování role Vězeňské služby v oblasti bezpečnosti, vytváření ozbrojeného sboru s pravomocemi daleko vyššími, než mají ostatní bezpečnostní sbory v České republice, je nežádoucí. Počet vězňů v českých věznicích v letošním roce významně poklesl a Vězeňská služba může daleko lépe zajišťovat úkoly, za jejichž účelem byla zřízena. Kromě zajištění výkonu trestu jí musí jít především o to, aby lidé, kteří z věznice odcházejí, nebyli horší než ti, kteří do ní přicházejí. Platné zákony umožňují v odůvodněných případech použít výjimečné prostředky Policie České republiky a Bezpečnostní informační služby i v místech výkonu vazby a trestu odnětí svobody. Do pravomoci Vězeňské služby, která má sledovat nápravu pachatelů trestných činů, však nepatří.

V podrobné rozpravě navrhnu některé pozměňovací návrhy, které jsou reakcí na moje současné vystoupení.

Dále bych chtěl sněmovnu upozornit na usnesení výboru pro obranu a bezpečnost, a to především na bod 12, který nesouvisí s předloženým zákonem, tudíž nesouvisí s návrhem z dílny Ministerstva spravedlnosti. A to je u problému spojeného s pozbytím platnosti zákona o ochraně utajovaných skutečností. Podle článku IX. věty druhé zákona č. 310/2002 Sb. má zákon č. 148/1998 Sb., o ochraně utajovaných skutečností a o změně některých zákonů, pozbýt platnosti dnem 31. prosince 2003. Poslanecké sněmovně přitom dosud nebyl předložen vládní návrh nového zákona o ochraně utajovaných skutečností, který by s účinností od ledna 2004 nahradil právní úpravu, jejíž platnost má zaniknout. Hrozí proto reálně, že by od 1. ledna 2004 v právním řádu České republiky přinejmenším po určitou dobu neplatila žádná právní úprava ochrany utajovaných skutečností.

O řešení této situace usiluje pozměňovací návrh obsažený v citovaném usnesení výboru pro obranu a bezpečnost. Citované usnesení výboru přijal při projednávání vládního návrhu, kterým se mění zákon. č. 555/1992 Sb., o Vězeňské službě a justiční stráži České republiky. Pozměňovacím návrhem se navrhuje připojit k novele zákona novelu příslušných právních předpisů, jmenovitě zákona č. 310/2002 Sb. a zákona č. 104/1998 Sb., kterou by se zajistilo, zjednodušeně řečeno, prodloužení platnosti zákona o ochraně utajovaných skutečností, a to tak, aby mohla být včas přijata nová úprava.

Připomínám znovu, že vzniklá situace, která vznikla nečinností vlády, musí být bezpodmínečně vyřešena nejpozději do 31. prosince 2003. Stane se tak ovšem jen v případě, bude-li přijat citovaný pozměňovací návrh k vládnímu návrhu novely zákona o Vězeňské službě na této schůzi Poslanecké sněmovny. Další podmínkou je, že vládní návrh novely zákona bude na téže schůzi Poslanecké sněmovny schválen ve třetím čtení. Další podmínka - vládní návrh novely zákona o Vězeňské službě bude Poslaneckou sněmovnou na její prosincové schůzi v nejbližším možném termínu opětovně schválen v případě, že tento návrh zákona Senát zamítne nebo vrátí Poslanecké sněmovně s pozměňovacími návrhy. A čtvrtá podmínka - vládní návrh novely zákona o Vězeňské službě nebude prezidentem republiky vrácen Poslanecké sněmovně.

Tolik moje doplnění usnesení výboru pro obranu a bezpečnost. A domnívám se, že je na předsedech obou komor Parlamentu a předsedovi vlády, aby našli jakýsi širší politický konsensus, abychom zabránili tomu, aby naše republika byla od 1. ledna příštího roku určitou dobu bez zákona o utajovaných skutečnostech. Prestiži naší republiky v zahraničí by to rozhodně neprospělo.

Děkuji za pozornost.

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Děkuji panu poslanci Kladívkovi. Kdo dál se hlásí do obecné rozpravy k tomuto návrhu zákona? Pokud se nikdo další nehlásí, končím obecnou rozpravu.

Jenom si kontroluji u zpravodaje, že žádné návrhy k hlasování tady nezazněly.

Zahajuji rozpravu podrobnou, do které avizoval už pan poslanec Kladívko, že se hlásí, takže ho prosím, aby přednesl svůj návrh.

 

Poslanec Tomáš Kladívko: Ještě jednou děkuji, pane předsedo. Dovolte, abych přednesl pozměňovací návrhy k tisku 351 - zákon č. 555/1992 Sb., o Vězeňské službě a justiční stráži.

První pozměňovací návrh - bod 1. § 1 odst. 2 - vypustit první větu. Nová první věta by tedy zněla: "Vězeňskou službu řídí" a dále pokračuje text odst. 2 v navrhovaném znění.

Můj druhý pozměňovací návrh. Bod 11 - celé navrhované znění vypustit. Týká se nakládání s biologickým materiálem.

Za třetí. Bod č. 14 - celé znění vypustit, jak už jsem tady avizoval.

Poslední pozměňovací návrh - bod 15 - vypustit § 16, 16a, 16b, 16c včetně nadpisů týkající se informátorů a finančních prostředků. Bude zůstávat původní znění návrhu zákona.

Děkuji.

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Také děkuji. Prosím pana poslance Petr Ibla, aby přednesl svůj návrh.

 

Poslanec Petr Ibl: Děkuji za slovo. V prvním případě reaguji na usnesení výboru pod II., kde by se mělo uvést do souladu mezi navrhovanou úpravou, která je obsažena v § 16 odst. 2, tedy zabránění nedovolené komunikace osob ve výkonu vazby a ve výkonu trestu, se zněním telekomunikačního zákona. Tedy k vládnímu návrhu za část třetí vložit novou část čtvrtou, která včetně nadpisu a poznámky pod čarou č. 18a zní:

"Část čtvrtá - změna zákona o telekomunikacích a o změně dalších zákonů.

Článek 4: V § 88 zákona č. 151/2000 Sb., o telekomunikacích a o změně dalších zákonů, ve znění zákona č. 284/2001 Sb., zákona č. 151/2002 Sb., zákona č. 205/2002 Sb., zákona č. 309/2002 Sb., zákona č. 517/2002 Sb. a zákona č. 225/2003 Sb., se na konci odst. 6 doplňují slova: "České republiky (dále jen Vězeňská služba)" a doplňuje se odst. 11, který včetně poznámky pod čarou č. 18a zní:

Odst. 11. Ustanovení odst. 1, 2 a 8 se nevztahují na používání zabezpečovací techniky pověřenými orgány Vězeňské služby podle zvláštního právního předpisu (odkaz 18a) v objektech, ve kterých se vykonává vazba nebo trest odnětí svobody k zabránění nedovolené komunikace osob ve výkonu vazby nebo ve výkonu trestu odnětí svobody."

A nyní, jak je již uvedeno v usnesení výboru, je třeba, aby byl proveden tento legislativní soulad mezi návrhem a zákonem o Vězeňské službě s telekomunikačním zákonem.

Zde konkrétně je nutné, aby navrhovaná úprava možnosti rušení nedovolené komunikace osob ve výkonu vazby nebo trestu byla promítnuta právě do telekomunikačního zákona. Tento zákon v platném znění totiž zatím rušení telekomunikačního provozu neumožňuje. Pokud by tato změna telekomunikačního zákona nebyla schválena, pak by bylo nutné příslušné oprávnění Vězeňské služby vypustit i z projednávaného vládního návrhu. A v tomto případě připojuji eventuální pozměňovací návrh k vládnímu návrhu, a to pouze pro případ, že by nebyl přijat pozměňovací návrh, který byl nyní uveden.

Eventuální pozměňovací návrh zní: V článku 1 bodu 16 v § 16b odst. 2 vypustit slova "a zabránění nedovolené komunikace osob ve výkonu vazby a ve výkonu trestu odnětí svobody".

***




Přihlásit/registrovat se do ISP