(10.20 hodin)
(pokračuje Býček)

V tomto je jeho potřeba. Škoda, že nebyl předložen před 1. srpnem 2003, tedy před datem, po němž byla Česká republika vyřazena ze seznamu členů. A s důsledky tohoto vyřazení se můžeme seznámit v důvodové zprávě.

K samotnému vládnímu návrhu zákona. Postrádám v uvedeném tisku srovnání s nařízením Rady Evropských společenství č. 2368/2002 ze dne 20. prosince 2002. Není to asi bezdůvodné, že to neobsahuje, jinak bychom si mohli porovnat, kam až nás vládní návrh zákona zavádí. Podle mého názoru jsou vážné připomínky k návrhu zákona. Dovolte mi uvést jen některé.

V návrhu není uveden příslušný orgán. V důvodové zprávě je sice uvedeno Ministerstvo financí, ale proč tímto orgánem není například Ministerstvo průmyslu a obchodu? Navíc mít dvě výkonné složky pod jedním ministerstvem, případně Ministerstvem financí, tedy expertní pracoviště a Celní správu, nemusí být prospěšné v dnešním složitém světě. Definování poslání expertního pracoviště prostřednictvím úkolů ministerstva je neobvyklé a složité. Přitom hlavním posláním expertního pracoviště je vydávat certifikát a provádět kontrolu. Ostatní úkoly jsou jen evidenční a navíc zařazeny do velmi významných sankcí.

Zajímavé je uvedení § 5 písm. g). Pro účely evidence zpracovává osobní údaje bez souhlasu subjektu, aniž je uvedeno, jaká je jejich ochrana. Tedy jakási nová "tajná služba" na expertním pracovišti nebo ministerstvu?

§ 6. Zřizuje se institut "příslušný zaměstnanec", jehož pravomoci z tohoto zákona jsou málem vyšší než pravomoci policisty při vyšetřování trestné činnosti - viz § 33 písm. e).

Hlava pátá - Registrace. Jsou zde uvedeny dva stupně registrace, § 27 a § 28. § 27: Obecná registrace je povinná. - Ale je k ničemu, protože nakládat s diamanty může jen osoba mající zvláštní registraci podle § 28.

§ 29 - Je podivné, že o registraci se rozhodnutí nevydává, ale o odnětí ano. Tudíž není vydáno rozhodnutí o registraci formou rozhodnutí, není proti čemu se odvolat. Tento paragraf hovoří o zrušení registrace, přičemž v § 34 - Sankce a zabrání věci - je uvedena možnost odnětí zvláštní registrace a samozřejmě bez možnosti odvolání.

§ 33 - Kontrolu systému certifikace surových diamantů provádí společně příslušný celník. - Že je příslušný, má to uvedeno ve služebním průkazu, že je tedy z celního úřadu Kladno, jež je příslušným celním úřadem? Není.

§ 45. Ministerstvo má povinnost, které se však zbaví tím - tedy své povinnosti z § 4 odst. 4 mít způsobilé pracovníky - že tak to zabezpečí do šesti měsíců. Přitom výkon povinnosti ze zákona nastupuje nejpozději do 15 dnů po nabytí účinnosti zákona. Do té doby to bude dělat kdo? Tedy s jakou pravomocí a spolehlivostí?

§ 44. Osoba mající v držení surové diamanty je povinna do dvou měsíců podat žádost o certifikaci zásob. - Zase bez sankce. Ale o to je horší, kdo to je a jak je myšleno "osoba mající v držení"? Vždyť zákon mluví o povinnosti mít jisté splněné povinnosti při nakládání s diamanty. A navíc to nekoresponduje s § 3 písm. k).

Nechci unavovat sněmovnu dalšími výhradami k zákonu. Snad mnou uvedené postačí k tomu, abychom pochopili, že zákon není způsobilý být projednáván podle § 90 jednacího řádu, ale domnívám se, že i projednání v hospodářském výboru, kam doporučuji jeho přikázání, bude bez aktivní spolupráce s navrhovatelem nemožné v případě zkrácené lhůty.

Děkuji za pozornost. (Potlesk poslanců KSČM.)

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane kolego. Nyní má slovo pan zpravodaj Melčák.

 

Poslanec Miloš Melčák: Děkuji vám, pane místopředsedo. Jsem postaven před úkol vyvést projednávání tohoto bodu z úskalí, do kterého se dostal vinou zablokování projednávání podle § 90, protože se domnívám, že musíme respektovat skutečnost, že nepřihlášení se ke Kimberleyskému procesu by bylo pro naši zemi špatné a že bychom v podstatě nesplnili tu základní věc, kterou od diamantu očekáváme, to, aby byl skutečně jenom tím nejlepším přítelem ženy, nikoliv prostředkem k placení válek a podobných krvavých konfliktů. Proto mi dovolte, abych navrhl především tyto skutečnosti:

Už tady zaznělo, že doporučujeme, aby to bylo projednáno hospodářským výborem podle doporučení sněmovny. Čili první hlasování, které bychom měli absolvovat, by bylo hlasování o určení hospodářskému výboru. Domnívám se, že je možné přistoupit i ke zkrácení lhůty, protože vlastně nikdo tady v obecné rozpravě nezpochybnil tu základní věc, kterou si myslím, že můžeme formulovat téměř větou, která má formu usnesení: Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky podporuje kroky vlády směřující k zapojení České republiky do Kimberleyského systému certifikace surových diamantů.

Proto navrhuji, aby lhůta na projednávání ve výboru, případně výborech byla zkrácena o 55 dnů, to znamená na pět dnů. To je první návrh k hlasování.

Druhý návrh k hlasování je zařazení nového bodu za body, které jsou dosud očíslovány, a který bude znít: Vládní návrh zákona o nakládání se surovými diamanty, o podmínkách jejich dovozu, vývozu a tranzitu a o změně některých zákonů, sněmovní tisk 451, druhé čtení.

Další bod, který navrhuji zařadit, je třetí čtení tohoto zákona, který jsem formuloval v předchozím bodu, to znamená vládní návrh zákona ... atd.

A dále navrhuji, abychom určili projednávání bodu ve druhém čtení na schůzi ve středu 29. října 2003 jako první bod našeho programu ráno. A dále, abychom určili projednávání zákona ve třetím čtení jako pevně zařazený bod po již zařazených bodech na pátek 31. října 2003.

Domnívám se, že tímto postupem můžeme dostát tomu, že podporujeme úsilí vlády o zařazení České republiky na seznam zemí, které jsou zapojeny do Kimberleyského systému certifikace surových diamantů.

Děkuji vám za pozornost.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP