(Jednání pokračovalo v 14.01 hodin.)
Místopředseda PSP Jan Kasal: Dámy a pánové, je 14 hodin. Jinými slovy, čas určený na posilnění, na občerstvení, vypršel, takže vás všechny, kteří máte zájem o další průběh rozpravy, prosím, abyste přišli do sněmovny.
Mám pro vás informaci, že je přihlášeno zhruba patnáct lidí a jako první je přihlášen a slovo dostane pan poslanec Martin Říman.
Hlásí se pan poslanec Fajmon.
Poslanec Hynek Fajmon: Pane místopředsedo, já bych si vás opět chtěl dovolit požádat, abyste zajistil to, co je podle jednacího řádu povinností vlády - buď přítomnost předsedy, anebo místopředsedy. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Ano. Takže pokud mě slyší předseda vlády nebo některý z místopředsedů vlády, můj hlas zní naléhavě. Vážení pánové, přijďte do sněmovny, čeká se na vás. Platné usnesení Poslanecké sněmovny hovoří jasně, že sněmovna může jednat tehdy, kdy je přítomen předseda vlády nebo místopředseda vlády. Takže je přítomen místopředseda.
(Padla žádost o odhlášení.)
Já vás klidně odhlásím, ale přečtěte si jednací řád. Pořád udržovat v poslanecké síni 67 poslanců není nezbytné, jak dobře víte. Já vás klidně odhlásím, nemám proti tomu žádnou námitku, ale platí to, co jsem řekl.
Takže místopředseda vlády je přítomen a já dávám slovo panu poslanci Martinovi Římanovi. Prosím všechny ty, kteří jsou ve sněmovní síni, aby se posadili, a já ještě vyplním čas tím, že řeknu, že jako druhý bude hovořit Vilém Holáň.
Poslanec Martin Říman: Děkuji, pane místopředsedo. Dámy a pánové, já začnu svůj příspěvek takovou malou vzpomínkou na minulý týden. Když jsem se díval, v úterý tuším to bylo, v televizních událostech na polského premiéra Millera, který byl v České republice na návštěvě, tak jsem si při tom uvědomil, že to bylo v naší veřejnoprávní televizi asi poprvé, kdy někdo opravdu vysvětloval nehledanými přirozenými slovy veřejnosti, o čem ta evropská ústava vlastně je. Kdy jasně říkal, že to není jenom další radostný krok na naší cestě k rozvinuté evropské společnosti, ale že to je dokument, ve kterém jsou uloženy nejrůznější zájmy jednotlivých členských zemí, ve kterém jsou také uloženy zisky a prohry těchto zemí tak, jak se jim podařilo či nepodařilo bodovat při jednání Konventu. A hlavně že tyto jednotlivé země se pilně připravují na to, aby na Mezivládní konferenci, která pak začala v sobotu, tyto zisky buď uhájily, anebo udělaly všechno pro to, aby eliminovaly ztráty.
Mně teda ten úterek večer vůbec nebylo dobře, že to naší veřejnosti sděluje premiér cizí země. Říkal jsem si, proč to neudělal premiér český, proč Vladimír Špidla necítil potřebu sdělit svým občanům dostatečně včas, jaký je názor jeho vlády na tuto ústavu, tak jak to předvedl jeho polský kolega Miller, a proč neumožnil svým občanům o této věci s dostatečným předstihem přemýšlet a diskutovat. A když už necítil tu potřebu on sám, což jakkoli je nepochopitelné, proč jeho vláda a s ní i všichni koaliční poslanci zvedli ruku proti návrhu ODS předminulý týden, když se snažila zařadit tento bod na program schůze.
Fakt, že v České republice jako jediné přistupující zemi se tato debata otevírá až po zahájení Mezivládní konference, a to ještě jen díky aktivitě opozice, svědčí o jednom. O naprosté přezíravosti vlády vůči veřejnosti, ale také o tom, že tato vláda neumí, nebo možná nechce zaujmout jasnou pozici, resp. že žádnou pozici patrně nemá.
Já bych byl rád, kdyby nám, kteří zde hovoříme, nebyla vkládána do úst slova o spiknutí a o nepřátelích. My se jen chceme této vlády ptát, jak je připravena hájit zájmy České republiky.
O skutečnosti, o které jsem hovořil, co se týče vládních postojů, svědčí i dopis, který 26. 8. letošního roku poslalo Ministerstvo zahraničních věcí Úřadu vlády a předsedovi Poslanecké sněmovny. Z něj se dozvídáme, že překlad ústavy bude hotov do poloviny září. Jak může proběhnout pak diskuse od poloviny září do 3. října, kdy začala Mezivládní konference?
K dopisu je také přiloženo rámcové stanovisko vlády z 9. července. To jsem mimochodem obdržel od Ministerstva zahraničních věcí ještě v polovině září, když jsem se poptával, zda už mají něco určitějšího. Toto stanovisko má stránku a čtvrt a týká se šesti oblastí. Je velmi neurčité, něco ve stylu - raději bychom, aby to bylo tak, ale pokud se to nepodaří, tak se s tím asi smíříme.
***