(10.00 hodin)
(pokračuje Vymětal)

Provedli pro orientaci žadatelů-stěžovatelů propočet finančních nákladů pro vybudování přechodu pro chodce, včetně jeho zabezpečení světelným zařízením a nutnými úpravami stávajících zařízení výše uvedené železniční tratě v místě uvažovaného přechodu. Píšou tady, protože se jednalo o dvoukolejnou železniční trať, že by náklady činily 2 mil. 300 tis. korun, a pak to tady ještě rozpitvává vrchní přednosta, kolik za projekt, kolik za zabezpečovací zařízení atd. Abych to ještě podepřel, že skutečně přechod ať už legálně, či nelegálně existuje, po rekonstrukci před šestnácti lety i ovládací dráty pro signalizační zařízení byly staženy v tomto místě do kanálu, tak aby ti lidé mohli přecházet. Nebyly volně taženy v terénu, což by bránilo v přechodu. Takže k tomu byla jakási aktivita, dráhy se k tomu také postavily nějakým způsobem. Je kuriózní, že toto navrhuje vrchní přednosta dráhy Přerov, že pokud město Kyjov pokryje tyto výše uvedené finanční náklady, tak že to dráhy velmi rády provedou. Kuriózní je, že městský úřad jenom tuto odpověď, aniž by se k tomu vyjádřil, poslal stěžovatelům, a tím to zhaslo. Vůbec se nevyjádřil, jestli bude hledat prostředky, dohodne se s dráhou na zřízení přechodu, zkrátka nic se dál nedělo. Nedivme se tedy, že se občané obrátili na poslance, aby zkusil v této věci interpelovat.

Co mě trochu překvapuje, že pan ministr píše, že takovéto specifické případy povoluje příslušný silniční správní úřad. Nevím, jestli přechody dělá silniční úřad, a zrovna přes trať. Myslím, že drážní úřad k tomu má co říci, ale ať už je to jakkoliv, tak i silniční správní úřady patří pod slovutného pana ministra dopravy. I železnice i silnice. Myslím si, že takovýto argument nelze přijmout.

Chtěl bych poprosit, kdyby pan ministr se postavil k těmto milým lidem v Bohuslavicích čelem a pokusil se hledat nějaké řešení. Nevím, jestli ho už pan ministr má přichystané. Pokud by neměl, tak bych poprosil Poslaneckou sněmovnu, aby v zájmu dobrého burčáku nepřijala odpověď pana ministra, aby přece jen byl nějak dotlačen hledat odpověď.

Děkuji vám za pozornost.

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: To bylo vystoupení pana poslance Vymětala. Otevírám rozpravu. O slovo se hlásí ministr Milan Šimonovský.

 

Ministr dopravy ČR Milan Šimonovský: Vážený pane předsedo, dámy a pánové, vážený pane poslanče Vymětale, i mně samozřejmě není lhostejný osud tohoto přechodu, ale zejména lidí, kteří přes tento přechod přecházejí, protože, byť je to 50 lidí, je to frekventovaný úsek, který je jistě potřeba řešit. Přesto musím na písemné odpovědi a informacích v tom uvedených trvat, protože přestože jste uvedl některé argumenty, tak nikterak nevyvracejí naše zjištění, že Ministerstvo dopravy není to ministerstvo, které povoluje zřízení přechodu. Také nepovolujeme ani přejezdy, ale jistě jsem mohl v této odpovědi uvést, že jsme se obrátili na Městský úřad v Kyjově a postoupili jsme i příslušnému správnímu orgánu toto podání. Mezitím se po vaší interpelaci před třemi měsíci na nás obrátil v zastoupení pana starosty Letochise pan místostarosta. Takže to bereme vážně a v odpovědi panu místostarostovi jsem uvedl správný postup, který by městský úřad měl zvolit, pokud chce i nadále řešit tuto situaci přechodem pěších.

Přechod pěších vyloučen není. Je to v každém případě nebezpečné místo jak pro ty, kteří jedou po kolejích, tak pro ty, kteří přecházejí. Ale za určitých předpokladů se dá i v širé trati takovéto místo realizovat za předpokladu, že frekvence na trati do Veselí nad Moravou není tak velká, aby znemožňovala toto řešení.

Chci jen říci pro ty, které to zajímá blíže, že správný postup je skutečně takový, že se vyjadřuje k takovýmto věcem několik úřadů, a jedním z nich je podle zákona také silniční správní úřad. Je shodou okolností, že tento úřad je odborem dopravy v Kyjově, což má pan starosta po ruce a může s ním jistě komunikovat lépe než přes ministerstvo nebo přes Poslaneckou sněmovnu. Zvolil ale tento způsob. Já ho respektuji.

Napsali jsme panu starostovi, že je za prvé potřeba, aby byly respektovány zákony, které upravují tyto přechody. V prvé řadě je potřeba, aby to bylo v územním plánu, aby to obec brala vážně, že chce tento přechod řešit. To je zákon č. 50 o územním plánování a stavebním řádu. Pokud to obec má skutečně vážně v úmyslu a má i prostředky, které na to může věnovat, tak je potřeba, aby podala návrh na zahájení územního řízení o umístění stavby v souladu s územně plánovací dokumentací, což je předpoklad, o kterém jsem hovořil. Územní řízení provádí místně příslušný obecní stavební úřad na radnici, což má pan starosta velmi blízko.

Dále je potřeba podat návrh na rozhodnutí silničního správního úřadu podle § 37 zákona o pozemních komunikacích. Zákon přesně vymezuje, za jakých podmínek a kdy je možné zřídit jiný přechod než mimoúrovňový, a silniční správní úřad definuje paradoxně také přechody pro chodce, protože přechod pro chodce a komunikace vedoucí k železniční dráze je komunikací účelovou, anebo místní. Podle toho, jestli je možné na ní jezdit auty, nebo slouží jako přechod, nebo jaká je místní úprava. Rozhodnutí o místní úpravě vydává odbor dopravy v Kyjově.

Dále je potřeba podat návrh na vydání rozhodnutí o rozsahu a způsobu zabezpečení křížení železniční dráhy s pozemními komunikacemi v úrovni kolejí drážnímu správnímu úřadu. Toto rozhodnutí vlastně definuje rozsah a technologii zabezpečení, která je úměrná intenzitě provozu jak pěších, tak provozu vlaků na kolejích.

Dále je potřeba požádat o vydání stavebního povolení u silničního správního úřadu pro stavbu komunikace, což je, jak už jsem řekl, odbor dopravy v Kyjově. Dále je třeba požádat o vydání stavebního povolení drážní správní úřad pro stavbu přechodu, což je speciální správní úřad, a ten tyto podmínky pro silniční správní úřad vydá, to znamená, že úřady si samozřejmě papíry předávají mezi sebou, ale já jenom uvádím, co všechno a jaké orgány budou v tomto řízení zapojeny, ale stavebník nebo žadatel, což je Městský úřad v Kyjově, to podá pouze silničnímu orgánu a již všechny papíry jdou poštou. Pro realizaci stavby je potřeba požádat o stavební povolení a po dokončení stavby vyžádat vydání kolaudačního rozhodnutí, a tím pádem je přechod zřízen.

Tento postup náš úřad poslal na městský úřad, poslali jsme žádost úřadu podepsanou panem místostarostou silničnímu správnímu orgánu a myslím si, že nic nebrání tomu, aby se Městský úřad v Kyjově pustil do díla, pokud to skutečně má vážně v úmyslu. Pro dokreslení chci říci, že sto metrů od tohoto místa je silniční podjezd na silnici druhé třídy. Je pravda, že není na této silnici provedena úprava pro pěší, na tuto komunikaci není od frekventované části žádný přístup. Ten je hodně daleko, protože před 40 lety se udělala přeložka této silnice.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP