(Jednání pokračovalo v 9.30 hodin)

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Vážené kolegyně a kolegové, je 9.30, znamená to, že uplynula přestávka na poradu poslaneckého klubu ČSSD.

Dříve než budeme pokračovat v přerušené obecné rozpravě, sděluji, že náhradní kartu č. 5 má paní kolegyně Buzková, náhradní kartu č. 11 pan poslanec Vojíř, náhradní kartu č. 12 pan poslanec Pospíšil, náhradní kartu č. 2 pan poslanec Karel Černý. To je z náhradních karet vše.

O slovo před přerušením obecné rozpravy požádal pan poslanec Mládek, kterému je uděluji.

 

Poslanec Jan Mládek: Vážený pane předsedající, vážení členové vlády, dámy a pánové, dovolte mi říci několik slov do obecné rozpravy k zákonu o dani z příjmů, sněmovní tisk č. 402.

Pan předseda Kalousek zmínil debatu v rozpočtovém výboru, kde se probíral jeho pozměňovací návrh o tom, která osobní auta, lépe řečeno do jaké výše, bude možné vložit do nákladů firmy a která nikoli. Ve vládním návrhu, který máte všichni u sebe, je návrh omezit tuto sumu na 900 tis. Kč. Pan předseda Kalousek tady uvedl, že udělal pozměňovací návrh, který měl tuto sumu zvýšit na 1,5 mil. Kč. Zdůvodnil to jednak tím, že je třeba zajistit komfort pro dovozce luxusních aut. Myslím si, že to je jedna z posledních záležitostí, o kterou bychom se měli starat, tj. o komfort dovozců luxusních aut. Podle mého názoru pro blahobyt této země je lhostejné, zda se auta nad milion budou dovážet, nebo nebudou, či v jakém množství.

Já jsem si naopak dovolil podat na onom zasedání rozpočtového výboru jiný návrh, a to snížit onu sumu na 600 tis. Kč. To je koneckonců limit, do kterého se vejde nejenom poměrně slušný vůz domácí výroby, ale i některé dovozové automobily. Není totiž žádný důvod daňově podporovat feudální spotřebu. Jde v principu pouze o to, že podnikatelé mohou ušetřit dnes 31 % na daních v případě, že vloží větší část ceny automobilů do nákladů.

Chtěl bych ještě říci, že když jsem podal tento návrh, tak jsem nebyl inspirován ničím jiným než nápadem - a klidně mu tuto licenci ponechám - bývalého ministra za ODS pana Ivana Kočárníka, který již v polovině 90. let navrhoval omezit daňově uznatelnou sumu za auto na 500 tis. Kč. Vzal jsem v úvahu, že od té doby se ceny přece jen o něco zvýšily. Tudíž jsem vlastně opakovaně podal návrh pana Kočárníka, který kdyby ho on dnes předkládal, by byl zřejmě v oné výši 600 tis. Kč. Smutné je, že ve své vlastní straně tehdy s tímto nápadem neprorazil.

Nicméně bych chtěl zdůraznit, že stejně jako pan předseda Kalousek budu disciplinovaným členem rozpočtového výboru a znovu tento návrh nepodám. Protože tak velí nepsaná pravidla rozpočtového výboru. Samozřejmě jiná věc je, pokud si někdo mimo rozpočtový výbor tento návrh osvojí. Já nebudu mít pak problém pro něj hlasovat.

Chtěl bych se rovněž zmínit o záležitosti vztahu daňově odpočitatelné části osobního automobilu pro podnikatelské účely k tomu, jaká auta se používají ve státní správě. Jsem rád, že pan předseda Kalousek změnil názor, protože na rozpočtovém výboru tvrdil, že ona suma musí mít úroveň 1,5 mil. Kč, protože taková je zhruba cena stávajících aut používaných státní správou ČR. Poté jsem mu vytkl, že je to poněkud defétistický postup, protože Parlament, popř. rozpočtový výbor by se neměly smiřovat s daným stavem věci, ale snažit se o to - koneckonců tato instituce je normotvorným orgánem - dát nějaký signál k tomu, jaká je přiměřená cena automobilů, ve kterých jezdí představitelé státní správy. Tudíž samozřejmě je daleko lepší přístup přijmout tuto logiku a spíše přizpůsobovat auta onomu limitu, který nejspíše nastaví tato sněmovna ve výši 900 tis. Kč, případně přijme-li někdo můj návrh, ve výši 600 tis. Kč.

Samozřejmě ta úroveň automobilů ve státní správě byla poněkud determinována faktem, že v roce 2000 v ČR proběhlo výroční zasedání Mezinárodního měnového fondu a Světové banky, během kterého firma Audi poskytla za výhodných podmínek tomuto výročnímu zasedání vozidla Audi. Poté česká státní správa dostala nabídku tato auta odkoupit. Nicméně není žádný důvod k tomu, abychom se spokojili s tímto stavem a nesnažili se dosáhnout toho, aby hodnota vozidel ve státní správě se přizpůsobila této nižší úrovni. Zejména v případě varianty vládního návrhu se dá předpokládat, že se do oněch 900 tis. Kč vejdou poměrně slušná auta.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP