(15.50 hodin)
Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Děkuji. Slyšeli jsme návrh zpochybnit hlasování, o kterém nechám hlasovat. Je to návrh paní poslankyně Novákové zpochybnit hlasování.
Zahajuji hlasování. Kdo je pro, přijmout tuto námitku, stiskne tlačítko a zdvihne ruku. Děkuji. Kdo je proti této námitce?
Hlasování pořadové číslo 14 - z přítomných 198 poslanců pro hlasovalo 107, proti 42. Námitka byla přijata.
Nyní bychom měli toto hlasování opakovat. Pokud dovolíte, přečtu znovu návrh usnesení, o kterém budeme hlasovat. Prosím, abychom se soustředili.
"Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s návrhem zákona, kterým se mění zákon č. 406/2000 Sb., o hospodaření energií, podle sněmovního tisku 161/6, ve znění schváleném Senátem, podle sněmovního tisku 161/7." To je tedy text usnesení.
Zahajuji hlasování. Kdo je pro, stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?
Hlasování pořadové číslo 15 - z přítomných 198 poslanců pro hlasovalo 103, proti 72. Konstatuji, že takto jsme návrh zákona ve znění schváleném Senátem přijali.
Hlásí se předseda pan poslanec Kováčik. Má slovo.
Poslanec Pavel Kováčik: Děkuji, pane předsedo. Kolegyně a kolegové, já bych chtěl skutečně, aby jestliže budeme chtít projednat věci, které projednat máme, aby v případech, kdy rozdíly v hlasování jsou skutečně tak dramatické, napříště znělo pouze oznámení pro stenozáznam, nikoliv zpochybnění hlasování. Děkuji.
Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano. Prosím, pane poslanče - vy máte nějaký procedurální? (Přicházející poslanec Ransdorf: Faktickou poznámku.) Není žádná rozprava, já vám nemohu dát slovo, je mi líto.
V této chvíli ukončuji projednávání tohoto bodu a pokročíme k dalšímu, kterým je
4.
Návrh zákona o chemických látkách a chemických přípravcích
a o změně některých zákonů
/sněmovní tisk 211/3/ - vrácený Senátem
Přátelé, je tady opravdu poněkud příliš velký hluk. Já vás prosím, abyste nevedli hovory tady ve sněmovně a soustředili se na další bod programu.
Senát vrátil návrh zákona s pozměňovacími návrhy. Jeho usnesení jsme obdrželi jako sněmovní tisk 211/4. Já tady vítám paní senátorku Jitku Seitlovou.
Prosím, aby se za navrhovatele k usnesení Senátu a k předloženým pozměňovacím návrhům vyjádřil ministr životního prostředí Libor Ambrozek, případně pan ministr Milan Urban a další. Prosím tedy pana ministra Ambrozka.
Ministr životního prostředí ČR Libor Ambrozek: Vážený pane předsedo, kolegyně a kolegové, Senát se zákonu o chemických látkách věnoval velmi podrobně. Chtěl bych ocenit práci, kterou provedl především výbor pro územní rozvoj a životní prostředí. Pozměňovací návrhy se týkají především sjednocení původní dělené účinnosti, což povede k členění textu zákona a umožní uživatelům lepší orientaci. Návrh byl totiž připravován původně už téměř před třemi lety, kdy ještě nebylo známé datum přistoupení České republiky do Evropské unie.
Národní seznamy prioritních látek existují ve většině zemí Evropské unie a právo Evropských společenství s nimi počítá. Rovněž schválení dalších návrhů vedoucích k zpřesnění návrhu zákona podporujeme, takže souhrnem bych chtěl říct, že Ministerstvo životního prostředí jako jeden z předkladatelů, ale i po projednání s Ministerstvem průmyslu a obchodu a s Ministerstvem zdravotnictví, podporuje přijetí zákona v senátní verzi.
Děkuji.
Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Děkuji, pane ministře. Prosím ministra Milana Urbana - ještě jednou prosím pana ministra Urbana, jestli se chce vyjádřit k tomuto. Ne, není tomu tak. Další - jestli paní ministryně Součková nebo pan ministr Jaroslav Palas, ti všichni by mohli. Ale zdá se, že nikdo z nich se nehlásí. Ne, také ne.
Ptám se tedy, jestli se k pozměňovacím návrhům Senátu chce vyjádřit zpravodaj výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí pan poslanec Rudolf Tomíček. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Rudolf Tomíček: Děkuji, pane předsedající. Já nebudu dlouho zdržovat. To, co tady řekl ministr životního prostředí kolega Ambrozek, plně souhlasí a prosím, abychom podpořili právě tu verzi, která prošla Senátem.
Já bych chtěl jenom říct, že Senát neměl lehkou úlohu, neboť jednak dostal za prvé neúplný text, a byly tam další problémy. Já bych si dovolil trošku citovat z řeči kolegyně Seitlové v Senátu: Formulace jednotlivých částí je zcela odlišná. Někdy je to podmiňovací způsob, jinde přikazující způsob, takže vyznat se v zákoně je nesmírně obtížné. Myslím, že to bylo obtížné i pro všechny, kteří na úrovni parlamentu s tímto zákonem pracovali. K nízké srozumitelnosti zákona také přispívá i to, že zákon je plný odkazů na odkazy a odkazy odkazů, takže se s ním velice těžce pracuje. Je pravda, že tento zákon předložila čtyři ministerstva, je pravda, že každé má svůj charakteristický rukopis, a opravdu byla s nim práce nelehká.
Já bych chtěl jenom poděkovat kolegům ze Senátu, že ty drobnosti, které se nám nepodařilo vyřešit, oni přece jenom zachytili, a je to ke zlepšení celého tohoto návrhu. Takže ještě jednou za sebe doporučuji schválit senátní verzi tohoto návrhu. Děkuji.
Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Děkuji panu poslanci Tomíčkovi a otevírám rozpravu. Opět připomínám, že při novém projednávání zákona není možné pokládat pozměňovací návrhy. V rozpravě jako první bych nabídl slovo paní senátorce Seitlové.
Senátorka Jitka Seitlová: Pane předsedo, vážená vládo, dámy a pánové, dovolte, abych vám odůvodnila pozměňovací návrhy, se kterými vrátil Senát návrh zákona o chemických látkách Poslanecké sněmovně.
Usnesení Senátu o provedení změn v návrhu řeší závažnou kolizi vymezení působnosti zákona v několika termínech a jeho následné modifikace v časové posloupnosti. Účinnost pro část zákona je v původním znění schválena k 1. 1. 2004. Dnem přistoupení České republiky k Evropské unii, tedy po méně než pěti měsících platnosti, tato polovina navrženého zákona ztrácí platnost a účinnost by měla nabýt druhá část zákona. Celá řada ustanovení druhé části ale navazuje a odkazuje na část první, takže fakticky by zákon byl nerealizovatelný, protože by chyběly definice a některá procesní ustanovení.
Nutnost řešení kolize platnosti jednotlivých částí zákona a vlastní faktická krátká část pouze necelých pěti měsíců působnosti nového systému vedly Senát nakonec k rozhodnutí, aby vytvořil možnost jednoho nabytí termínu účinnosti tohoto zákona, a to jako nejvhodnější termín datum přistoupení České republiky k Evropské unii.
***