(12.30 hodin)
(pokračuje Novotný)

Proto se už od roku 1997 začalo uvažovat o jeho zrušení. Dnes, v roce 2003, dostáváme zcela anachronicky návrh na prodloužení agonie fondu.

Způsob nakládání s nepřevedeným majetkem řeší návrh zákona převodem na stát, zastoupený Ministerstvem financí, kde bude uložen do vydání zvláštního právního předpisu, ve kterém vláda na návrh Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy určí jeho využití na podporu práce s dětmi a mládeží.

Jak je u této vlády zvykem, neřídí se ani rozhodnutím svých vlastních usnesení. Jako příklad mohu uvést usnesení č. 206 z 21. 8. 2002 o finančních prostředcích pro občany poškozené povodněmi. Z tohoto důvodu se nedomnívám, že by finanční prostředky takto získané byly skutečně použity pro práci s dětmi a mládeží. Naopak je velice pravděpodobné, že by při současném stavu státních financí byly použity na zalepení nějaké díry v rozpočtu a toto rozhodnutí by bylo nám i veřejnosti prezentováno jako nesmírně výhodné a prozíravé ekonomické řešení.

Zabývat se řešením problému celé roky před plánovaným ukončením činnosti fondu, co s majetkem, který se nepovedlo převést, mi připadá absurdní. Právě k tomuto účelu byl totiž fond zřízen.

Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Zbyňku Novotnému. Hovořit bude paní poslankyně Michaela Šojdrová.

 

Poslankyně Michaela Šojdrová: Děkuji. Vážený pane místopředsedo, kolegyně a kolegové, budu stručná, ale chci reagovat na návrhy, které zde padly, a na připomínky, především na návrh na zamítnutí tohoto zákona. Nejsem si jista, zda si navrhovatel uvědomuje, co to znamená. Znamená to mimo jiné to, že pokud by neproběhlo třetí kolo a nedali bychom možnost k dalším převodům, mj. i objektu na Senovážném náměstí a na České, tak tyto objekty budou prodány. Bude prodána střecha nad hlavou zastřešujícím organizacím dětí a mládeže a jejich ústředí. Možná to někomu nevadí, ale předkladatelům tohoto návrhu zákona to prostě vadí, protože se obáváme, že by to vážně ohrozilo jejich další činnost. Takže s tímto návrhem na zamítnutí mj. i pro tento dílčí důvod, ale velmi vážný, prostě nesouhlasím a nepodporuji ho.

Byly tady výhrady kolegyně Konečné, proč nebyl svolán podvýbor pro mládež. Jako místopředsedkyně podvýboru musím říci, že jsem neobdržela žádnou žádost, ani písemnou, ani ústní, aby tento podvýbor třeba k tomuto problému byl svolán. Samozřejmě, že kdyby takový návrh byl, svoláme ho. Určitě je ho možné svolat v případě, že návrh zákona projde prvním čtením, tak k podrobné debatě nad návrhem zákona se určitě můžeme sejít.

Byl tady vznesen dotaz, co asi zamýšlí ministerstvo školství s těmito budovami. Tento návrh předkládají poslanci. My tady nemůžeme hovořit za ministerstvo, ale můžeme říci s klidným svědomím, že jsme zvažovali i jiné možnosti, jak spravovat tyto budovy, aby zůstaly pro činnost dětí a mládeže. A nenašli jsme jinou vhodnější právní formu, nového nabyvatele, který by byl schopen tuto činnost zabezpečit. Kolegyni Konečné to určitě potvrdí i její kolega poslanec Koníček, který návrh spolupodepsal a ví, že jsme zvažovali, zda je to ta nejvhodnější forma. Je možné samozřejmě ve druhém čtení, pokud někdo navrhne vhodnější řešení, tak o něm rádi budeme uvažovat.

Mimochodem, nevím, odkud pramení tak velká nedůvěra k tomu, že by ministerstvo školství nespravovalo tyto budovy ve prospěch dětí a mládeže, protože je jedním z orgánů státní správy, který do této doby finančně silně podporuje sdružení dětí a mládeže jak v investiční, tak především v jejich další provozní činnosti. Domnívám se, že tady obava, že by ministerstvo školství nesplnilo svoji povinnost, je opravdu lichá.

Na závěr mi dovolte říci, že ještě jednou apeluji na ty, kteří uvažují o zamítnutí tohoto návrhu, že by tím skutečně zabránili další možnosti převést minimálně tyto dvě hlavní budovy, které slouží pro zastřešující orgány dětí a mládeže, protože zákon o zrušení Fondu dětí a mládeže říká, že to, co nebude bezúplatně převedeno, bude prodáno, tedy nejen obchodní společnosti nebo účast Fondu dětí a mládeže v těchto společnostech, ale veškerý nemovitý majetek, který v tomto fondu je, bude prodán, a Ministerstvo financí by nemělo šanci bezúplatně tyto nemovitosti komukoli jinému převést.

Takže děkuji za pozornost a prosím, aby návrh byl propuštěn do druhého čtení.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji paní poslankyni Michaele Šojdrové. Dalším přihlášeným je paní poslankyně Konečná a pan poslanec Turek.

 

Poslankyně Kateřina Konečná: Děkuji, pane místopředsedo. Chtěla bych krátce reagovat na paní poslankyni Šojdrovou. Už když se tady sháněly podpisy na tuto novelizaci zákona, několikrát jsem vás upozorňovala, že bych byla ráda, kdybychom si v podvýboru sedli a podiskutovali si o tom zcela věcně, bez emocí, které se tady vyskytují. To se ale bohužel nestalo. Ale věřím, že paní předsedkyně, která je zároveň jednou z navrhovatelek, toto ve velice krátké době udělá. Nicméně si myslím, že vzhledem k tomu, že Fond dětí a mládeže jsme sice rozhodli o druhém kole, ale ještě není ani dokončeno první kolo, a moc dobře víme, jak pracuje likvidátor bez toho, aby ho Poslanecká sněmovna kontrolovala, prostě tento podvýbor má také za úkol to, aby tuto kontrolu prováděl pravidelně a bez jakýchkoli důvodů, ať už je to nějaká novelizace zákona nebo ať už jsou to navrhované změny.

Dále bych chtěla reagovat na Senovážné náměstí. Vy moc dobře víte, a seděla jste, paní poslankyně, v té komisi, že mládežnická sdružení podala společné projekty, projekty, které měly jak ekonomické závěry, tak jsme věděli, že to bude ufinancovatelné a zůstane to v jejich rukou. Proč tyto projekty nebyly vybrány, jsem se vás ptala již minule, a nikdo mi do dnešního dne neodpověděl.

Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji paní poslankyni Konečné. Hovořit bude paní ministryně Petra Buzková.

 

Ministryně školství ČR Petra Buzková: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, plně souhlasím s paní poslankyní Konečnou v tom smyslu, že je třeba o této věci mluvit věcně a bez emocí. To je ovšem bohužel právě to, co tady poslankyně Konečná předvedla. To znamená, prosím, odpusťme si ty emoce a buďme věcní.

Na začátek bych ráda zdůraznila, že se nejedná o vládní návrh zákona, že se jedná o poslanecký návrh zákona, jak již zde bylo řečeno. Poslanecká sněmovna, když projednávala druhé kolo převodu majetku Fondu dětí a mládeže, uložila vládě, tedy konkrétně Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy, předložit návrh zákona, který by ukončil před uzavřením likvidace Fondu dětí a mládeže, který by tedy umožnil převody ještě některých dalších majetků. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy na tomto úkolu pracuje. Současně bylo vyhodnoceno připomínkové řízení a návrh zákona je v takové fázi, že by mohl být předložen do prvého čtení do Poslanecké sněmovny na zářijovou schůzi.

Je samozřejmě věcí Poslanecké sněmovny, aby zvážila, co je pro ni výhodnější, zda v tuto chvíli poslat do druhého čtení poslanecký návrh zákona, který sice rozhodně není identický s návrhem, který budu předkládat v září já, ale není s ním v takovém zásadním rozporu, aby nemohlo být toto umožnění dalších převodů schváleno prostřednictvím tohoto návrhu. Osobně bych to doporučovala, a to i z toho důvodu, že čas se krátí, a aby návrh zákona prošel Poslaneckou sněmovnou, prošel Senátem, případně budu-li brát legislativní proces jako takový, znamená to, že tedy i možností případného veta ze strany Senátu, opětovného projednání v Poslanecké sněmovně a nakonec i teoretické možnosti veta prezidenta republiky - byť v poslední době se tato teoretická možnost stává spíše možností praktickou. To znamená, že čas je neúprosný, nicméně legislativní proces ve vládě je samozřejmě mnohem delší než legislativní proces, pakliže návrh zákona předkládá skupina poslanců. Žel bohu jsou určitá pravidla a určitá kritéria, která při předkládání vládního návrhu zákona neobejdeme a neurychlíme.

To znamená, zde vlastně ti, kteří si přejí, aby proběhly ještě další převody majetku organizacím, které pracují s dětmi a mládeží, těm dává tento poslanecký návrh větší šanci, že se podaří přijmout tento návrh v nějaké podobě do konce roku, což je vlastně doba, kdy je to třeba.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP