(16.20 hodin)
Ministr práce a sociálních věcí ČR Zdeněk Škromach: Dobrý den. Vážené dámy a pánové, vážený pane předsedající, dovolte, abych uvedl již vámi citovaný návrh novely zákona. Předložený návrh zákona byl zpracován v rámci reformy veřejných rozpočtů a obsahuje úsporná v oblasti nemocenského pojištění.
Jenom na úvod bych krátce uvedl, že systém, který byl dlouhodobě vyrovnaný, v této době signalizuje, že v letošním roce by deficit mezi vybraným a vyplaceným nemocenským pojištěním měl dosáhnout až 4 mld. Kč. Tento stav se rok od roku prohlubuje a je nutné učinit určitá opatření, s tím, že upozorňuji, že se jedná o opatření, která by měla být na jeden, maximálně na příští rok. Do konce příštího roku by měl být připraven pro sněmovnu nový zákon o nemocenském pojištění, protože stávající zákon, který je z roku 1956, již nevyhovuje dnešním podmínkám a umožňuje mnoho možností, jak jej obejít, zneužít a podobně. Čili je potřeba změnit systém tak, aby byl spravedlivější, a tak, aby skutečně těm, kteří nemocní jsou, zajistil dostatečné a slušné nemocenské pojištění.
Takže ke konkrétním návrhům. Jedná se o tato opatření.
Prodlužuje se rozhodné období pro zjišťování denního vyměřovacího základu pro výpočet dávek nemocenského pojištění z dosavadního kalendářního čtvrtletí na dvanáct kalendářních měsíců. Touto úpravou se dosáhne spravedlivější výše dávek, která bude stanovena ze zúčtovaných příjmů náležejících za delší období.
Dále, denní vyměřovací základ pro výpočet nemocenského a podpory při ošetřování člena rodiny se snižuje za dobu prvních 14 dní pracovní neschopnosti nebo potřeby ošetřování u částky do 480 Kč ze současných 100 procent na 90 procent. Kromě finanční úspory přispěje tato finanční úprava k omezení zneužívání dávek. Další ze dvou dávek, to je peněžité pomoci v mateřství a vyrovnávacího příspěvku v těhotenství a v mateřství, se tato redukce denního vyměřovacího základu nedotkne.
Procentní sazba nemocenského se snižuje za první tři dny pracovní neschopnosti ze současných 50 na 25 procent. Cílem této úpravy je omezit krátkodobé pracovní neschopnosti, které jsou často účelové, a snížit tak celkovou pracovní neschopnost. U ostatních dávek nemocenského pojištění - podpora při ošetřování člena rodiny, peněžitá pomoc v mateřství a vyrovnávací příspěvek v těhotenství a v mateřství - zůstává procentní sazba stejná jako dosud, to je po celou dobu pobírání 69 procent denního vyměřovacího základu.
Prodlužuje se doba, po kterou nebudou zvyšovány hranice denního vyměřovacího základu používané pro výpočet dávek nemocenského pojištění a dávek nemocenské péče v ozbrojených silách, o další dva roky, to je do roku 2005. Jedná se o opatření, které v horizontu dalších tří let znamená největší finanční úsporu prostředků nemocenského pojištění. Ale vzhledem k tomu, že předpokládáme, že od 1. 1. 2005 by měl již nabýt účinnost nový zákon o nemocenském pojištění, pak se toto ustanovení samozřejmě neuplatní.
Všechna tato navrhovaná opatření přinesou v období 2004 až 2006 úsporu ve výši přibližně 14,8 mld. Kč, to je cca 11 až 15 procent celkových výdajů.
I po přijetí navrhovaných opatření, která znamenají snížení úrovně dávek nemocenského pojištění, bude Česká republika plnit příslušné úmluvy Mezinárodní organizace práce o minimální úrovni dávek.
Všechny tyto úpravy jsou zaměřeny k omezení krátkodobé nemoci. U dlouhodobé nemoci nad 14 dnů se nic nemění, tam zůstávají veškeré sazby i základy nezměněny. Takže v žádném případě nemůže dojít k existenčnímu ohrožení rodin nebo pojištěnců.
Doufám, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, že tento návrh zákona pustíte do druhého čtení.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji vám, pane ministře, za vaše úvodní slovo a prosím, aby se v tuto chvíli ujal slova zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Miroslav Krajíček.
Poslanec Miroslav Krajíček: Vážený pane předsedající, členové vlády, vážené kolegyně a kolegové, cílem navrhovaného znění zákona je dosažení úspor v sociální oblasti, a to zejména v systému nemocenského pojištění. Navrhovaná opatření zmínil ve svém úvodním slovu pan ministr, proto je zde nebudu opakovat. Pouze doplním, že předkládaný návrh zákona je v souladu s ústavním pořádkem České republiky. Všechny navrhované změny zákonů v oblasti nemocenského pojištění jsou slučitelné s nařízením Rady 1408/71, o aplikaci soustav sociálního zabezpečení na zaměstnané osoby, samostatně výdělečně činné a členy jejich rodin pohybující se v rámci Evropských společenství a příslušná prováděcí nařízení Rady 574/22 a s ratifikovanými úmluvami Mezinárodní organizace práce, s Evropskou sociální chartou a Evropským zákoníkem sociálního zabezpečení.
Důvodová zpráva předpokládá, že přijetí návrhu zákona povede k úspoře výdajů na nemocenské pojištění do konce roku 2005 - v roce 2004 úspora ve výši 3,805 mld. Kč, v roce 2005 ve výši 4,941 mld. Kč. Kromě úspor, které jsou očekávány se změnami ve výpočtu nemocenských dávek, předpokládá důvodová zpráva, že návrh zákona přinese i úspory vyplývající ze snížení nemocnosti, které by měly činit asi 2 mld. Kč ročně.
Tolik má zpravodajská zpráva k tomuto vládnímu návrhu zákona, pane předsedající. Své připomínky k předkládanému návrhu zákona přednesu v obecné rozpravě, do které se po jejím otevření přihlásím. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji, pane poslanče. Přerušuji projednávání tohoto bodu.
Můžeme se tak věnovat dalšímu bodu 10 schváleného pořadu, kterým je
10.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 155/1995 Sb.,
o důchodovém pojištění, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 589/1992 Sb.,
o pojistném na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti,
ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 582/1991 Sb., o organizaci
a provádění sociálního zabezpečení, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 396/ - prvé čtení
Z pověření vlády předložený návrh uvede opět ministr práce a sociálních věcí Zdeněk Škromach.
Ministr práce a sociálních věcí ČR Zdeněk Škromach: Vážený pane předsedající, vážené dámy a pánové, dovolte, abych uvedl návrh zákona, kterým se mění další zákony, sněmovní tisk 396. Návrh zákona je jedním ze zákonů předložených vládou v souvislosti s opatřeními navrhovanými v oblasti stabilizace veřejných rozpočtů.
Hlavním cílem zákona je učinit takové úpravy v oblasti důchodového pojištění a pojistného na sociální zabezpečení, které přispějí k finanční udržitelnosti důchodového systému v dalších letech. Navrhovaná parametrická opatření jsou reakcí na dosavadní deficit bilance příjmů a výdajů důchodového systému a zejména na prognózy dalšího vývoje, podle nichž by se měl tento deficit dále prohlubovat.
Důchodové pojištění bylo nově upraveno zákonem č. 155/1995 Sb., který nabyl účinnosti dnem 1. ledna 1996.
***