(18.10 hodin)
(pokračuje Kladívko)
S tímto zdůvodněním však nelze souhlasit z následujících důvodů. Vězeňská služba je zřízena k jinému primárnímu účelu, jímž je účelné, smysluplné zajištění výkonu vazby a výkonu trestu odnětí svobody. Tuto činnost by měl vykonávat odlišný subjekt, zřízený k účelu odhalování trestné činnosti. Tím je v našich podmínkách Policie České republiky.
Používání operativně pátracích prostředků přímo Vězeňskou službou narušuje koncepci zacházení a snižuje možné výchovné působení na vězně. Poskytování finančních odměn za předávání informací o poznatcích nasvědčujících, že došlo nebo dojde k trestné činnosti, bude vždy v rozporu s účelem trestu. Má to jistě dopad na charakter odsouzeného. Obdobně bude maximálně snížena úspěšnost zacházení a resocializace u odsouzených, kteří budou vědět, že stejná instituce, která vede programy zacházení a hodnotí úspěšnost, proti nim používá finančně motivované spoluvězně, kteří budou za svou práci, tedy za poskytování informací o spoluvězních i zaměstnancích, jistě kladně hodnoceni i v jiných oblastech, např. postavení ve věznici, kázeňské odměny, podmíněné propuštění. Nic nenasvědčuje tomu, že by se podobně morálně a lidsky zrůdný systém známý z dřívější podoby českého vězeňství dříve či později neobnovil. Rozhodně však pro to nejsou návrhem novely vytvořeny žádné předpoklady a funkční pojistky.
Dále svůj nesouhlas opírám zároveň o skutečnost, že podle stávající právní úpravy lze ve Vězeňské službě použít operativně pátrací prostředky, a to za podmínek stanovených zákonem č. 283/1991 Sb., o Policii České republiky. Pokud spolupráce mezi Vězeňskou službou a policií není dobrá, mělo by úsilí směřovat ke zlepšení této spolupráce, např. formou meziresortních dohod. Je ovšem možné uvažovat i o úpravě právním předpisem.
Dámy a pánové, podávám návrh na zamítnutí zákona v prvém čtení. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Kladívkovi. Další přihlášky do rozpravy nejsou, takže rozpravu končím. Ptám se pana místopředsedy vlády, zda hodlá vystoupit. Je tomu tak.
Místopředseda vlády a ministr spravedlnosti ČR Pavel Rychetský: Dovolte mi, abych jenom stručně reagoval na obecnou rozpravu.
Pokud se týče pochybností o tom, zda přijetí tohoto zákona si vyžádá zvýšené nároky na státní rozpočet, musím říci, že žádná z navržených změn takové nároky nevyžaduje, jako je právo Vězeňské stráže pronásledovat prchajícího vězně nebo právo Vězeňské služby kontrolovat osoby pohybující se kolem věznice nebo právo Vězeňské služby odebrat vzorek odsouzené osobě - s jedinou výjimkou, a to je skutečnost, že přijetí této novely zákona může zakládat právo Vězeňské služby, aby buďto identifikovala, že v prostoru věznice je nepovolený aktivovaný mobil, nebo dokonce aby použila zařízení, které by jí umožnilo odrušit prostor věznice tak, aby nebylo v tomto prostoru vůbec možné používat mobilní telefony nebo drogy
Musím říci, že přijetím tohoto zákona se to teprve zakládá jako možnost pro Vězeňskou službu. Otevřeně říkám, že pokud se týče druhé varianty, to znamená používat zařízení, které odruší prostor věznice, v tuto chvíli je tak drahé, že o tom vůbec neuvažujeme. Chceme mít tu možnost pro případ, že se dočkáme tak jako u ostatního elektronického zboží poklesu cen.
Na druhé straně - i když to zřejmě většinu sněmovny nezajímá.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Dámy a pánové, vzhledem k tomu, že jste nezaregistrovali tuto dobře míněnou a jemnou výtku pana místopředsedy vlády, prosím vás, abyste se posadili všichni na svá místa, protože každému poslanci je vyhrazeno jeho místo, takže ten, kdo chce být přítomen jednání ve sněmovně, nechť se posadí.
Místopředseda vlády a ministr spravedlnosti ČR Pavel Rychetský: Na druhé straně jsem nucen vám sdělit, že dostávám každý den hlášení o mimořádných událostech v oblasti vězeňství od generálního ředitelství Vězeňské služby, že prakticky každý den se v některé ze 38 věznic v České republice nalezne jeden až dva propašované mobily na cele. Každý den v denních hlášeních se nalezne při náhodných kontrolách v moči nebo krvi odsouzených droga nebo jiná toxická nepovolená látka. Jinými slovy - není pochyb o tom, že přes veškerá opatření se daří různými způsoby propašovat do našich věznic mobilní telefon. Jediná obrana, která se ukazuje, je nikoli to, že budeme - promiňte mi to - prohledávat každý den slamníky na celách, ale že budeme mít zařízení, které jakmile se aktivuje mobilní telefon v prostoru věznice, okamžitě identifikuje, ve kterém místě aktivovaný mobilní telefon je.
To byly jediné zvýšené náklady. Musím říci, že nikoli zásadní. Teprve předpokládáme jakési výběrové řízení na takové zařízení, které umí nalézt mobil, ale musím říci, že je v tak nepatrných částkách, že kdybychom jich měli 38 hned ve všech 38 věznicích, podle odborníků jsou to částky zanedbatelné a jsme schopni z vlastní kapitoly je pořídit.
Pokud se týče druhého vystoupení v rámci obecné rozpravy, ještě jednou zdůrazňuji - tato novela nezakládá pro Vězeňskou službu ani justiční stráž právo používat operativní pátrací prostředky. Toto právo dále zůstává pouze policii a zpravodajským službám podle obecných zákonů. Tady nedochází k žádné změně v platné právní úpravě. To jediné, co se mění proti dosavadní právní úpravě, tyto orgány, které jsou pod kontrolou soudu, pod kontrolou Poslanecké sněmovně a pod kontrolou státního zastupitelství, tak mohou činit i na žádost ministra spravedlnosti. To znamená, že vznikne-li podezření, že v té či oné věznici nějaká skupina vězňů připravuje organizovanou akci, která by mohla např. vést ke vzpouře nebo hromadnému útěku, máme právo požádat příslušné orgány, aby normálním regulérním způsobem použily operativně technické pátrací prostředky. Domnívám se, že tento požadavek je legitimní, zejména když se nemění režim používání těchto prostředků.
Z těchto důvodů si myslím, že je žádoucí, aby novela byla propuštěna do dalšího čtení. Děkuji vám.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji, pane místopředsedo vlády. Pan poslanec Petr Ibl jako zpravodaj pro prvé čtení nechce vystoupit v tuto chvíli.
Dámy a pánové, zopakuji návrh, který předložil pan poslanec Kladívko: Poslanecká sněmovna zamítá předložený návrh.
O návrhu rozhodneme v hlasování pořadové číslo 413, které jsem zahájil. Ptám se, kdo je pro tento návrh, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko. Kdo je proti tomuto návrhu?
Hlasování skončilo. Ze 169 přítomných bylo pro 50, proti 100. Tento návrh nebyl přijat.
Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání výboru pro obranu a bezpečnost. Má někdo jiný návrh? Pokud tomu tak není, zahájil jsem hlasování.
Hlasování pořadové číslo 414. Kdo souhlasí s návrhem organizačního výboru, ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?
Hlasování skončilo. Ze 169 hlasujících bylo pro 147, nikdo nebyl proti. Tento návrh jsme přikázali výboru pro obranu a bezpečnost.
Konstatuji, že je možno ukončit první čtení.
Ještě pan poslanec Šplíchal.
***