(16 20 hodin)
(pokračuje Ransdorf)
Dnes má Škodovka v Plzni 5300 nebo 5700 zaměstnanců, měla jich 35 tisíc. Kolbenka, kdysi podnik, který dělal 570 lokomotiv a 1500 tramvají, je dnes v ruinách. Přerovské strojírny, které měly vysoce kvalifikovanou strojírenskou produkci, měly 6300 pracovních míst - a dnes jich mají asi 1300. Když se podíváte po republice, tak je to obrovská destrukce strojírenského potenciálu naší země.
Když po několika letech pan ministr Dlouhý přišel k nám do zahraničního výboru a říkal, že se domnívá, že by základem našeho vývozu měly být vývozy velkých investičních celků, tak to už bylo, jak říkají bratia Slováci, trocha oneskorene, protože mezitím došlo k tomu, že se rozešlo projekční zázemí, že se ukázalo, jak je obtížné financovat vývozy velkých investičních celků, kdy vlastně došlo i k destrukci celé struktury podporující vývoz, a tak jsme dnes v situaci, kdy opravdu tyto velké investiční celky můžeme vyvážet jenom obtížně, i když za nimi se skrývá i velké množství právě těch nehmotných položek, které bychom rádi uplatnili.
Mohu uvést třeba příklad Indie, která se vypracovala na šestou ekonomiku světa, kam v době, kdy tolik solventní nebyla, jsme vyvezli 90 velkých investičních celků za léta 1948 až 1989. Za celá 90. léta jsme vyvezli jenom jeden velký investiční celek, a to byla repase elektrárny v Tamilnádu. Mohl bych zmiňovat celou řadu dalších trhů, kde to dopadlo podobně, kde jsme ustoupili od sjednaných dodávek. Třeba pro Čínu byla sjednána dodávka stovky energobloků, které by byly naše těžké strojírenství mohly živit dlouhá léta.
Dámy a pánové, je třeba zpytovat svědomí, kdo způsobil destrukci potenciálu českého průmyslu a kdo má na svědomí výpadek v tom velkém množství pracovních míst. Je třeba také uvést, že v podstatě zisky z privatizace, které mohly také podle zákona být investovány do zlepšení kvality tržního prostředí a podnikové sféry, byly umrtveny díky tomu, že se sanovaly uměle vzniklé dluhy, kdy vlastně vláda a Ministerstvo financí vedené Václavem Klausem přehlížely systematicky to, co je TOZ, trvale obracející se zásoby, že u nás byla jiná struktura vnitřního financování podniků, než je v zahraničí, a tak došlo vlastně k tomu, že uměle vznikly dluhy, které se pak musely sanovat, místo toho, aby tyto prostředky byly investovány do změny struktury národního hospodářství.
Dámy a pánové, myslím, že je třeba se dívat na vývoj 90. let v celku, a to neznamená, že budeme snímat odpovědnost z bývalého ministerského předsedy Zemana a z dnešního ministerského předsedy Špidly. Pan Špidla má problémy, noviny ho nemají moc rády, ve sdělovacích prostředcích je pod velkým tlakem a s výjimkou pana redaktora Hanáka ho patrně nikdo nepochválí, takže má ve zvyku se pochválit sám. Ale je třeba říci, že skutečně v době, kdy končila předchozí vláda, kdy nastoupili sociální demokraté a on převzal resort Ministerstva práce a sociálních věcí, nezaměstnanost v naší zemi byla 6,1 %. A je třeba říci, že Ministerstvo práce a sociálních věcí pod jeho vedením nic neudělalo pro to, aby se situace v naší zemi zlepšila. 40 tisíc pracovních míst ve srovnání s půlmilionem nezaměstnaných je prostě směšný a naprosto pod veškerou kritiku stojící výsledek. Prostě, je třeba říci, že Ministerstvo práce a sociálních věcí pod vedením dnešního ministerského předsedy Špidly zcela selhalo.
A jestliže obě strany, strana modrých i strana růžových, dnes dospěly k tomu, že Slovensko je jejich vzor, tak samozřejmě, dámy a pánové, si musíme říci, že je to přiznání neúspěchu, jak pokud jde o stranu modrých, tak pokud jde o stranu růžových.
Jestliže zde mluví pan ministerský předseda o tom, že je třeba vzít tuto koncepci reformy veřejných financí, protože je to jediný ucelený koncept, tak musím říci, že i řada naprosto mylných a do neúspěchu vedoucích konceptů může budit dojem určitého skloubeného celku. Koneckonců i soustava, kterou hájila církev, o představě vesmíru, byla ucelená a logicky skloubená, ale ve svých důsledcích naprosto mylná.
Je třeba říci, že ve vládním konceptu reformy veřejných financí je naprosto chybná diagnóza příčin současného stavu. Je zde naprosto chybná analýza toho, co je třeba dělat. Tvrdím na tomto místě, že převaha restriktivních opatření, navíc za situace, kdy k nám prosakuje deflační situace, povede k tomu, že se srazí ekonomika na kolena. Povede to k sestupné restrukturalizaci, povede to k omezení domácího trhu a povede to, dámy a pánové, také k omezení agregátní koupěschopné poptávky. O tom všem je třeba diskutovat.
Jinak musím říci, že mi strana modrých a strana růžových v této diskusi připomínají dva do sebe zakleslé dinosaury. Jestliže se vzájemně pobijí, není toho vůbec škoda. Vývoj stejně půjde mimo ně. (Potlesk z levé strany sálu.)
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Ransdorfovi. Hovořit bude pan poslanec Karel Vymětal, připraví se pan poslanec Martin Říman.
Poslanec Karel Vymětal: Děkuji za slovo. Pane místopředsedo, dámy a pánové, venku příjemně prší, byl jsem se tam trošičku ochladit, protože jsem začínal mít pocit, že jsem na divadelním kusu, který by se dal nazvat "Jak se dostat od investičních pobídek přes reformu veřejných financí až k zákonu o zoologických zahradách a zákonu o veřejných záchodcích". Jsem rád, že už se snad zase pomalinku vracíme k investičním pobídkám, a chtěl bych reagovat na to, co zde říkal pan ministr.
Pane ministře, já doufám, že sankční systém, jak jste o něm hovořil, že je účinný, bude předložen do hospodářského výboru a stejně tak bude vyhodnocena jeho účinnost. Praxe však potvrzuje, že asi účinný není téměř vůbec. Jestliže firma Flextronics odešla z České republiky a moc jí to nevadilo, tak asi účinný není. Přece s investorem musí sankce tak "zatřepat", že prostě není možné, aby se takto choval. O tom to je. Přece sankce nejsou zaměřeny na poctivé investory. Sankce je třeba zaměřit na ty nepoctivé - a ty my tu snad v České republice nepotřebujeme. Myslím, že tu otázku je třeba dotáhnout ve výboru.
Pokud jde o výzkum, tak bych chtěl jenom připomenout, že jsem říkal něco jiného. Já jsem o výzkumu nemluvil. Já jsem mluvil o tom, že bychom měli výrazněji podporovat ty investory, kteří chtějí v České republice zavést novou výrobu včetně vývoje a aplikovaného výzkumu. To je něco jiného. A o tom já mluvím. Samostatný program na vývoj a aplikovaný výzkum nám nepomůže. Je třeba to propojit. Když vyrábět, ano - ale vážený investore, včetně vývoje, včetně aplikovaného výzkumu.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Karlu Vymětalovi. Hovořit bude pan poslanec Martin Říman, připraví se pan poslanec Michal Kraus.
Poslanec Martin Říman: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, nechci mít velké ambice, ale obávám se, že jsem to byl já, kdo svým vystoupením způsobil tuto dvouhodinovou debatu. Po jejím vyslechnutí musím konstatovat, že nervozita vlády musí být asi velká, když na margo, troufnu si říci, dobře míněných, věcně podložených, daty vyargumentovaných připomínek spustí takovou kanonádu z "tlusté Berty", jak jsme tady mohli vidět a slyšet.
Řekl bych, že je světovou raritou, když o nápadech a myšlenkách opozice v rámci nějakého většího reformního balíku se v parlamentu hovoří dříve než o nápadech a reformách vlády, a že dokonce, což mi připadá úplně nejkurióznější, tuto diskusi iniciuje samotná vláda.
***