(10.20 hodin)
(pokračuje Zaorálek)

To je, věřím, vše, co jsme měli učinit, a končím projednávání tohoto bodu.

 

Dalším bodem dnešního programu je bod

 

34.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 114/1995 Sb.,
o vnitrozemské plavbě, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 343/ - prvé čtení

 

Z pověření vlády by tento návrh měl uvést ministr dopravy pan Milan Šimonovský. Prosím pana ministra, aby se nyní ujal slova.

 

Ministr dopravy ČR Milan Šimonovský: Pane předsedo, dámy a pánové, návrh zákona, kterým se mění zákon o vnitrozemské plavbě, je zpracován a předkládán k projednání po schválení vládou v souladu s přípravou České republiky na vstup do Evropské unie. Rozsah návrhu novely výhradně implementuje předpisy, které se dotýkají institutu bezpečnostních poradců pro přepravu nebezpečných věcí a účtu vodní dopravy. Realizace návrhu zajistí plnou slučitelnost české právní úpravy vnitrozemské vodní dopravy s právem Evropských společenství.

Nově zařazené ustanovení o bezpečnostních poradcích pro přepravu nebezpečných věcí zajistí slučitelnost stávajícího zákona s příslušnými směrnicemi. Stanoví povinnost určených subjektů ustanovit bezpečnostních poradce, kterým je držitel osvědčení o odborné způsobilosti, který absolvoval školení a složil příslušné zkoušky.

Dále návrh zapracovává ustanovení komplexně upravující regulaci trhu vodní dopravy. Stanoví se působnost Ministerstva dopravy České republiky, negativně se vymezuje rozsah působnosti vzhledem ke kapacitě plavidel, definuje se porucha trhu ve vodní dopravě, stanoví se režim pro vydání rozhodnutí komise Evropského společenství o regulaci kapacity plavidel.

Návrh upravuje i podmínky pro zřízení účtu vodní dopravy, spravovaného Ministerstvem dopravy České republiky, povinnost provozovatelů vodní dopravy na tento účet přispívat a oprávnění ministra dopravy rozhodovat o použití prostředků z účtu za podmínek stanovených rozhodnutím Komise Evropských společenství.

Novelu stávající právní úpravy schválila vláda 28. května 2003 a já bych vás, vážené dámy a vážení pánové, požádal o doporučení k dalšímu projednání, o schválení tohoto návrhu, hlavně z důvodu, že se jedná o harmonizační novelu, kterou nezbytně potřebujeme. Děkuji.

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Také děkuji, pane ministře, a prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Jaromír Schling. Prosím pana poslance Schlinga, aby se vyjádřil.

 

Poslanec Jaromír Schling: Pane předsedo, dámy a pánové, tento návrh zákona se týká jednoho z odvětví dopravy, které se netěší příliš velké pozornosti, protože objemově nepatří mezi nejvýznamnější a zřejmě v našich přírodních podmínkách ani patřit nemůže. Přesto se domnívám, že se stát k tomuto odvětví dopravy chová velmi macešsky.

Například přestože se na našem území nachází dá se říci podstatná část nebo významná část jedné z evropských vodních dálnic, to je Labe, tak právě na našem území je tato dálnice přerušena asi dvěma desítkami kilometrů dlouhé polní cesty. Opravdu je to tak - úsek Labe mezi státní hranicí se Spolkovou republikou Německé a Ústím nad Labem se dá přirovnat k polní cestě, pokud jde o jeho kapacitu. Jak nahoru po proudu od Ústí nad Labem, tak dolů od naší státní hranice jsou totiž nesrovnatelně lepší podmínky k plavbě, a přes veliké úsilí Ministerstva dopravy, které trvá již řadu let, se doposud nepodařilo vybudovat dva plavební stupně, které by z této polní cesty udělaly rovněž dálnici. Tím je vodní doprava v České republice výrazně poškozována.

Další příklad, jak se chováme k vodní dopravě, která je nepochybně nejekologičtějším druhem dopravy, je náhrada povodňových škod. Jestli nějaká dopravní cesta utrpěla povodněmi, tak to byla právě vodní cesta - jak Vltava, tak Labe. Hlavně tedy Labe, které má význam z hlediska vodní dopravy mnohem větší než Vltava. A přestože tam došlo ke vzniku velkých škod jak na toku a na plavební cestě, na plavebních zařízeních, tak i došlo ke vzniku velkých ztrát dopravcům, provozovatelům přístavů - ty škody se odhadují na 130 milionů korun - tak náhrady od státu byly nepatrné, skoro by se chtělo říci vůbec žádné.

A teď zde máme zákon, který tuto složku dopravního systému České republiky ovlivňuje. Pravda, ty věci, které se navrhují, jsou zčásti takové, že do samotného podnikání příliš nezasahují, nepochybně implementace prvků dohody ADN, to znamená podmínky pro přepravu nebezpečných nákladů, bezpečnostní poradci, to jistě je věc potřebná a nepříliš konfliktní. Ale musím upozornit, že v novele jsou i další záležitosti, například zřízení účtu vodní dopravy, který se svou koncepcí dost liší od fondů vodní dopravy, které jsou běžné v zemích Evropské unie. Řeší se tam záležitost případné poruchy trhu a možnosti zásahu státní správy do provozování vodní dopravy v takové situaci. A to jsou jistě věci, které budou středem zájmu podnikatelské veřejnosti, tedy těch, kteří provozují vodní dopravu a přístavy, a dá se očekávat bohatá diskuse ve druhém čtení.

Chtěl bych tedy upozornit na to, že novela tohoto zákona, ačkoliv se týká dopravy, která není dominantní u nás, je přesto významná, zaslouží si vaši pozornost a doufám, že ve druhém čtení budeme mít příležitost k bohaté diskusi na toto téma. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji panu zpravodajovi, panu poslanci Jaromíru Schlingovi, a otevírám obecnou rozpravu. Do obecné rozpravy nemám žádnou písemnou přihlášku a táži se, zda se někdo hlásí z místa. Vidím pana poslance Patočku. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Jiří Patočka: Děkuji, paní předsedající. Já bych vaším prostřednictvím si dovolil otázku na pana zpravodaje kolegu Schlinga. On hovořil o takové té dvacetikilometrové cestě, která brání propojení této říční dálnice. Já osobně z vlastní zkušenosti jsem kdysi řídil stavbu na vodním toku Labe, která je v místech Hřensko - Šmilka, a vím, že tam má dno Labe asi ze dvou třetin hloubku jeden metr a v jedné třetině je ta plavební cesta. Čili myslím si, že i nastavení těchto mostů by znamenalo obrovský zásah do krajiny, do těch obcí - na jedné straně je železnice, na druhé straně je silnice, obce Hřensko i Šmilka. Domnívám se, že to je i klíčový problém celé této labské cesty.

Já bych jenom prosil, jestli by nám to pánové mohli vysvětlit, jak tato věc potom tam bude zařízena. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Nevidím, že by pan zpravodaj, případně pan ministr chtěli na tuto otázku reagovat, a žádnou další přihlášku do obecné rozpravy nemám. Obecnou rozpravu tedy končím a táži se pana ministra a pana zpravodaje, zda chtějí využít svého práva závěrečného slova. Pan ministr nechce a pan zpravodaj zřejmě také ne.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP