(18.10 hodin)
(pokračuje Klas)
Právní úprava těchto problémů již dnes nesnese většího odkladu. Existující právní vakuum je v přímém protikladu k celosvětovému posilování ochrany civilního letectví před terorismem, obzvláště po událostech ze dne 11. září 2001 ve Spojených státech a obzvlášť po válečné operaci v Iráku před pár měsíci.
Návrh zákona není v rozporu s ústavním pořádkem České republiky. Rovněž není v rozporu s úmluvou číslo 147 z roku 1947 Sbírky, o mezinárodním civilním letectví, a nedostává se ani do kolize se závazky vyplývajícími z členství v ICAO a v IATA. Návrh nekoliduje s komunitárním právem Evropských společenství. Je důležité také vědět, že návrh nemá žádné dopady do státního ani do dalších veřejných rozpočtů.
Dámy a pánové, dovolte mi, abych reagoval na stanovisko vlády, které jsem obdržel stejně jako vy a zdá se mi značně nekompetentní. Myslím si, že jediným důvodem toho, proč to stanovisko vzniklo, je to, že ač se jedná o nepolitický zákon, ač se jedná o normu, která chce řešit bezpečnost našich obyvatel nebo cizích státních příslušníků, tak jedinou vadou této novely je to, že to předkládá poslanec za ODS. A to si myslím, že je velice chabý důvod.
Takže první reakce k prvnímu stanovisku vlády. Vláda tvrdí v prvním bodě svého stanoviska, že předložený návrh novely zákona přenáší funkce, které z povahy věci mohou náležet pouze bezpečnostním sborům vykonávajícím státní moc, na soukromoprávní subjekty a představuje také obtížně přijatelnou zásadní koncepční změnu v právní úpravě ochrany civilního letectví, tj. změnu, jež je v rozporu s bezpečnostní politikou státu.
Chtěl bych říci, co státy jsou státem, že vznikaly z několika důvodů. Jeden z těchto důvodů byl to, že měl stát zabezpečit ochranu svých obyvatel a jejich bezpečnost. Jak je ve stanovisku vlády velmi správně konstatováno, že návrh novely přenáší funkce, které z povahy věci - a tady si dovolím upravit stanovisko: ne mohou, ale musí náležet pouze bezpečnostním sborům vykonávajícím státní moc. Tento stav je však vynucen současnou situací, která nastala v období 1. listopadu 1997 až 31. srpna 1998, kdy Policie České republiky postupně ode všech citovaných činností, jak jsem zde uvedl, odešla a přestala je vykonávat. To znamená, Policie České republiky si neplní svoje základní povinnosti, a tím vystavila dopravce - rozumějte ČSA, a vy všichni ho používáte, co tady sedíte - zvýšenému riziku z pohledu zajištění potřebné úrovně bezpečnosti v civilní letecké dopravě. Tento neúnosný stav trvá až do současnosti, a proto vznikla iniciativa k novele zákona o civilním letectví. Jestli někdo říká, že se jedná o lobby pro soukromé bezpečnostní služby, tak je vidět, že vůbec problému nerozumí, že tato lobby trvá již šest let, dámy a pánové. A šest let vykonávají pracovníci soukromých bezpečnostních služeb tuto náhradní práci za Policii České republiky, protože Policie České republiky není schopna zajistit tuto službu.
Druhý bod, na který se odvolává vláda. Navržená úprava práv a povinností zaměstnanců civilní bezpečnostní služby a bezpečnostní ochranné služby je zcela nedostatečná ve srovnání s úpravou práv a povinnosti příslušníků Policie České republiky obsaženou v zákoně číslo 283/1991 Sb., o Policii České republiky atd. atd.
Reakce na tuto výtku: Podle vyjádření právních expertů a na základě dlouholetých zkušeností právě při výkonu a zajišťování služeb v této oblasti je navržená úprava plně dostačující a pokrývající danou oblast. Srovnání s úpravou práv a povinností příslušníků Policie České republiky je alibistické, protože ani v této úpravě, ani v žádném jiném zákoně, vyhlášce či předpisu nejsou stanovena práva a povinnosti lidí, kteří zajišťují bezpečnost v civilním letectví. V této oblasti existuje naprosté vakuum.
Naopak oponenti návrhu novely zákona o civilním letectví buď pozapomněli na vyhlášku ministra zahraničních věcí číslo 102 ze dne 24. července 1998, o Úmluvě o trestných a některých jiných činech spáchaných na palubě letadla, anebo dokonce tuto vyhlášku vůbec neznají. V této vyhlášce se v hlavě III článek 6 - Oprávnění velitele letadla praví: Má-li velitel letadla závažné důvody se domnívat, že některá osoba spáchala nebo se chystá spáchat trestný čin nebo jiný čin uvedený v článku 1, může vůči této osobě učinit přiměřená opatření včetně omezení, která jsou nezbytná za prvé k ochraně bezpečnosti letadla nebo osob či majetku v letadle, za druhé k zachování pořádku a kázně na palubě nebo k tomu, aby mohl takovouto osobu předat příslušným orgánům nebo ji vysadit v souladu s ustanoveními této hlavy. Velitel letadla může uložit jiným členům posádky nebo je pověřit, stejně jako může požádat nebo pověřit cestující, nikoliv však vyžadovat, aby mu pomohli při zadržení osoby, jejíž svobodu je oprávněn omezit. Každý člen posádky nebo cestující může rovněž učinit bez takového pověření všechna přiměřená opatření, má-li závažné důvody se domnívat, že takové jednání je bezprostředně nevyhnutelné k ochraně bezpečnosti letadla nebo osob či majetku v letadle.
Tím chci říci, že z profesionálního pohledu je lepší, když činnosti, které souvisí se zajištěním bezpečnosti v civilní letecké dopravě, jsou naprosto jasně specifikovány a ošetřeny zákonem, jsou podle zákona zpracovány směrnice, vycvičeni lidé, takže při eventuálním řešení krizové situace za letu je minimalizováno riziko újmy na zdraví cestujících nebo katastrofy letadla na nejnižší možnou míru, než aby tato činnost probíhala chaoticky a v panice.
Za období šesti let, kdy Policie České republiky tyto činnosti nevykonává, byli letečtí dopravci nuceni řešit celou řadu krizových situací a nikdy nedošlo ke zneužití použití donucovacích prostředků. Je to z toho důvodu, že jsou zpracovány přesné postupy pro jejich použití. Každý případ jejich použití je zadokumentován a následně podrobně vyhodnocen a postupy jsou průběžně vylepšovány a aktualizovány. Dovolím si připomínku, dámy a pánové, že na základě uvolnění zpráv v hromadných sdělovacích prostředcích se mnohokrát prokázalo, že policisté České republiky zneužili své postavení veřejného činitele a donucovací prostředky použili buď neúměrně, nebo neoprávněně. V zajištění bezpečnosti v civilní letecké dopravě k tomu nedošlo za posledních šest let nikdy.
Znovu podotýkám - novela zákona je iniciována proto, že policie není buď schopna, nebo ochotna, anebo v nejhorším případě obojí, zajistit bezpečnost v civilním letectví, a to systematicky.
Dovolte mi malou odbočku. Při nedávném výcviku příslušníků Útvaru rychlého nasazení v jednom z letounů ČSA došlo při nácviku zajištění teroristů na zemi - nikoliv ve vzduchu, na zemi - k poškození přistaveného letadla, takže výcvik těchto policistů stojí teprve na samém počátku.
Třetí připomínka vlády: Zařazení zaměstnanců civilní bezpečnostní služby nebo bezpečnostní ochranné služby mezi letecký personál je nepřípustné z důvodu neslučitelnosti s předpisy Mezinárodní organizace pro civilní letectví.
Dámy a pánové, není pravdou, že zařazení zaměstnanců civilní bezpečnostní služby mezi letecký personál je nepřípustné z důvodu neslučitelnosti s předpisy Mezinárodní organizace pro civilní letectví. Žádný předpis, ať organizace ICAO, nebo IATA, tento problém z tohoto úhlu pohledu neřeší. Security manual ICAO vydaný v roce 1996 se pouze zmiňuje o definici crew member. Je to osoba, která je dána operátorem nebo leteckým dopravcem určovat, vykonávat činnost na palubě letadla v průběhu doby letu. V leteckých předpisech se dále specifikuje tento pojem crew member do dalších oblastí: cockpit crew - piloti, cabin crew - stevardi, technical crew - mechanici a security crew - pracovník bezpečnosti. Tedy zařazení pracovníků civilní bezpečnostní služby mezi letecký personál je možné a nic tomu nebrání.
***