(15.00 hodin)
(pokračuje Janeček)

Zde také můžeme hledat zdroje oněch dvou pohledů, protože zatímco výbor školský nepřijal k návrhu žádné usnesení, výbor pro sociální politiku a zdravotnictví přijal a podpořil myšlenku integrace našich zdravotně postižených dětí jednomyslně. Už to jsou dva naprosto různé pohledy a je naprostým koncepčním zoufalstvím tuto problematiku řešit tímto úzkým pohledem, jak zde bylo řečeno.

Proto chci vyzvat zástupce resortu školství, pokud bude návrh vrácen do druhého čtení, aby se zúčastnili jednání. Možná by nebylo špatné, kdyby Ministerstvo práce a sociálních věcí dalo kalkulaci, kolik nás stojí péče o lidi a děti, které potom zůstanou neintegrovány, zůstanou v ústavech. Možná bychom tak získali pravdivější obraz o celé situaci a možná bychom zjistili, že péče, kterou budeme věnovat našim dětem, se nám velmi vyplatí v době, až budou dospělé.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane poslanče. Slovo má paní ministryně Buzková, poté pan kolega Bratský.

 

Ministryně školství ČR Petra Buzková: Pan poslanec Janeček mě z tohoto místa vyzval, abych se zúčastnila jednání výboru pro sociální politiku. Vzkazuji panu poslanci Janečkovi, samozřejmě prostřednictvím předsedajícího, že tak velmi ráda učiním, nicméně vyzývám tím pádem vedení tohoto výboru, aby mě na takové jednání příště pozvalo. Je velice těžké zúčastňovat se jednání výborů, pokud ministerstva nejsou o těchto jednáních informována.

Panu poslanci Benešovi bych taktéž prostřednictvím pana předsedajícího velmi ráda vzkázala, že je již poněkud omletá stará písnička hovořit o tom, že ministerstvo školství zvyšuje počty svých pracovníků. Ministerstvo školství poté, co přešly kompetence na jednotlivé kraje, zrušilo veškeré okresní školské úřady a také není pravda, jak s oblibou říkají některé sdělovací prostředky, že by kterýkoliv z těchto pracovníků přešel zpět na ministerstvo a stal se úředníkem ministerstva. To znamená, že o všechny tyto úředníky se počet zaměstnanců ministerstva snížil. Od mého nástupu na ministerstvo se počet zaměstnanců Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy nezvýšil. Naopak, je připravováno do budoucna poměrně významné snižování počtu zaměstnanců. Jedná se mi pouze o to, abych tuto záležitost, kterou jsem slyšela 99krát - a ani jednou nebyla pravda - neslyšela současně posté.

To je asi vše, co jsem v tuto chvíli chtěla říci.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Nyní požádal o slovo zpravodaj. Ten má přednostní právo. Poté bude hovořit poslanec Bratský a poslanec Bartoš.

 

Poslanec Eduard Zeman: Pane předsedající, dámy a pánové, já bych jen technicky reagoval na kolegu Janečka. Rozpor není v zadání zákona, rozpor je v tom, že pozměňovací návrh výboru pro sociální politiku a zdravotnictví vsunul do toho slova "a speciálních škol". Asistenti ve třídách speciálních škol s více než třemi až čtyřmi postiženými dětmi - to znamená, že se to týká všech existujících tříd speciálních škol. Tam je vada a o tom mluvila paní ministryně.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: S faktickou poznámkou se hlásí pan kolega Janeček, poté řádně přihlášený kolega Bratský.

 

Poslanec Josef Janeček: Vážení kolegové, mě mrazí při té představě, že budeme obhajovat názor, že ve třídě nebo ve škole, kde jsou tři a více zdravotně postižených dětí, chceme, aby tuto péči zajišťoval pouze jeden pedagog. Jestliže víme, jak náročná je kolikrát takováto péče, jak vysilující je pro pedagoga, musíme uznat, že něco takového prostě má být uloženo zákonem, a to jak ve prospěch dětí, tak i ve prospěch oněch pedagogů.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Nyní řádně přihlášený pan kolega Bratský, po něm pan kolega Bartoš.

 

Poslanec Petr Bratský: Pane předsedající, vážená vládo, vážené dámy a pánové, v předchozím bodě, když jsme projednávali daň z přidané hodnoty, se vláda definitivně vzdala možnosti podpořit ekologické projekty, protože to, co postihuje v této dani, veškeré výrobky, které se týkají ekologických projektů, které by měly být podpořeny daňově, naopak zhoršuje, takže ministr životního prostředí by se téměř měl vzdát své funkce.

V tomto bodě ministryně školství, která by měla bojovat za rovné příležitosti dětí a mládeže, za integraci dětí do společnosti, se pozastaví nad rozpočtem. Vnímám z její pozice, že musí, protože ministr prostě za svůj rozpočet zodpovídá a ví, že více do něj nedostane. Je to logické, ale letošní rozpočet tohoto resortu byl zhruba o 20 miliard vyšší než v předchozích letech. Je jen na něm, aby se rozhodl, jak těchto 20 miliard využije. Tato miliarda by byla využita pro integraci těch, kteří to potřebují. To není pouze pro ně. Integrace do společnosti je především prospěšná pro ostatní zdravé děti. Ten, kdo to prožil, kdo zažil, co to znamená ve třídě, když tam přijde postižené dítě, co to znamená pro zdravý duchovní rozvoj ostatních dětí, teprve pochopí, proč bychom se společensky měli zaměřit právě na to, abychom vstup těchto dětí do tříd podpořili za každou cenu.

Nebudete tomu věřit, ale někteří poslanci ve výborech skutečně pracují. Navracet to zpět do výborů k práci, kterou jsme už jednou udělali, je krokem zpět. Na toto téma jsme už přece ve výborech hovořili a každý měl právo se pracovně zúčastnit. Pokud jde o to, že ministerstvo nebylo pozváno do jednoho výboru - není to jeho resort - nepochybně bylo přizváno do výboru našeho, kde mohlo tuto sféru výrazně ovlivnit.

Já se domnívám, že v tomto případě by paní ministryně měla vyslyšet naše hlasy a měla by podpořit integraci dětí. Měla by podpořit tyto projekty, protože všem nám záleží na tom, aby všichni v této republice měli rovné příležitosti. Jak já Petru Buzkovou znám, tak to určitě přehodnotí a bude se snažit i těmto dětem umožnit stejný stupeň vzdělání, jako mají ostatní děti z naší společnosti, které jsou zdravé.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Ještě jednou pan zpravodaj.

 

Poslanec Eduard Zeman: Pane předsedající, dámy a pánové, já se velmi omlouvám, ale musím reagovat na toto, jak by řekl klasik, opravdu hluboké nedorozumění. Tady se bavíme o speciálních školách. To je přece pravý opak integrace, o které předkladatelé mluví. Bavíme se o asistentech na speciálních školách. To je úplně něco jiného. Ujasněme si, o čem tady kdo mluví.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Slovo má pan kolega Bartoš.

 

Poslanec Walter Bartoš: Vážený pane místopředsedo, vážená vládo, dámy a pánové, já bych rád vystoupil v reakci na to, co řekla paní ministryně. Rád bych jí vyvrátil její tvrzení, že počet úředníků na ministerstvu školství nevzrůstá. V březnu t. r. vydala nařízení, ve kterém se počet úředníků ze 419 zvedá na 461 v souladu s tím, že vstupujeme do Evropské unie. Paní ministryně to zdůvodňuje tím, že bude zřízen nový odbor pro Evropskou unii. Chtěl bych říci, že paní ministryně zapomněla, že všechny státy Evropské unie mají své školství ve své národní gesci.

Paní ministryně, není pravda, co říkáte, že počet úředníků nevzrůstá. Vzrůstá ze 419 na 461. To je první poznámka.

Druhá poznámka, kterou považuji za důležitou, se týká otázky integrace. Otázka integrace souvisí s tím, že žáci budou integrováni do normálního vzdělávacího proudu, a pokud tito žáci mají být integrováni do normálního vzdělávacího proudu, musejí za nimi jít také peníze, protože stát má financovat vzdělávání občanů. Musejí tam jít peníze, které zohlední specifika a potřebnost handicapovaných právě v této oblasti. Musím bohužel konstatovat, že za pět let vlády sociální demokracie nedokázaly sociální demokracie ani paní ministryně Buzková zajistit, aby peníze následovaly žáka. To považuji za velmi špatné a tristní.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP