(11.40 hodin)
(pokračuje Bartoš)
Druhá část návrhu směřuje vůči zákonu č. 306/1999 Sb., o poskytování dotací soukromým školám, předškolním a školským zařízením, ve znění pozdějších předpisů. Nová úprava je formulována tak, aby bylo nadále vůbec reálné dotaci využit vždy, i ve 4. čtvrtletí, což je podle současné úpravy problematické.
Vláda namítá opět ve svém zamítavém stanovisku, že v případě stanovení povinnosti poskytnout dotaci již nejpozději poslední den prvního měsíce 4. čtvrtletí, tedy 31. října, nebude k témuž datu k dispozici ještě statistika skutečného počtu a skutečných výkonů ve školství a že počty žáků budou mít charakter nějakého odhadu. Toto ovšem vnímám za problém spíše statistiky, neboť lhůty pro její práci by neměly přivádět vniveč dotace za poslední kvartál příslušného roku, zvláště když údaje pro tuto statistiku jsou známé hned na začátku září.
Dále pak návrh v této části předepisuje provedení úpravy výše dotace ze státního rozpočtu v případě, že vláda vydá nařízení o úpravě zaměstnanců (?) ve školství. Tolik k té druhé části.
A konečně část třetí. Zde je navržena změna jediného ustanovení zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů. Podle nyní platné úpravy může dát zřizovatel příspěvkové organizaci souhlas k tomu, aby příspěvková organizace část svého rezervního fondu použila k posílení svého fondu investičního. Principem navržené změny je pak posílení samostatného rozhodování příspěvkové organizace tím, že se jí umožňuje během roku rozhodnout o přesunu části rezervního fondu až do výše 250 tis. Kč.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Pane navrhovateli, já vás na chvilku přeruším a požádám pana kolegu Šuláka, aby nezdržoval pana ministra financí, nebo to s ním vyřídil v předsálí.
Poslanec Walter Bartoš: Děkuji, pane místopředsedo, a přijímám také omluvu pana poslance Šuláka.
Takže ještě jednou, abych to shrnul, principem navržené změny v té třetí části je posílení samostatného rozhodování příspěvkové organizace tím, že se jí umožňuje během roku rozhodnout o přesunu části rezervního fondu až do výše 250 tis. Kč do svého investičního fondu, a to bez souhlasu zřizovatele. Zřizovateli je však i nadále ponechán nástroj ke kontrole této části hospodaření příspěvkové organizace, neboť je mu ponecháno po skončení roku oprávnění schvalovat výši rezervního fondu.
Vláda ve svém stanovisku ani s touto úpravou nesouhlasí a nesouhlas vyjadřuje opět jedinou zcela obecnou větou. Konstatuje totiž znovu bez jakékoliv další argumentace, že návrhem se omezuje zřizovatel v rozhodování o tom, zda a v jakém rozsahu se má jeho příspěvková organizace vůbec investičně rozvíjet. Očekával jsem od vlády např. věcnou polemiku o výši částky nebo jakýkoliv konkrétnější věcný názor, nicméně ani vůči této části návrhu jsem se ho bohužel nedočkal.
Podstatou třetí části návrhu je posílení autonomie, posílení rozhodování ředitelů škol, což je myslím věc, která je velmi důležitá v oblasti vzdělávacího systému.
Vážené kolegyně, vážení kolegové, doufám, že jsem vás přesvědčil o tom, že předmětem této novely jsou skutečně jen dílčí zlepšení pro výkon veřejné správy především v oblasti školství. Jde přitom o zlepšení, která si nevyžádají žádné nové výdaje z veřejných rozpočtů, a pokud k něčemu povedou, tak jedině ke snížení byrokratické zátěže a k pružnějšímu rozhodování na úrovni obcí a krajů. Proto bych vás chtěl z tohoto místa požádat, abyste zákon propustili do druhého čtení. Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji zástupci navrhovatelů panu kolegovi Waltru Bartošovi za uvedení návrhu. Nyní žádám, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Eduard Zeman. Pane zpravodaji, máte slovo.
Poslanec Eduard Zeman: Děkuji, pane předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, předložený návrh je hlavně dokladem houževnatosti kolegy Bartoše, neboť by se metaforicky vzato dal nazvat zlým zajícem Kurýšem, kterého vždy střílíme. Tento zákon už sněmovna popravila už mnohokrát. V rozpravě budu navrhovat opět jeho zamítnutí. Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji zpravodaji za velmi úspornou zpravodajskou zprávu a konstatuji, že zatím nemám žádné písemné přihlášky do rozpravy. Zahajuji obecnou rozpravu a ptám se, jestli má někdo zájem vystoupit v obecné rozpravě. Pan zpravodaj poslanec Eduard Zeman.
Poslanec Eduard Zeman: Pane předsedající, vážené kolegyně, kolegové, jak jsem už avizoval, s odůvodněním a odkazem na záporné stanovisko vlády navrhuji předložený zákon zamítnout.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji. Ptám, se jestli ještě někdo další má zájem vystoupit v rozpravě. Není tomu tak. Obecnou rozpravu končím a ptám se pana navrhovatele, jestli má zájem o závěrečné slovo? (Ne.) Pan zpravodaj také nemá.
Konstatuji, že v obecné rozpravě padl jeden návrh na zamítnutí předloženého návrhu, a proto budeme postupovat podle § 90 odst. 7. Věřím, že se nezměnily poměry ve sněmovně, takže vás požádám o novou registraci, protože jsem vás všechny odhlásil, abychom zjistili aktuální stav ve sněmovně.
Jakmile se dostaví všichni, kteří mají zájem hlasovat o předloženém návrhu, tak zahájím hlasování pořadové číslo 94, ve kterém rozhodneme o návrhu na zamítnutí předloženého tisku č. 244.
Zahájil jsem hlasování číslo 94 a ptám se, kdo je pro. Kdo je proti? Děkuji vám.
Z přítomných 160 pro 81, proti 43. Návrh byl přijat.
Vzhledem k tomu, jaký je poměr v hlasování, počkám, až jednotliví kontroloři za jednotlivé poslanecké kluby zjistí výsledky hlasování. Myslím, že jak navrhovatelé, tak jejich odpůrci velmi úspornou debatu v obecné rozpravě zapříčinili nerozhodnost některých poslanců.
Nevidím námitky proti hlasování a hlasování končím. Končím také projednávání tohoto bodu. Zároveň děkuji zpravodaji a navrhovateli s tím, že budeme pokračovat bodem č. 29. Jen konstatuji, že návrh byl v prvém čtení zamítnut.
Bod č. 29, který zároveň otevírám, je
29.
Návrh poslanců Hynka Fajmona a Waltra Bartoše na vydání zákona,
kterým se zrušuje zákon č. 357/1992 Sb., o dani dědické, dani darovací a dani z převodu
nemovitostí, ve znění pozdějších předpisů, a kterým se mění zákon č. 212/1992 Sb.,
o soustavě daní, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů,
ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 248/1995 Sb., o obecně prospěšných společnostech
a o změně a doplnění některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů,
zákon č. 253/2000 Sb., o mezinárodní pomoci při správě daní a o změně zákona
č. 531/1990 Sb., o územních finančních orgánech, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 272/ - prvé čtení
***