(15.10 hodin)
(pokračuje Langer)
Zahájil jsem hlasování pořadové číslo 76. Kdo je pro předložený návrh zamítnout? Kdo je proti tomuto návrhu?
Z přítomných 178 poslanců pro návrh 94, proti 69. Konstatuji, že návrh byl přijat.
Nevidím žádné zpochybnění předcházejícího hlasování. Konstatuji, že návrh tohoto zákona byl zamítnut.
Dalším bodem je
25.
Návrh poslanců Milady Emmerové, Vlastimila Tlustého, Miroslava Kalouska,
Vlastimila Ostrého a Josefa Janečka na vydání zákona o přijetí úvěru
Českou republikou na rekonstrukci dětské části Fakultní nemocnice Motol v Praze
/sněmovní tisk 220/ - prvé čtení
Stanovisko vlády jsme obdrželi jako sněmovní tisk 220/1. Dříve než dám slovo zástupkyni navrhovatelů, pokusím se vás dobrovolně vykázat z jednacího sálu, tedy ty, kteří nemají v úmyslu naslouchat nadcházející rozpravě.
Kolegyně a kolegové, jednání sněmovny nebylo přerušeno, jenom jako předsedající čekám, až někteří kolegové si uvědomí, že bychom chtěli pokračovat dále v jednání, nicméně v odpovídající atmosféře.
Slovo má tedy poslankyně Emmerová, aby uvedla předložený návrh zákona.
Poslankyně Milada Emmerová: Vážený pane místopředsedo, vážení přítomní, dovolte mi, abych jako jedna z předkladatelů poslaneckého návrhu, který se týká úvěru pro rekonstrukci části motolské nemocnice, před vás předstoupila a pokusila se ještě podrobněji zdůvodnit, co nás vedlo k tomuto nestandardnímu návrhu, který se v této sněmovně objevuje takřka mimořádně.
Za prvé. Podobný návrh byl podán již v minulém volebním období, kdy ministrem zdravotnictví byl pan profesor Bohumil Fišer. Již tehdy se po konzultacích zvolil podobný způsob financování náročné rekonstrukce dětské části Fakultní nemocnice v Motole, avšak na základě četných námitek byl tento návrh odložen k projednávání v blízké budoucnosti. Přestože již tehdy existoval havarijní stav některých částí dětské fakultní nemocnice a přestože bylo již tehdy jasné, že tato část nemocnice v Motole je do jisté míry unikátní v České republice, a tedy i těžko nahraditelná, objevily se pochybnosti o potřebnosti rozsáhlé rekonstrukce, resp. o její vysoké finanční náročnosti.
Z mého pohledu bylo odložení rekonstrukce odvážným činem, poněvadž při znalosti provozu dětské fakultní nemocnice bych se osobně neodvážila nutnou rekonstrukci odkládat. Na tomto místě vás chci zároveň informovat, že jsem předsedkyní dozorčí rady tohoto zařízení, a právě proto jsem o obtížích s havarijním provozem průběžně informována. Právě proto se za tento návrh jednoznačně stavím. Moje dosavadní zdrženlivost vyplývala pouze z faktu, že bylo poukazováno na neobvyklou nákladnost tohoto projektu, a proto jsem souhlasila s jeho revizí. Navíc nejsem odborníkem pro tyto účely - myslím z hlediska ekonomiky - a nemohla jsem tedy trvat na svém stanovisku bezvýhradně a s čistým svědomím.
Za druhé. Když jsme podali v tomto období podobný návrh znovu v jiném složení předkladatelů, objevily se opět připomínky. Proto jsem chtěla nashromáždit co nejvíce argumentů pro rychlé schválení a zahájení rekonstrukce, na druhé straně vyvrátit pochybnosti o potřebě relativně nákladné rekonstrukce.
Za třetí. Na schůzi dozorčí rady Fakultní nemocnice v Motole dne 17. dubna letošního roku jsem podala informaci o momentální názorové hladině ve sněmovně a dále i o tom, že jsem návrh zákona z jednání sněmovny stáhla. Navrhla jsem uspořádat spolu s vedením Fakultní nemocnice v Motole exkurzi v tomto zařízení s preferencí prohlídky havarijní části dětské fakultní nemocnice, což bylo dozorčí radou bez výhrad schváleno.
Byl také diskutován článek na téma rekonstrukce motolské nemocnice v Hospodářských novinách ze dne 3. dubna t. r. Vedení fakultní nemocnice vysvětlilo sporné body tohoto článku, resp. uvedlo, že uváděné chyby nebyly na straně nemocnice. Celou kauzu kolem výběrových řízení vyšetřoval Úřad pro ochranu hospodářské soutěže a jeho stanovisko je pozitivní pro Fakultní nemocnici v Motole.
Byly znovu zdůrazněny některé argumenty, které by měly vést všechny kompetentní pracovníky k tomu, aby rekonstrukce byla zahájena co nejčasněji. Například havarijní výměry, nevyhovující výška místností operačních sálů s ohledem na moderní hygienické předpisy, jediné únikové schodiště, které nevyhovuje požárním předpisům, chybějící heliport při nutném využití vrtulníkové přepravy vážně nemocných s vitálním ohrožením apod.
Ředitel Ludvík zdůraznil, že pokud by se unikátní výkony, které se jinde v České republice zatím neprovádějí - a předpokládám, že ani provádět nebudou - měly realizovat v zahraničí, pak by stát hradil vysoké finanční částky, nehledě na ostudu - a o té hovořím já - které by toto opatření představovalo.
***