(14.40 hodin)
(pokračuje Třešňák)
Novela zákona byla vládou předložena Poslanecké sněmovně dne 1. prosince 2002. Návrh novely byl vypracován pro účely harmonizace právního řádu s EU a o vzájemném uznávání diplomů, osvědčení a jiných dokladů o formální kvalifikaci v oboru architektury, směrnice č. 99/42 Evropského společenství ze dne 7. června 1999, kterou se zavádí postup pro uznávání dokladů o vzdělání pro profesní činnosti upravené směrnicemi o liberalizaci a o přechodných opatřeních a kterou se doplňuje obecný systém uznávání dokladů o vzdělávání, neboť regulace nezávislých povolání podléhá zvláštnímu právnímu režimu. Novela byla předkládána s přesvědčením, že jsou do ní zapracována především opatření pro umožnění účinného výkonu práva usazování a volného pohybu osob vzhledem k pokročilé právní úpravě, která byla konzultována s Evropským hospodářským společenstvím již v době svého vzniku v roce 1990 až 1992.
Návrh novely zákona připravovalo Ministerstvo pro místní rozvoj ve spolupráci s Českou komorou architektů a Českou komoru autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě a také s odbornou veřejností. Výsledný návrh je konsensuální a přijatelný pro obě samosprávné profesní komory.
Jedno z nejproblematičtějších ustanovení novely zákona se v průběhu projednávání ve výborech Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR ukázalo být mimo jiné to, že důvodem k odejmutí autorizace mj. je i neplacení členských příspěvků. S názorem politické reprezentace nesouhlasil předkladatel Ministerstvo pro místní rozvoj a ani obě komory a argumentovaly svými vnitřními předpisy, které tuto variantu umožňují orgánům komor jako poslední možnou např. v případě, kdy autorizovaná osoba nikdy neplatila členské příspěvky. Zákonodárci však argumentují tím, že se dává rovnítko mezi úmyslný trestný čin, kdy podle zákona dojde k odejmutí autorizace, a stejný postih je za neplacení členských příspěvků, což opravdu zavání nerovnováhou.
Proto chci v podrobné rozpravě druhého čtení tohoto zákona navrhnout pozměňovací návrh, který by mohl být přijatelný pro všechny zúčastněné a jehož principem je to, že nebude takovéto osobě, která neplatí nebo zapomněla platit členské příspěvky, odejmuta autorizace, ale pouze pozastavena a bude mu vrácena, pokud vyrovná tyto členské příspěvky.
Zákonodárci dále při projednávání novely zpochybnili ustanovení týkající se konání a usnášeníschopnosti valné hromady. Předkladatel a Česká komora architektů jsou přesvědčeni, že ustanovení -
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Promiňte, pane poslanče, pokusím se zjednat trochu více klidu ve sněmovní síni. Poprosím naše kolegyně a kolegy, aby věnovali pozornost vaší zpravodajské zprávě, která vzhledem k tomu, že hospodářský výbor nepřijal žádné usnesení, popisuje průběh projednávání zákona ve vašem výboru poněkud obšírněji. Pokusím se vám zjednat prostor pro to, abyste nám mohl říci, o čem jste jednali.
Poslanec Jiří Třešňák: Předkladateli i České komoře architektů se jeví ustanovení o usnášeníschopnosti valné hromady, tak jak je ustaveno v § 25, dostačující. Valná hromada se může platně usnášet, je-li přítomna nadpoloviční většina všech řádných členů, nebo pokud byli všichni řádní členové písemně obesláni nejméně 21 dnů před termínem konání valné hromady.
Pro řešení, které by mohlo být přijatelné a současně vyhovující z hlediska mandátu valné hromady, chci opět navrhnout v rámci podrobné rozpravy pozměňovací návrh, který mění způsob pozvání. Znamená to, že by musela komora doložit, že členové byli písemně řádně obesláni.
Zákonodárci dále při projednávání novely zpochybnili ustanovení § 30a s odkazem na tzv. reverzní diskriminaci. K odstranění reverzní diskriminace je předložen pozměňovací návrh na úpravu § 30a. Reverzní diskriminací se rozumí kladení vyšších požadavků na vstup do povolání našich státních občanů než v případě státních občanů ostatních států EU. Tak by tomu vskutku bylo, kdyby ostatní evropské státy postupovaly vesměs jinak. Pravda je, že až 80 % architektů prochází licenčním řízením srovnatelným s udělováním autorizace v České republice. Všechny evropské státy jsou oprávněny přezkoumávat, zda uchazeč o hostování, případně o usazení v určitém státu EU splňuje požadavky ze země původu, které jsou srovnatelné se zemí, v níž hodlá hostovat nebo se usadit. Zrušení autorizace by znamenalo prokazatelné snížení požadavků na kvalifikaci a současně by ohrozilo funkčnost systému samosprávných profesních organizací vykonávajících dohled nad výkonem odborných činností, kterým by v České republice měly podléhat všechny osoby včetně usazených a hostujících.
K odstranění reverzní diskriminace je předložen pozměňovací návrh na úpravu § 30a. Vybrané činnosti a další odborné činnosti ve výstavbě mohou v České republice vykonávat příslušníci členských států EU, kteří získali potřebnou kvalifikaci k odborné činnosti v členském státě.
Část 6. zákona je transpozice směrnic o vzájemném uznávání vzdělávání. Stanoví se v ní zákonné podmínky pro výkon vybraných činností na území ČR cizími státními příslušníky. Pouze v oboru architekt, resp. inženýr pro obor pozemní stavby není od cizího státního příslušníka vyžadována další zkouška, to však pouze v rozsahu oboru pozemní stavby, nikoliv však již pro obory územní plánování a zahradní a krajinářské úpravy. Rovněž to neplatí pro ostatní stavební obory.
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Promiňte, pane poslanče, že vás přeruším. Avizovala jsem, že jsem ochotná respektovat to, že hospodářský výbor nepřijal žádné usnesení a že tudíž nám přiblížíte způsob projednávání této normy ve vašem výboru. V tuto chvíli se domnívám, že jste překročil kompetence, které náleží zpravodaji výboru, a že jste se spíše dostal do obecné rozpravy k tomuto zákonu. Prosím vás tedy, abyste oddělil tyto dvě role a rozhodl se, zda chcete být pouze zpravodajem zákonů, v tom případě vám uděluji slovo, nebo chcete pokračovat ve své řeči v obecné rozpravě. V tu chvíli vám ale slovo odnímám a prosím, abyste se do obecné rozpravy přihlásil.
Poslanec Jiří Třešňák: Ještě bych se zmínil o jednom problému. Při projednávání novely zákona byl opět vznesen požadavek ponechat v platnosti -
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Promiňte, pane poslanče. Prosím, abyste mně i sněmovně sdělil, že teď plníte roli zpravodaje hospodářského výboru a že k této roli jste byl vyzván jako člen hospodářského výboru a máte zde přednést zprávu, na které se shodl hospodářský výbor. Pokud je tomu tak, prosím, abyste nám to sdělil. Pokud ne, prosím, abyste přerušil své vystoupení a přihlásil se do podrobné rozpravy.
Poslanec Jiří Třešňák: Přerušuji své vystoupení a děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji za pochopení této situace. Omlouvám se kolegyním a kolegům, možná tento zásah mohl přijít dříve.
V tuto chvíli prosím, aby na místo zpravodaje k tomuto zákonu usedl pan poslanec Mencl, který jako první zpravodaj k tomu zákonu vystoupil. Zvyklostí sněmovny je, že se ujímá role parlamentního zpravodaje.
***