(14.40 hodin)
(pokračuje Dostál)

Na základě tohoto návrhu předseda vlády odvolal všechny členy rady z funkce, a to ke dni 4. dubna roku 2003.

Rada je podle zákona správní úřad, který vykonává státní správu v oblasti rozhlasového a televizního vysílání, včetně dohledu nad dodržováním příslušných právních předpisů a podmínek stanovených v rozhodnutí o udělení licence a v rozhodnutí o registraci. Jistě mi dáte za pravdu, že zájmem státu i veřejnosti je, aby doba, kdy nad významnou oblastí elektronických médií nemohou být vykonávány působnosti správního úřadu stanovené zákonem, byla co nejkratší.

U vědomí své osobní zodpovědnosti, ale také u vědomí zodpovědnosti Poslanecké sněmovny za funkční výkon státní správy v tomto sektoru, tedy v sektoru mediální oblasti, navrhuji, aby návrh na jmenování všech členů byl opravdu přijat co nejdříve. Proto v těchto souvislostech naprosto, ale naprosto nechápu usilovnou snahu občansko-komunistické koalice udělat vše pro to, aby volba nebyla provedena. Dovoluji si vás upozornit, že pokud tato volba nebude provedena, tak opravdu v oblasti médií může nastat jistý chaos. Připomínám jen... (Šum z pravé strany Poslanecké sněmovny.)

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Prosím vás o klid. Pane ministře… (Po pauze potlesk pravé části Poslanecké sněmovny.) Pane ministře, pokračujte.

 

Ministr kultury ČR Pavel Dostál Já jenom připomínám, že k přijetí nejzávažnějšího rozhodnutí této rady je potřeba alespoň devíti hlasů členů rady. Proto by měl být navrženo a zvoleno alespoň devět členů rady.

Děkuji vám za pozornost.

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Má někdo další připomínky? Nebo pan předseda chce reagovat? Dávám slovo panu předsedovi Hojdovi.

 

Poslanec Pavel Hojda: Nebudu přímo bezprostředně reagovat na vystoupení pana ministra. Chtěl bych jen ještě doplnit jednu důležitou informaci. Pan ministr tady říkal, že je zapotřebí, aby bylo zvoleno alespoň devět členů. Já zde musím připomenout - protože se jedná o návrh a potom i o jmenování předsedou vlády - že se volba neuskutečňuje dvoukolově. V případě, že nebude v prvním kole zvolen potřebný počet členů, musí následovat další volba. Jestliže toto bude opět mimořádnou schůzí, nastává stejná procedurální otázka, jenom s tím rozdílem, že se může volit z těch, kteří už byli navrženi klubem.

Jenom tedy upozorňuji na to, že nemůže následovat ihned druhé kolo volby.

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Děkuji, pane předsedo. Pan poslanec Vojíř se hlásil o slovo. Prosím.

 

Poslanec Oldřich Vojíř: Pane předsedo, děkuji za slovo. Dámy a pánové, já se skutečně musím ohradit proti vystoupení pana ministra Dostála. Já si myslím, že v této sněmovně zažíváme něco, co zde ještě skutečně nikdy předtím nebylo. Kromě toho, že toto jednání je de facto svoláno opakovaně protiprávně - a nemohu to nazvat jinak - je zřejmé, že tady existuje politický tlak, protože to byla vládní koalice, která odvolala radu. Premiér de facto odvolal všech 13 členů, aniž by musel. A je zřejmé, že vládní koalice chce získat dvě třetiny a ovládnout tuto mediální radu.

Děkuji za pozornost. (Potlesk pravé části Poslanecké sněmovny.)

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Pana poslance Plevu jsem viděl jako dalšího. Hlásí se ale několik lidí s předností. Pan místopředseda Filip. Pak pan předseda klubu.

Prosím, pane místopředsedo.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji. Vážený pane předsedo, vážená vládo, paní a pánové, neměl jsem v úmyslu nějakým dramatickým způsobem hovořit o tomto bodu schůze, ale dovolte mi na výzvu pana ministra kultury sdělit, kdo a jakým způsobem tady porušuje právní řád.

Odvolání jednotlivých členů rady musí být opřeno o ustanovení § 7 odst. 7 zákona o rozhlasovém a televizním vysílání. Odvolání celé rady musí být opřeno o ustanovení § 6 odst. 3 tohoto mediálního zákona. Ve smyslu ustanovení § 10 odst. 1 zákona se na členy rady vztahují ustanovení zákoníku práce, tedy zákona č. 65/65 Sb., ve znění pozdějších předpisů, a to v případě, že mediální zákon nestanoví jinak.

Průběh jednání Poslanecké sněmovny 2. 4., kdy probíhala 13. schůze sněmovny, byl poněkud odlišný od standardu. Schůze byla svolána podle ustanovení § 51 odst. 4 na základě žádosti 53 poslanců, přičemž onen jediný bod, který jsme projednávali, byl svým způsobem nestejný, jaký je postup podle § 6 a § 7 zákona.

Vzhledem k závažnosti tohoto tématu náš poslanec Václav Exner navrhl, aby ve smyslu ustanovení § 52 odst. 3 jednacího řádu Poslanecké sněmovny Poslanecká sněmovna umožnila účast jiných osob při projednávání tohoto jednacího bodu, konkrétně účast všech členů rady, protože o všechny členy rady také šlo. To by totiž zároveň umožnilo spravedlivě posoudit závady ve výkonu jejich funkce ve smyslu ustanovení § 7 odst. 7 mediálního zákona. Uvedený návrh přítomnosti všech členů rady však nebyl při hlasování, a to opakovaně, přijat, i když nakonec jakýsi ústupek vládní koalice udělala v tom, že vyjádřila souhlas s účastí předsedy Rady pro rozhlasové a televizní vysílání.

V další části schůze, která byla z větší části uvedena v přímém přenosu na programu ČT2 a posléze v plném rozsahu ze záznamu, vystoupila řada poslanců. A nebudu opakovat tuto diskusi.

Návrh, který přednesl pan ministr Dostál a který byl přijat, byl, aby Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky navrhla předsedovi vlády, aby neprodleně odvolal Radu pro rozhlasové a televizní vysílání z důvodu opakovaného závažného neplnění povinností uvedených v § 5 zákona č. 231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání. Uvedené usnesení není doplněno o důvodovou zprávu, kde by byly podrobně specifikovány jednotlivé důvody, které Poslaneckou sněmovnu vedly k tomuto rozhodnutí. Taková zpráva by mohla být výsledkem práce některého z orgánů Poslanecké sněmovny, například stálé komise pro sdělovací prostředky, případně výboru školského a kulturního, jak mu zkráceně říkáme. Důvodová zpráva by pak shrnovala ty informace z rozpravy, na nichž se shodla Poslanecká sněmovna. V daném případě to má velký právní význam. Šlo by totiž o specifikaci závažného opakovaného neplnění povinností rady. To se ovšem nestalo.

Rozhodnutí Poslanecké sněmovny je nesporně rozhodnutím politickým, rozhodnutím, na kterém se shodla potřebná většina, v daném případě 90 z přítomných 179 poslanců.

Já nezpochybňuji tedy, že šlo o postup podle ustanovení článku 6 naší Ústavy České republiky. V kontextu s výše uvedeným je usnesení Poslanecké sněmovny o odvolání Rady pro rozhlasové a televizní vysílání zatíženo totiž závažnými právními vadami.

Předně je v rozporu označení jediného jednacího bodu schůze Poslanecké sněmovny, tedy odvolání členů Rady pro rozhlasové a televizní vysílání, a text přijatého usnesení, tedy návrh předsedovi vlády České republiky, aby neprodleně odvolal Radu pro rozhlasové a televizní vysílání. V průběhu schůze nebylo hlasováno o změně názvu tohoto jednacího bodu, takže přijaté usnesení navazuje na rozpravu vedenou v intencích jednacího bodu, sice se stejným faktickým důsledkem, avšak jinak právně kvalifikovaného.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP