(12.50 hodin)
pokračuje Říman)

Jak je možné, že jeden řekne, že podmínky nebyly srovnatelné s podobnými smlouvami uzavíranými v Evropě, druhý řekne, že skuteční odborníci tvrdí, že to nešlo vyjednat lépe? Toto jsou citáty téměř doslovné z toho, co tito dva pánové před chvílí řekli. Myslím, že po jejich vystoupení je každému jasné, že na tomto dvousethlavém plénu se reality a pravdy, co se vlastně stalo, nedobereme, že budeme muset problematiku dát do nějakého menšího grémia, které bude mít čas, chuť a odhodlání se dobrat závěrů. Myslím, že závěry jsou jasné. Musíme zjistit, jak je možné, že výsledkem toho všeho je ztráta času při výstavbě dálnice, ztráta kreditu České republiky v zahraničí a koneckonců ztráta třičtvrtě miliardy korun daňových poplatníků.

Máme snad všichni dojem, že je možné nad tím mávnout rukou, že je to možné smést ze stolu, nebo máme povinnost zjistit jak to, že došlo k takovému selhání státního aparátu v období několika let? Jednoznačně to jde na triko exekutivy, administrativy tohoto státu. Jak je možné, že strukturou státní správy, která není nahodilá, která má své vnitřní vazby, zpětné vazby, kontrolní mechanismy, něco takového prošlo, že se tím dnes takovým způsobem musíme zabývat? Koneckonců jak je možné, že něco takového opakovaně několikrát po sobě prošlo i jednáním vlády, která měla určitá vyjádření, měla k dispozici určitá varování ať tím či oním směrem, ale ona je prokazatelně nerespektovala?

Myslím, že v tomto okamžiku, ve 12.50, je naprosto evidentní, že nezřídit vyšetřovací komisi, která by nám pomohla odpovědět na tyto otázky, na které nikdo jiný odpovědět nemůže než vyšetřovací komise parlamentu, protože i když zde bylo řečeno, že celou kauzu šetří policie a orgány činné v trestním řízení, je to úplně něco jiného než to, o čem hovoříme my, to znamená čistě odborná problematika toho, jak funguje nebo nefunguje tento stát. To je k otázce číslo dvě, k tomu, že bychom si měli projasnit minulost a neměli bychom ji smést pod stůl.

Nyní bych se chtěl vyjádřit k budoucnosti, k materiálu, který zde byl předložen a který částečně naznačuje, jakým směrem se bude vláda, resp. Ministerstvo dopravy dále ubírat. V této souvislosti bych byl velmi nerad, kdyby další pokus o výstavbu dálnice D 47 - po krachu tohoto projektu - začal opět nějakou lží. Předchozí projekt lží jednoznačně začal.

Mám zde materiál, který šel do vlády k realizaci komunikace D 47 v únoru 2001. Dlouho jsem ho nemohl najít, za ta léta se mi někde ztratil, ale teď jsem ho našel. Je zde velmi zajímavá tabulka, která vyčísluje náklady na výstavbu dálnice D 47 v únoru 2001, tedy před více než dvěma roky. Na základě tabulky, kde se porovnává, kolik by to stálo ze státních prostředků, s úvěrem od banky, s komerčním úvěrem EIB a systémem BOT, tedy tím, co se vlastně nakonec realizovalo, vláda rozhodovala nepochybně na základě této tabulky. Píše se zde, když se to bude realizovat systémem, který se pak schválil a o kterém se tady bavíme, celé to včetně stavby, dluhové služby, zisku investora, údržeb a oprav za 25 let bude stát 48,2 miliardy korun.

Dámy a pánové, na základě tohoto materiálu v únoru 2001 vláda rozhodla o systému financování této stavby. Když si srovnáte, co z toho za dva roky vzešlo, myslím, že slovo lež není příliš silné. Byl bych velmi nerad, kdybychom podobnými nepřesnostmi - velmi eufemisticky řečeno - začínali i nový projekt. To se týká zejména termínů, které jsou v druhé části zprávy, kterou mám k dispozici, uváděny.

Uvedu dva příklady. Pochopíte, proč jsem z materiálu tak nervózní. Všechno to jsou oficiální materiály, které si nechalo vypracovat ministerstvo. V materiálu Ředitelství silnic a dálnic z července 2000 se předpokládá, že stavební povolení - což je předpokladem toho, že se může začít kopat - na jeden z úseků dálnice z Lipníku nad Bečvou do Bělotína bude vydáno v roce 2002. V materiálu Státního fondu dopravní infrastruktury z července 2001 - tedy přesně o rok později - je uvedeno, že stavební povolení na tento inkriminovaný úsek bude v polovině roku 2003. Ve zprávě, kterou máme na stolech, se píše, že stavební povolení na inkriminovaný úsek bude v polovině roku 2004. Takže za dva roky a něco jsme se v termínech na jeden jediný několikakilometrový úsek posunuli přesně o dva roky.

Jaké záruky máme, že tento pohyb - který bych nazval slovy dva kroky vpřed, tři kroky vzad - nebude dále pokračovat? Co se změní?

Další příklad - a už bude oběd. Na dva úseky v okolí města Bílovce v délce asi 30 km, není to zanedbatelná věc, se ve zprávě uvádí, že dokumentace pro územní rozhodnutí je hotová v únoru 2003 a územní rozhodnutí bude v srpnu 2003. To znamená, že mezitím uplyne šest měsíců. Na úseku, o kterém jsem mluvil před chvílí, který je dále, to probíhalo tak, že dokumentace byla v prosinci 1999 a územní rozhodnutí v prosinci 2000. Trvalo to 12 měsíců. Teď to bude trvat jenom šest měsíců. Územní rozhodnutí na úsek 30 km bude v srpnu 2003 a stavební povolení bude v červnu 2005, tedy 22 měsíců. Bezvadná rychlost. Ale územní rozhodnutí na předchozí úsek bylo v prosinci 2000 a stavební povolení se předpokládá v červnu 2004, což je 42 měsíců. Rozdíl je zase v podstatě dvojnásobný. Urychlení, které se navrhuje v tomto materiálu, je dvojnásobné.

Zde si každý z nás musí položit otázku, jestli dosud ti, kteří to dělali na Ředitelství silnic a dálnic, byli tak totálně neschopní, že to jde ve skutečnosti udělat tak rychle, o polovinu rychleji, nebo jestli nás pan ministr lakuje na růžovo, nebo má v patrontašce nějaké zázračné zbraně. Asi bychom chtěli většinově věřit, že má zázračné zbraně, nicméně už klasikové říkali, že je třeba důvěřovat, ale prověřovat.

Takže na základě těchto údajů si dovolím v podrobné rozpravě navrhnout určité usnesení, které by vedlo k tomu, že tato sněmovna nebude jenom důvěřovat, ale také prověřovat. Děkuji. (Potlesk poslanců ODS.)

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji. Mluvil pan poslanec Martin Říman. Nyní přerušuji projednávání tohoto bodu. Jsme v obecné rozpravě. Do této obecné rozpravy jsou nyní další čtyři písemné přihlášky.

Přerušuji bod a budeme se věnovat oznámení předsedy volební komise. Prosím vás o pozornost.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP