(11.30 hodin)
(pokračuje Sýkora)
Proces privatizace je všeobecně dobře znám. Důsledky jejího špatného provedení se projevují prakticky denně. Současné problémy Tatry Kopřivnice, likvidace výroby vagonů ve Studénce a podobně jsou jenom aktuální tragické dopady minulosti.
V poslední části bych se chtěl věnovat oblasti připravenosti stavby.
Jedním ze základních nebo zásadních argumentů proti výstavbě D 47 je její nepřipravenost. Zvláštně pikantní je tato argumentace v podání Ministerstva dopravy České republiky. Ředitelství silnic a dálnic, které odpovídá za připravenost stavby, je organizací podřízenou právě Ministerstvu dopravy. Nicméně podle sdělení Ing. Černého, ředitele Ředitelství silnic a dálnic Brno, je vykoupeno více než 50 % pozemků. Samozřejmě je to možno interpretovat tak, že je vykoupeno jenom 50 % pozemků. Pro řadu úseků je stavební povolení a pro významnou část dálnice je zpracována dokumentace pro stavební povolení. Žádná dálnice se nestavěla nikdy celá najednou, a je tedy se stavbou jednotlivých úseků možno začít okamžitě. Argument, který byl použit proti naplnění realizační dohody, to je nepřipravenost stavby, však najednou zmizel, a naopak se hovoří o zkrácení termínu.
Vážené kolegyně a kolegové, v závěru svého vystoupení bych rád upozornil na jednu skutečnost. V nastalé situaci je navrhována parlamentní vyšetřovací komise k výstavbě D 47. Podotýkám, že jsem neslyšel pana kolegu Římana, který hovořil přede mnou, v té době, když jsem si to připravoval, jsem toto nevěděl, nebylo jasné zadání pro tuto komisi. Smysluplné by bylo zřízení kontrolní komise Poslanecké sněmovny, které bude Ministerstvo dopravy a jeho výkonné složky skládat účty z realizace postupných kroků výstavby D 47. Je nutno, a to velmi rychle, hledat řešení, které povede k neprodlenému zahájení výstavby, a to fakticky, a ne jen tak, aby byl vytvořen dojem dobré vůle, který povede k uchlácholení regionů. Postavit odnikud nikam vedoucí úseky sice bude vypadat jako upřímná snaha realizovat důležitou komunikaci, ale ve skutečnosti to nepřinese regionům téměř nic.
Je na místě zdůraznit, že trpělivost občanů je vyčerpána a celý proces může vést k vlnám občanské neposlušnosti. Ekonomické argumenty a osudová potřeba dálnice pro region by měly být silnějším argumentačním materiálem než jakkoliv silné politické tlaky nebo tlaky různých zájmových skupin. Kromě toho nařčení, že stát při uzavírání smlouvy nepostupoval v souladu se zákonem, se ukázalo jako liché, viz rozhodnutí Úřadu na ochranu hospodářské soutěže. Ani další nařčení partnerů Housing, a konkrétně firmy Shiran (?), z nečistých obchodů v Rusku podle mých informací zatím nemá reálný podklad. K takto vykonstruovaným argumentům by nemělo být přihlíženo. A obvinění z korupce dosud ničím nepodložená by neměla být pronášena jedním z členů vlády.
Vážené kolegyně, kolegové, na základě mé zprávy navrhuji Poslanecké sněmovně
1. doporučit vládě České republiky zrušení řídícího a koordinačního výboru pro stavbu dálnice D 47 z usnesení vlády č. 324 ze dne 31. 3. 2003.
2. Doporučuji, aby byla ustanovena v souladu s jednacím řádem Poslanecké sněmovny dle § 50 písm. r) kontrolní komise, jejímž hlavním úkolem mimo jiné bude sledování finančních toků, kontrola dodržování termínu výstavby a předkládání zpráv Poslanecké sněmovně.
3. Doporučuji Poslanecké sněmovně vzít zprávu na vědomí a požádat vládu o doplnění informací, zejména v otázkách konečné ceny státních dluhopisů, úrokových sazeb Evropské investiční banky a nákladů na provoz a údržbu dálnice po dobu 30 let po ukončení výstavby.
Děkuji vám za pozornost. (Potlesk v části sálu.)
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane poslanče. Jako prvního vystupujícího ve sloučené obecné rozpravě vás zároveň požádám, abyste se ujal role zpravodaje k tomuto bodu, a zaujal tedy místo u stolku zpravodajů. Zároveň vás chci upozornit, že doporučení musíte, pokud chcete, aby o nich sněmovna mohla hlasovat, formou návrhu přednést v podrobné rozpravě.
Nyní se přihlásil o slovo premiér České republiky pan Vladimír Špidla. Prosím.
Předseda vlády ČR Vladimír Špidla: Vážená paní předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, nebudu rozvíjet nějakou dlouhou řeč, ale chci jednoznačně a jednoduše konstatovat: Vláda se rozhodla vypovědět smlouvu na dálnici D 47 z toho důvodu, že považovala za potřebné, aby výstavba tohoto projektu byla pod kontrolou, aby probíhala v termínech a aby se zvládla tak, jak bylo naplánováno. To byl klíčový důvod. Ostatní důvody, jakkoliv jsou významné, byly důvody vedlejší.
Vláda se k této povinnosti zavázala naprosto zřetelně, vytvořila prostor pro to, aby ostravský kraj měl příležitost a možnost sledovat velmi podrobně postup. Vláda od svého záměru dostavět dálnici a dostavět ji v termínu o rok kratším, než byl termín původní, neustupuje a tento termín míní s plnou vážností a s plným úsilím realizovat.
Protože se jedná o věc, která je skutečně významná a důležitá pro jeden z nejdůležitějších krajů naší republiky, dovolte mi tedy toto krátké a jednoznačné vyjádření.
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: To byla slova premiéra české vlády. Nyní k dalším přihlášeným do sloučené obecné rozpravy. Nyní bude vystupovat pan poslanec Karel Vymětal. Po něm jsou přihlášeni pánové poslanci Jaromír Schling, Svatomír Recman a pan poslanec Martin Říman.
Pan poslanec Karel Vymětal je přihlášen do obou rozprav, podrobné i obecné. Nyní tedy k části obecné. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Karel Vymětal: Děkuji za slovo. Vážená paní předsedající, vážená vládo, dámy a pánové, projednáváme bod, který se nazývá Zpráva vlády o důvodech ukončení smlouvy o výstavbě dálnice D 47 a o dalším postupu. Dostali jsme písemný podklad, který nám předložilo Ministerstvo dopravy - neboli zpráva vlády předložena nebyla. Takže se ani nemůžu divit, že předložená zpráva neobsahuje důvody vlády k ukončení smlouvy o výstavbě D 47, i když tady pan premiér teď řekl několik vět, snad souvislých, a také tato zpráva neobsahuje další postup vlády, zcela logicky, když zprávu předkládá ministerstvo.
Takže vzniká otázka - máme vůbec co projednávat? A dělá si vláda z Poslanecké sněmovny legraci, nebo jak se to má chápat? O významu dálnice zde mluvil ve stanovisku pan kolega Sýkora ve stanovisku klubu ČSSD, takže si myslím, že to rozebral dosti podrobně. Snad jenom pro připomenutí, že tato dálnice nemá význam pouze pro Moravskoslezský kraj, ale má význam pro celou Českou republiku a má význam pro celou Evropu, jak zde bylo už dvakrát řečeno, je součástí šestého multimodálního tranzitního koridoru.
***