(17.00 hodin)
(pokračuje C. Svoboda)
Proto rozhodnutí o tom, přizvat Českou republiku do politického dialogu o budoucnosti Iráku a stejně tak i k účasti na obnově a rekonstrukci Iráku, je výsledkem konkrétních kroků. A myslím si, že to je to hlavní, co za nás vypovídá v té zahraniční politice. Proto také zahraniční politika České republiky byla naprosto zcela konkrétní a jednoznačná.
Nepřeceňujme tuto debatu, a já nevím, kdo chce být větším hrdinou. Buďme rádi, že ten konflikt trval tak krátce a že teď jsme v čase obnovy a rekonstrukce. Myslím si, že ta debata by vypadala úplně jinak, kdyby tento konflikt byl dlouhý a stál tisíce životů, takže dnes se nám to mluví mnohem lehčeji. Ale důležité je, že Česká republika od samého počátku svými kroky jasně řekla, kde stojí.
Děkuji.
Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane ministře. Nyní tedy pan ministr financí a na závěr pan premiér.
Ministr financí ČR Bohuslav Sobotka: Pane místopředsedo, dámy a pánové, dovolte mi, abych stručně reagoval na otázku, která se týká zadluženosti Iráku vůči České republice.
Ministerstvo financí, které na základě kompetenčního zákona vykonává správu dluhů jiných států vůči České republice, eviduje pohledávky České republiky za Irákem. Tato pohledávka je evidována v řádech několika miliard korun. Další část zadluženosti Iráku je evidována vůči českým komerčním subjektům. Největší část tohoto dluhu je evidována vůči nástupnické organizaci podniku Zetor, který do Iráku realizoval relativně velké objemy zakázek na konci 80. let. S tím, že v tuto chvíli je nereálné počítat s tím, že by Česká republika mohla zahájit okamžitá jednání o deblokaci dluhu Iráku vůči České republice zejména proto, že v Iráku v tuto chvíli není legitimní vláda, která by mohla za Irák podepisovat takovéto mezinárodní závazky a mohla by reálně garantovat určitou formu deblokace nebo splacení iráckého dluhu vůči české republice.
Pokud jde o možné odpuštění iráckého dluhu, Česká republika prozatím stanoviskem Ministerstva financí zaujala obdobné stanovisko jako jiní věřitelé Iráku, to znamená, odmítla ty první návrhy na okamžité nebo celkové odpuštění dluhu vůči Iráku s tím, že přirozeně jsme připraveni účastnit se jednání, která by směřovala k restrukturalizaci tohoto dluhu nebo k jeho snižování v návaznosti na možné hospodářské aktivity českých subjektů v Iráku.
Tolik v tuto chvíli velmi stručná informace. Děkuji.
Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane ministře. Nyní uděluji slovo předsedovi vlády.
Předseda vlády ČR Vladimír Špidla: Vážený pane místopředsedo, vážené poslankyně, vážení poslanci, poslanec Nečas formuloval svůj projev v takové základní tezi, že český postoj nebo postoj, který jsem vyjadřoval jako premiér, byl neurčitý a že přivedl nebo způsobil jakési ne přesně vyjádřené oslabení pozice České republiky. Celkově tento projev byl nesen myšlenkou, že český postup se vymykal z určitého mezinárodního konceptu a že byl svým způsobem v negativním slova smyslu originální.
Musím konstatovat, že Česká republika nalezla vyvážené stanovisko, a že pokud pan poslanec Nečas sleduje podrobně situaci v Evropě, musí konstatovat, že naprostá většina států zaujala stanovisko velmi blízké, a pokud jsem citoval ono prohlášení nebo stanovisko Evropské unie ze 17. 4. tohoto roku, tak je to stanovisko, které je až nápadně podobné se stanoviskem České republiky. Svým způsobem možná s jistou nadsázkou mohu prohlásit, že české stanovisko zformulované asi o dva a půl měsíce dříve než stanovisko evropské se stalo jedním ze zdrojů formulace evropského postoje. Není to mnoho, není to málo.
Pan poslanec Nečas kromě toho, že bylo zřejmé, že postoj českého premiéra jej citově neuspokojuje, nesdělil nic bližšího, nesdělil žádný argument, který by zvážil, zda postavení České republiky bylo oslabeno, či posíleno. Já konstatuji: neexistují žádné diplomatické ani jiné signály, že Česká republika je oslabena v evropském kontextu, neexistují žádné ani slabé signály, že Česká republika je oslabena v kontextu transatlantické osy. Koneckonců i sám pan poslanec Nečas byl nucen přiznat, že Česká republika je včleněna do koncepce nebo podílí se poměrně výrazně na koncepci nebo na přípravě a rekonstrukci Iráku jako takového, což je skupina velmi omezeného počtu zemí.
Pan poslanec Nečas formuloval názor, že jsem nevystupoval a nepředkládal určité koncepce. Zapomněl například na vystoupení, která se odehrála v době formulování postoje České republiky, a to jak v Senátu, tak i ve sněmovně, a myslím si, že si může přečíst několik - tak asi deset až dvacet - stran souvislého textu, který jsem v této souvislosti přednesl.
Shrnu-li a začneme-li opravdu hodnotit důsledky postoje České republiky, musím konstatovat: nezpronevěřili jsme se žádné humanitární tradici, naši vojáci zasahovali včas na správném místě, naše polní nemocnice je schopna, bude zasahovat a bude schopna poskytnout značnou pomoc v Iráku, která je opravdu potřebná. Tato nemocnice vedla k tomu, že některé státy evropské i mimoevropské konzultují náš přístup k té věci a uvažují o podobných záležitostech. Česká republika je na místě, kam se postupně budou dostávat i ostatní evropské země. Česká republika ani v diplomatickém pojetí se neodchýlila od základních koncepcí, to jest jednota Iráku, surovinové zdroje v rukou iráckého lidu, co nejrychleji dotvoření legitimní irácké vlády. Shrnu-li a zvážím, tak tento postoj možná že nebyl zářivý a brilantní, což může někoho uspokojit více než postoj, který byl věcný, účelný, zesílil pozici České republiky a pomohl lidem v krizové oblasti, lidem v oblasti, která je opravdu velmi zkoušená.
Jsem přesvědčen, že jsme nastoupili do druhé fáze přípravy zvládání této irácké krize a že pozice České republiky je do té míry vlivná, že ji budeme schopni využít jak ku prospěchu mezinárodní bezpečnosti samé, tak i ku prospěchu bezpečnosti republiky i možností, i ekonomických možností našeho hospodářství.
Děkuji.
Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane premiére. Ptám se, kdo se další hlásí do všeobecné rozpravy k tomuto bodu. Nevidím žádnou přihlášku, všeobecnou rozpravu končím.
Otvírám tedy rozpravu podrobnou. Ptám se, kdo se hlásí. Pan kolega Exner. Prosím, máte slovo.
Poslanec Václav Exner: Pane místopředsedo, členové vlády, dámy a pánové, ve smyslu vystoupení poslanců Komunistické strany Čech a Moravy k této problematice navrhuji následující usnesení Poslanecké sněmovny:
Poslanecká sněmovna
1. žádá vládu České republiky, aby při angažovanosti České republiky v Iráku důsledně dbala, aby tato angažovanost byla v souladu s mezinárodním právem a v rámci pravidel daných Chartou Organizace Spojených národů,
***