(Jednání pokračovalo v 10.11 hodin.)

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Kolegyně a kolegové, budeme pokračovat v jednání. Lhůta pro přestávku na jednání klubu Občanské demokratické strany uplynula.

Zopakuji, že projednáváme návrh vlády České republiky na bezúplatné převody nemovitostí ve správě Fondu dětí a mládeže v likvidaci ve smyslu zákona 364/2000 Sb., o zrušení Fondu dětí a mládeže a o změnách některých zákonů, v platném znění, na nové nabyvatele, druhé kolo, sněmovní tisk 222.

Předložený materiál uvede ministryně školství paní Petra Buzková. Prosím, paní ministryně, máte slovo.

 

Ministryně školství ČR Petra Buzková: Vážená paní místopředsedkyně, členové vlády, dámy a pánové, vláda České republiky předkládá Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky materiál, který zpracoval Fond dětí a mládeže v likvidaci v souladu se zákonem č. 364/2000 Sb., o zrušení Fondu dětí a mládeže a o změnách některých zákonů, v platném znění, a usnesení vlády České republiky č. 287 ze dne 18. 3. 2002. Jeho obsahem jsou návrhy na druhé kolo bezúplatných převodů nemovitostí uvedené v přílohách 1 až 46 tohoto materiálu. Materiál byl sestaven Fondem dětí a mládeže v likvidaci na základě výsledků jednání výběrové komise, která ve svém rozhodování vycházela z výše uvedeného zákona a vládního usnesení a posuzovala jednotlivé žádosti o bezúplatný převod. Komise při svém rozhodování vycházela z nutnosti navrhnout k bezúplatnému převodu co možná největší počet vhodných nemovitostí.

Paní poslankyně, páni poslanci, v této souvislosti je třeba si uvědomit, že podle zákona č. 364/2000 Sb. je stanoven termín pro ukončení likvidace na 31. 12. 2003. Ty objekty, které nebudou do té doby převedeny na organizace, které se zabývají prací s dětmi a mládeží, přejdou na stát, tedy potažmo na Ministerstvo financí. To znamená, že je v zájmu všech, kteří si přejí, aby organizace pracující s dětmi a mládeží měly tento majetek pro svoji práci, aby skutečně maximální počet dnes převeden byl.

Výběrová komise podrobně posuzovala jednotlivé žádosti včetně předložených projektů s návrhy na další využití nemovitostí, s návrhy na spolupráci s dalšími občanskými sdruženími, využitím pro neorganizovanou mládež, mládež ze sociálně slabého prostředí apod., aby objekt sloužil v co největší možné míře pro práci s dětmi a mládeží. Komise rovněž přihlížela k umístění nemovitosti v regionu, její dostupnosti a stavebnímu charakteru.

Na základě vyhodnocení vnějšího připomínkového řízení MŠMT upravilo návrh na bezúplatné převody nemovitostí a následně ho projednala vláda. Vláda na svém zasedání ze dne 13. 1. 2003 přijala usnesení číslo 64, ve kterém vyjádřila následující závěry:

1. souhlasila s návrhem výběrové komise na převod nemovitostí na navržené nabyvatele u nemovitostí č. 1 až 40 a 45 uvedených v částech III/1 a III/3 materiálu;

2. souhlasila s návrhem výběrové komise vyřadit nemovitosti uvedené v přílohách 1 a 2 v části III/4 materiálu ve správě Fondu dětí a mládeže v likvidaci a ponechání ve vlastnictví České republiky do ukončení likvidace;

3. nesouhlasila s návrhem výběrové komise na převod nemovitostí na navržené nabyvatele u nemovitostí č. 41 až 44 a 46 uvedených v části III/3 materiálu z důvodů, že u těchto nemovitostí probíhá soudní spor na určení vlastnictví.

Podmínky pro výběr projektů a následný bezúplatný převod nemovitostí vybraným nabyvatelům ve druhém kole stanovila vláda svým usnesením ze dne 18. 3. 2002 č. 287.

Tímto vládním návrhem se dne 13. 3. 2003 zabýval výbor pro vědu, vzdělávání, kulturu, mládež a tělovýchovu. Projednával dva materiály, které se týkají Fondu dětí a mládeže. Za prvé to byla zpráva likvidátora o průběhu likvidace ke dni 31. 12. 2002. Tento materiál školský výbor svým usnesením neschválil a současně navrhl odvolat likvidátora svým usnesením č. 65.

Ráda bych upozornila na to, že odvolání likvidátora by v této chvíli mohlo být poměrně velmi nebezpečným problémem. Nebezpečným z toho důvodu, že - jak už jsem řekla v úvodu svého vystoupení - podle zákona č. 364/2000, ve znění pozdějších předpisů, je stanoven termín ukončení likvidace ke dne 31. 12. 2003. Odvolání likvidátora by naprosto zásadním způsobem mohlo paralyzovat činnosti Fondu dětí a mládeže v likvidaci do konce roku, nebo by přinejmenším pozastavilo po přechodnou dobu i realizaci bezúplatných převodů, které sněmovna projednává. Neméně obtížné by mohlo být i nalézt nového likvidátora vzhledem ke složitosti problematiky a době jeho skutečného fungování.

Dále výbor pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu projednal vládní návrh na bezúplatné převody na nové nabyvatele, to znamená tzv. druhé kolo.

V tuto chvíli si dovoluji se všemi návrhy, které přijal výbor pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu, vyslovit zásadní nesouhlas. Zásadní nesouhlas z toho důvodu, že se jedná o nesystémový zásah do rozhodnutí výběrové komise. Změny, které výbor schválil, nejsou podloženy dostatečně pádnými argumenty a mohly by zapříčinit i stížnost původně navržených nabyvatelů. Obdobným způsobem by mohla sněmovna postupovat i v případě dalších návrhů na bezúplatné převody. Rovněž nepovažujeme za systémové schválení bezúplatného převodu u nemovitostí, u kterých probíhá soudní spor na určení vlastnictví, neboť soudní spor může trvat i přes dobu trvání likvidace Fondu dětí a mládeže.

Paní poslankyně, páni poslanci, jak jsem řekla ve své poměrně podrobné úvodní zprávě, jedná se o převody majetku, o převody majetku na organizace, které se zabývají prací s dětmi a mládeží. Věřím tomu, že každý z vás, kteří zde sedíte, si dokážete představit, že by některý z těchto objektů byl převeden na jinou organizaci, se kterou jste se např. setkali ve své poslanecké práci, na kterou jste dostali příznivé posudky či příznivé názory. Nicméně upozorňuji na to, že se skutečně jedná o ucelený návrh, který velmi dlouho a velmi vážně posuzovala výběrová komise. Koneckonců pakliže bychom se dostali do situace, že by tento návrh nebyl v nějaké podobě schválen, vystavili bychom se skutečně nebezpečí, že tyto majetky, které by měly sloužit práci s dětmi a mládeží a jako takové byly původně zamýšleny, by se nakonec organizacím, které s dětmi a mládeží pracují, vůbec nedostaly z toho důvodu, že by nebyl dostatek času, aby do 31. 12. tohoto roku na tyto organizace přešly, a jejich nabyvatelem by se stal stát, který by v tuto chvíli prostřednictvím ministra financí samozřejmě neměl žádný další mandát k vydávání těchto objektů či majetků právě organizacím, které s dětmi a mládeží pracují.

Proto vás chci všechny požádat, všechny, kteří si skutečně přejete, aby tyto majetky přešly do rukou organizací, které s dětmi a mládeží pracují, abyste podpořili tento návrh, a sice ve znění původní vládní předlohy.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji, paní ministryně. Návrh projednal výbor pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu, jehož usnesení bylo rozdáno jako sněmovní tisk 222/1. Prosím zpravodajku výboru paní poslankyni Hanu Šedivou, aby nás o jednání výboru informovala a přednesla návrh usnesení Poslanecké sněmovny.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP