(13.00 hodin)
(pokračuje Součková)

Ale z vystoupení pana poslance Cabrnocha jsem pochopila, že toto bude právě střetem v Poslanecké sněmovně, kdy nemůžeme zasahovat do těchto zákonů, kdy nemůžeme oklešťovat práva pojišťoven, resp. Všeobecné zdravotní pojišťovny.

Chtěla bych zde zdůraznit jednu věc. Zaměstnanecké pojišťovny znají tzv. právo veta. Proč je nerovnost mezi Všeobecnou zdravotní pojišťovnou a zdravotnickými pojišťovnami, proč nemohou zástupci státu v případě, kdy se projednávají právě tak důležité oblasti, jako jsou úhrady, zdravotně pojistné plány, výroční plány, otázka hospodaření s finančními prostředky svěřenými do těchto institucí, rozhodnout zamítnutím, když se jim nezdá, že tyto prostředky jsou využívány efektivně, a jsou přehlasováni právě zástupci tzv. z řad veřejnosti, které zaplňuje Poslanecká sněmovna prostřednictvím poslanců, nebo zaměstnavatelů? Pak se mi to zdá i v rámci dozorčí rady nesprávné. Myslím si, že bychom měli účelně využívat finanční prostředky, které i stát svěřuje formou určité dávky za 5,6 milionu občanů, mít právo (kontrolovat?), jak je s těmito prostředky nakládáno, abychom se vyvarovali event. i takových akcí, o kterých bylo hovořeno při projednávání pojistného zdravotního plánu Všeobecné zdravotní pojišťovny "akce koník", kdy úhrady na pobyt jednoho dítěte jsou kolem 25 tisíc. Nevím, ale cestovní kanceláře určitě poskytují množstevní slevy. Když spočtu letenku a pobyt, pořád mi částka 25 tisíc na jedno dítě připadá velmi velmi vysoká, zvláště pak, pokud se jedná o opakované zájezdy v průběhu daného období. To jenom pro odlehčení.

Čili bude mít odvahu Poslanecká sněmovna skutečně být orgánem, který bude kontrolovat hospodaření a účelné vydávání právě finančních prostředků tak, aby to bylo v té kompetenci pro posílení kvality zdravotní péče a rovnosti přístupu občana? Bude mít odvahu Poslanecká sněmovna, aby se skutečně tyto zákony projednaly a našly se rezervy na posílení základního fondu, aby se mohlo pomoci právě zdravotníkům na posílení preventivních programů, aby se mohly převést programy a vyšetřovací metody do ambulancí, aby se mohl otevřít systém 24hodinové chirurgie s minimální účastí pobytu na lůžku, aby se nám zmenšily výdaje na zdravotní péči s tím, že zkrátíme řekněme pracovní neschopnosti tím, že nám nebudou pacienti nadbytečně ležet v nemocnici? Bude mít odvahu Poslanecká sněmovna přijmout i tu verzi, aby se nekumulovaly prostředky na rezervních fondech a nezůstávaly umrtvené, naopak aby se posílil tento statut základního fondu na úhradu zdravotní péče právě u těch, kteří to nejvíce potřebují?

Upozorňuji, že finance, které jdou na mzdy zdravotníkům a pracovníkům ve zdravotnictví, se právě odvíjejí podle toho, jak jsou financována jejich zařízení, jakým systémem. Nemají platy odvíjeny ze státního rozpočtu, ale mají je odvíjeny tím, jak jsou tyto principy nastaveny. Jakékoliv posílení za úhradu zdravotní péče vede samozřejmě pak i k možnosti řádného ocenění práce tak odpovědné, jako je práce lékařská, sesterská a jiných pracovníků. Je to práce, kdy se jedná o zdraví. A zdraví je hodnota, která se nezpochybňuje, o které se nediskutuje, o kterou se pečuje.

Já chci vědět, jaké zadání mi Poslanecká sněmovna dá, abych mohla kvalitně předložit koncepci a nemusela zde hovořit o tom, že předložím finanční vyrovnání, které bude zasahovat řekněme do systémů úplně jiných, s posilováním některých zdrojů, které potom zmizí v černé díře. Chci mít odpovědné kvalitní zadání. Pak jsem ochotna detailně koncepci vypracovat. Ale neumím to bez rozhodnutí, zda se rozhodneme, nebo nerozhodneme k fiskální reformě veřejných financí. Bez tohoto zadání jakákoliv koncepce, která bude vypracována, nebude koncepcí relevantní, protože bude znamenat větší či menší zatížení státního rozpočtu.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji paní ministryni Marii Součkové. Do všeobecné rozpravy se hlásí pan poslanec Ouzký.

Pane poslanče, kdybyste mi sdělil, jestli hodláte hovořit déle jak čtvrt hodiny, tak bych řekl až po pauze.

 

Poslanec Miroslav Ouzký: Děkuji vám, pane předsedající. Slibuji tomuto auditoriu, že vás skutečně dlouho nezdržím. Dovolte mi pouze krátkou reakci. Myslím si, že paní ministryně, tak jak mě zná, nemůže mně upřít velký díl konstruktivní vstřícnosti. Opravdu se velmi snažíme najít společné a styčné body. To na úvod.

Většina z vás ví, dámy a pánové, že jsem se v uplynulých čtyřech letech věnoval zdravotnické problematice v oblasti investic a čtyři roky náš podvýbor vyzýval tehdejší vedení resortu k předložení jakékoliv koncepce, protože se domnívám, že investice by se měly z tohoto konceptu odvíjet. Všichni víte, že rozdělování investic v oblasti zdravotnictví je každoročním folklórem a soubojem ve státním rozpočtu, víte, kdo z nás je více či méně atakován svým známým ředitelem nemocnice či jiného zdravotnického zařízení, kdo z těchto ředitelů si dokáže větší poslanecké lobby opatřit. Nebudu zřejmě sám, kdo si myslí, že to je špatně. Aby tomu tak nebylo, tento podvýbor, pokud má fungovat, musí dostat na stůl politické zadání resortu, který je ústavně odpovědný za poskytování zdravotní péče v tomto státu. A to byl jeden z důvodů, proč tato sněmovna žádala po vedení resortu ministerstva předložení nějaké koncepce.

Kdo z vás se s materiálem seznámil, přečte si, že se hemží slovy "je potřeba zlepšit, je potřeba zefektivnit" a další slova, která mě nenapadají. Ale nikde jsme nenašli cestu, jak toho dosáhnout, nikde se tam neobjevuje jasné slovo o strukturování lůžkového fondu. Už vůbec nikde se tam neobjevuje jasný názor na to jedno ze dvou českých zdravotnictví, která máme a která je potřeba i v těchto koncepcích oddělovat. Já vždycky říkám, že máme zdravotnictví pražské a pak máme zdravotnictví pro zbytek státu. I toto mi v této koncepci chybí.

Proto ne jako výraz nějaké opoziční zvůle, ale jako výraz touhy po konstruktivním dialogu bych se velmi přimlouval za to, abychom podpořili nějakou formou usnesení na vrácení tohoto konceptu k přepracování a dostali na stůl - a nemusí to být doba extrémně krátká, aby byla přijatelná pro vedení resortu - kvalitativně daleko vyšší materiál, nad kterým by se dalo opravdu seriózně diskutovat.

Děkuji vám za pozornost a přeji dobrou chuť.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji, pane poslanče. Všeobecnou rozpravu končím. Přerušuji projednávání tohoto bodu do 14.15. Nekončím ale ještě dopolední jednání, protože se o slovo přihlásili hned dva předsedové poslaneckých klubů. Pan poslanec Kováčik je spokojen s vyhlášením přestávky, pan poslanec Ibl má slovo.

 

Poslanec Petr Ibl: Děkuji, pane předsedající. Vážená sněmovno, rád bych předložil procedurální návrh. Dnešního dne ve 14 hodin měl začít bod 96, což je zpráva vlády o postoji České republiky ke konfliktu v Iráku. Vzhledem k tomu, že zde není ani premiér České republiky, ani ministr zahraničí, předkládám návrh, aby tento bod byl zařazen jako první bod jednání dne 29. dubna při pokračování této schůze. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji. Dámy a pánové, jsem na rozpacích, zda o tomto mám dát hlasovat v tuto chvíli, byť rozumím panu předsedovi klubu ČSSD Iblovi, protože je slušné avizovat, že odpolední jednání by mělo probíhat podle jiného scénáře než předem odhlasovaného.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP