(17.20 hodin)
(pokračuje Frank)

Kdo s touto tematikou pracuje, tak dobře ví, že platný zákon, se kterým musí tyto složky pracovat, plnil možná svoji úlohu v roce 1992 a možná i v roce 1993. Dovolím si tvrdit, že ani zdaleka ji nemůže plnit po deseti letech, když např. u policistů byla tehdy pozice zcela jiná. Policie a další bezpečnostní složky prošly řadou zásadních restrukturalizačních opatření a probíhá, samozřejmě jako u všeho, generační obměna. Tím nechci říci, že ona restrukturalizační opatření byla potřebná, anebo že dokonce byla správná.

Je však třeba také hodnotit skutečnost, že i stávající úprava služebního poměru příslušníků bezpečnostních sborů je v mnohém překonaná a hlavně, jak řekl pan ministr vnitra, právně roztříštěná. Jsem přesvědčen, že je to jistý obraz doby, za které byly předpisy přijímány a uváděny v život.

Současný návrh zákona o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů, jak jsem již řekl v úvodu, se rovněž kromě policistů a příslušníků Hasičského záchranného sboru týká Celní správy, Vězeňské služby, civilní rozvědky a kontrarozvědky. Tedy opakuji znovu, že opět stejné skladby bezpečnostních služeb. Znovu opakuji, že nemáme s tímto poznáním problém.

Dovolím si přispět do diskuse i tím, že jestliže navrhovaná předloha přispěje skutečně ke zlepšení sociálního postavení příslušníků, dá jim možná po řadě pozměňovacích návrhů pevný tarif platový, nový kariérní řád včetně slušných podmínek, i přes kritizované vzdělávání, tak to lze uvítat. Teprve doba ukáže, zda tato opatření přinesou v případě, že bude zákon přijat, stabilizaci příslušníků těchto sborů a v důsledku toho i snížení výdajů bezpečnostních sborů, jak to cituje důvodová zpráva.

Musím také říci, že samozřejmě jako každý z vás vnímám současnou ekonomickou situaci naší země. Dámy a pánové, řadoví příslušníci bezpečnostních sborů ji zcela jistě nezavinili. Jestliže Česká republika má v současné době prostředky na jiné transakce v rámci spojenců, tak je na pováženou, že se do návrhu nedostalo mzdové navýšení o 1,2násobek průměrné nominální mzdy, stejně jako např. příspěvek na bydlení.

Samozřejmě k zamyšlení jsou zcela jistě i nastavené platové podmínky do roku 2007. I já musím signalizovat to, že nemohu souhlasit s ustanovením § 229 odst. 4, kde - řeknu to velmi zjednodušeně - opět dochází ke třídění osob, které u bezpečnostních sborů sloužily mnohdy dlouhá léta, prošly prověrkami, prošly reatestacemi a nyní budou výkladem tohoto ustanovení postiženy. Musím to říci, protože zřejmě ani Ministerstvo vnitra jako zpracovatel a vláda jako předkladatel se nepoučily z výsledku jednání Evropského soudu, který takto se zpětnou platností přiznal výsluhu let jednomu vojáku z povolání.

Nicméně, vážené kolegyně a kolegové, jde o právní normu, jejíž dovolím si říci konečná dikce je pravděpodobně v našich rukou. Právo Evropských společenství ani evropské dohody samostatnou úpravu státně služebního poměru příslušníků bezpečnostních sborů neupravují.

Tato předloha je však i přes mé některé výtky a výtky, které zde již zazněly, lepší, než byla ta minulá, a zaslouží si patřičné pozornosti. I já navrhuji propustit návrh zákona do druhého čtení. Vás i předkladatele chci požádat, abychom se k sobě chovali tolerantně a společně se pokusili o potřebná zlepšení.

Pane místopředsedo, i já si dovoluji navrhnout přidělit návrh novely tohoto zákona vedle výboru pro obranu a bezpečnost i výboru pro sociální politiku a zdravotnictví, protože se domnívám, že jde i o sociálně právní normu ve vztahu k příslušníkům bezpečnostních sborů a že i tomuto výboru by projednání příslušelo.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji kolegovi Václavu Frankovi. Konstatuji, že nemám žádnou další přihlášku do rozpravy. Nevidím ani nikoho z místa. Obecnou rozpravu končím.

Zároveň žádám pana ministra vnitra o závěrečné slovo. Současně se pokusím svolat poslance k hlasování.

 

Místopředseda vlády a ministr vnitra ČR Stanislav Gross: Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vážený pane místopředsedo, chtěl bych především říci, že si vážím proběhlé debaty. Přestože budu možná v závěrečném slově na některé připomínky reagovat tak, že se budu snažit dokázat, že nebyly na místě - pokud to řeknu kulantně - tak chci říci, že jsem si vědom toho, že tato norma je natolik rozsáhlá a natolik složitá, že si vůbec nedělám patent na rozum, abych prohlašoval, že tam není nic, s čím by se nemohlo hnout, co by se nedalo zlepšit. Určitě jsou návrhy, které mohou vést ke zlepšení, a určitě jsou návrhy, na kterých se společně dohodneme, budou znamenat kvalitativní posun směrem kupředu. Říkám to z toho důvodu, že jsem byl jak od některých kolegů z KSČM, tak i od pana místopředsedy Langera vyzván k tomu, abych tyto návrhy projednával věcně. Chci jasně říci, že se budu velmi vážně zabývat všemi návrhy, které budou přicházet, a hledat ty, které povedou ke zlepšení této normy, a zdůvodňovat, proč některý z návrhů nebudu chtít akceptovat.

Nyní ke konkrétním připomínkám.

K tomu, o čem hovořil kolega Kladívko. Zmínil bych se asi o pěti bodech, o kterých zde hovořil. Pokud mluvil o ostatních záchranných sborech, tzn. těch, které jsou záchrannými sbory podle příslušných zákonů, a nevztahuje se na ně tento zákon, tak on měl pravdu, že příslušné zákony, především zákon o integrovaném záchranném systému, definuje, které záchranné sbory v ČR existují, a pravda je, že tento návrh zákona se vztahuje pouze na jeden z těchto sborů, tj. na Hasičský záchranný sbor. Důvod je jediný, a to ten, že z těch ostatních záchranných sborů pouze Hasičský záchranný sbor má příslušníky ve služebním poměru. Chtěli-li bychom, aby se tento zákon vztahoval i na -

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Prosím o klid ve sněmovně. Nesvolal jsem vás k tomu, abyste diskutovali mimo závěrečné slovo pana ministra, ale abyste vyslechli jeho závěrečné slovo k rozsáhlé diskusi v prvním čtení k zákonu o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů.

Ještě chvilku počkáme, pane ministře. Požádal bych i předsedu sněmovny a ministra zemědělství, aby přenesli své diskuse mimo sněmovnu. Děkuji.

Prosím, pane místopředsedo vlády.

 

Místopředseda vlády a ministr vnitra ČR Stanislav Gross: Chtěli-li bychom, aby se tento zákon vztahoval i na ostatní záchranné sbory, tak bychom museli vyřešit předtím jeden základní problém, kterým je, že zaměstnavatelem příslušníků ve služebním poměru může být pouze stát, což si dovedu představit u některých ostatních záchranných sborů, ale obtížně si to dovedu představit u technických služeb apod.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP