(Jednání opět zahájeno v 17.00 hodin.)
Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Vážené kolegyně, vážení kolegové, zahajuji blok ústních interpelací na jednotlivé členy vlády. Jako prvního vyzývám pana poslance Waltra Bartoše, aby přednesl svoji interpelaci na ministryni školství, mládeže a tělovýchovy Petru Buzkovou a zahájil tak tento blok odpovědí na ústní interpelace. Připraví se paní poslankyně Alena Páralová.
Poslanec Walter Bartoš: Děkuji. Vážená paní místopředsedkyně, vážená paní ministryně školství, dámy a pánové, ve Zpravodaji č. 2 Ministerstva financí ze dne 25. 3. t. r. je v souvislosti s finančními prostředky uvolňovanými ze státního rozpočtu na přímé vzdělávací náklady školám zřízeným obcemi a kraji uveden pravděpodobně z důvodů neznalosti speciálních školských zákonů zmatečný výklad v tom smyslu, že tyto dotace ze státního rozpočtu jsou dotace kraje a kraj o nich rozhoduje a poskytuje je svým rozhodnutím jako dotaci obcím. Ptám se, jak je možné, že Ministerstvo financí České republiky podává výklad v rozporu se zákonem č. 564, kde v § 8 odstavec 3 se jasně říká, že jde o prostředky rozepisované a přidělované krajským úřadem, tedy v přenesené působnosti.
Pokud by snad někdo chtěl argumentovat zákony 218 a 250, upozorňuji ho, že zákon 564 je zákonem lex specialis a vůči těmto zákonům je podle respektované teorie práva nadřazen. Pokud by někdo chtěl argumentovat usnesením vlády 1084 ze 6. 11. 2002, taktéž ho upozorňuji, že samozřejmě zákon je více než usnesení vlády.
Vážená paní ministryně, ptám se, zdali je vám tento rozpor mezi přístupem Ministerstva financí České republiky a dikcí zákona 564/1990, o státní správě a samosprávě ve školství, znám. Pokud je vám znám, co jste udělala pro to, aby situace byla oběma resorty ve vztahu k věcně příslušným odborům krajů vykládána tak, aby nedocházelo k pochybnostem, zda se jedná o dotace přidělované v samostatné či přenesené působnosti.
Děkuji předem za odpověď.
Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Slovo má ministryně školství, mládeže a tělovýchovy paní Petra Buzková.
Ministryně školství ČR Petra Buzková: Vážená paní předsedající, vážení členové vlády, paní poslankyně, páni poslanci, rozpis a přidělování prostředků státního rozpočtu - tzv. přímých výdajů na vzdělávání pro školy a školská zařízení zřizovaná kraji v samostatné působnosti i pro školy a školská zařízení zřizovaná obcí - je v § 8 odstavec 2 a 3 zákona 564/1990 Sb., o státní správě a samosprávě ve školství, ve znění pozdějších předpisů, zcela jednoznačně zakotven jako výkon přenesené působnosti kraje vykonávané krajským úřadem. Při rozpisu jsou krajské úřady dále vázány závaznými zásadami Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy pro rozpis a přidělení přímých vzdělávacích výdajů, k jejichž vydání má MŠMT zmocnění v § 12 odstavec 5 písm. 1m výše uvedeného zákona.
Ze skutečnosti, že zákon č. 564/1990 Sb., který je nutno chápat jako zákon speciální, svěřuje výslovně pravomoc přidělení prostředků státního rozpočtu pro jednotlivé krajské i obecní školy a školská zařízení do přenesené působnosti krajů, kterou dle jednoznačné dikce zákona vykonává krajský úřad, lze tedy dovodit, že prostředky, které poskytuje z kapitoly státního rozpočtu 333 MŠMT na přímé vzdělávací výdaje škol a školských zařízení zřizovaných územními samosprávními celky jsou účelovými prostředky státního rozpočtu a tento účel neztrácejí po celé cestě jejich toku.
Ačkoliv uvedené prostředky státního rozpočtu v souladu s obecně platnými rozpočtovými pravidly procházejí rozpočty krajů i rozpočty obcí, jedná se vždy o prostředky, o nichž může co do rozsahu i obsahu pro jednotlivé organizace rozhodovat pouze krajský úřad v rámci přenesené působnosti kraje, nikoli volené orgány kraje, jimž zvláštní zákon takovouto kompetenci neumožnil. Zastupitelstvo může o rozpisu a přidělení výše uvedených prostředků jednat pouze v tom smyslu, že vezme skutečnosti rozpisu přímých vzdělávacích výdajů na vědomí a bude tímto seznámeno s jejich rozdělením.
Na druhé straně si je Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy vědomo, že některá ustanovení obecných zákonů, a to jak zákona 129/2000 Sb., o krajích, ve znění pozdějších předpisů, tak zákona 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů, umožňují jiný výklad, k němuž se v současné době přiklonilo Ministerstvo financí. Tento výklad podporující rozhodovací pravomoci volených orgánů kraje, rady a především zastupitelstva je velmi komplikující především vzhledem ke školám a školským zařízením zřizovaným obcí, kde by bylo umožněno rozhodovat ze strany jedné samosprávy o záležitostech samosprávy jiné, což dle názoru MŠMT je v rozporu s ústavními principy. Podstatné je, že takovýto výklad by však zcela popíral speciální úpravu stanovenou zvláštním zákonem č. 564/1990 Sb., neboť vychází pouze ze zákonů obecných. S jeho závěry nelze tedy z tohoto důvodu souhlasit.
Proto MŠMT vstoupilo již před delší dobou v jednání s Ministerstvem financí, aby došlo ke sjednocení názorů ze strany ústředních orgánů státní správy v této věci, a hodlá s Ministerstvem financí dále jednat až do jejího úplného vyřešení respektujícího speciální právní úpravu pro oblast školství. Za principiální řešení dané problematiky do budoucna je však možné považovat pouze nezbytné úpravy obecných zákonů, tak aby obsahovaly jasné přednostní vymezení zákonů speciálních.
MŠMT již samo v rámci plnění usnesení vlády č. 237 ze dne 12. 3. 2003 k připravované úpravě zákona č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení daní, navrhlo jednu z možností řešení výše uvedené problematiky. V předpokládaném návrhu legislativních změn vyplývajících v souladu kompetencí na kraje se navrhuje odpovídající úprava ustanovení § 27 odstavec 6 zákona o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů a úprava stávajícího znění v § 8 odstavec 3 zákona o státní správě a samosprávě ve školství. Tyto dvě co do rozsahu drobné úpravy by měly podpořit dnešní znění výše uvedené speciální zákonné úpravy v oblasti rozpisu a přidělování prostředků státního rozpočtu pro školy a školská zařízení zřizovaná obcí, tak aby výkon této působnosti po linii přenesené státní správy bez přímých zásahů volených orgánů územních samosprávných celků byl zcela jednoznačně zabezpečen bez možnosti jiných, protichůdných výkladů.
Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji paní ministryni školství, mládeže a tělovýchovy. Ptám se pana poslance Waltra Bartoše, zda chce položit doplňující otázku. Vidím, že tomu tak je. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Walter Bartoš: Děkuji, paní místopředsedkyně. Mám pocit, že paní ministryně Buzková spíše interpelovala pana ministra Sobotku než odpovídala na můj dotaz, nicméně v závěru její odpovědi jsem slyšel, že bude tato věc upravena v nových zákonech. Moje otázka zní, do kdy a v jakém časovém horizontu předpokládá, že tato věc bude řešena.
Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Slovo má ministryně školství, mládeže a tělovýchovy paní Petra Buzková.
Ministryně školství ČR Petra Buzková: Vážený pane poslanče, vzhledem k tomu, že se jedná o návrhy směřující k návrhu zákona o rozpočtovém určení daní, měl by tento návrh, pakliže dojde k dohodě s Ministerstvem financí, jít do vlády zhruba začátkem května. Předpokládám, že na konci první poloviny tohoto roku by měl jít do Poslanecké sněmovny.
***