(16.10 hodin)
(pokračuje Hrnčíř)

Kolik to bude v celé České republice? Přestože stát předal velkou část svých kompetencí na obce a na kraje, na centrální úrovni odpovídající redukce počtu pracovníků nebyla provedena. Nepovažujete to za hazard, zbytečné plýtvání peněz, které by mohly být požitu ku prospěchu občanů? Vážený pane premiére, kdy provedete reformu také na svém úřadu a na ministerstvech vaší vlády?

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji, pane poslanče. Slovo má předseda vlády pan Vladimír Špidla.

 

Předseda vlády ČR Vladimír Špidla: Vážená paní místopředsedkyně, vážení poslanci, vážené poslankyně, pokud jde o čísla, která uvedl pan poslanec Hrnčíř, ta nebudu komentovat, protože při každém statistickém údaji je mimořádně důležité znát přesnou metodiku, a teprve na základě této metodiky lze interpretovat fakta. Takže to považuji za názor, který pan poslanec vyslovil, avšak nikoliv názor, který je zcela korektní, nebo respektive ke kterému se v tomto okamžiku mohu vyjadřovat.

Musím jasně říci, že reforma veřejných financí není založena na nějakém aktuálním dramatickém okamžiku, ale protože tendence vývoje veřejných financí nejsou v pořádku a protože transformační dluhy, které ČR má, budou muset být jednou splaceny, je na místě, abychom se tímto projektem zabývali. Jsem velmi rád, že vláda sociální demokracie nebo koaliční vláda dominovaná sociální demokracií se k tomuto odhodlala. Předchozí vlády, ačkoliv situace byla známá, i konzervativní vlády v předchozím období se neodhodlaly k tomuto záměru. Pamatuji si pouze jeden zvláštní, svým způsobem až groteskní pokus, totiž pokusit se vytvořit zákon o věčně vyrovnaném státním rozpočtu. Čili to je věc, která je trošku složitější, a myslím si, že nemá smysl, abychom ji dále diskutovali.

Pokud jde o důchodovou reformu, tak ta jistě je dána nikoliv z hlediska čistě finančního, ale je nutné si uvědomit, že tato společnost se změnila ze společnosti tří generací na společnost čtyř generací a že je nutné určitým způsobem na to reagovat. Koncepce, kterou předložila vláda a která byla koneckonců schválena ve sněmovně, totiž koncepce tzv. sdruženého modelu veřejné správy, se realizuje, jsme na počátku realizace této koncepce. Proto veškeré údaje jsou pouze přechodné. A mohu vás ujistit, že se již připravuje tzv. třetí fáze reformy, to je restrukturalizace centrálních úřadů státní správy tak, abychom dokončili reformu s těmi cíli, které má, to znamená, přiblížili ji k občanům, vytvořili ji efektivnější a vytvořili ji daleko demokratičtější.

Pokud mohu soudit z některých studií, které se odehrávaly na základě regionálních reforem provedených v jiných zemích, je fáze, než si reforma "sedne", fáze, která trvá přibližně 10 až 15 let. Poté je naprosto zřejmé, že regionalizace přispívá k efektivnosti a k významnému ušetření výdajů.

Naše představa je taková, že jsme schopni reformu stabilizovat daleko rychleji, že významné přínosy budou známy daleko rychleji, než jak jsem uvedl v tomto svém vystoupení. Avšak dlužno říci, že teprve teď jsme v polovině celkové práce a reforma centrálních úřadů bude následovat.

Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji předsedovi vlády. Táži se pana poslance Hrnčíře, zda chce položit doplňující otázku. Je tomu tak. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Pavel Hrnčíř: Děkuji. Vážená paní místopředsedkyně, vážený pane předsedo vlády, mě udivuje, že nejste schopen reagovat na má uvedená čísla tím, že byste je buďto potvrdil, nebo vyvrátil, že vláda si ještě nenašla čas na to, aby výsledky reformy veřejné správy posoudila a byla schopna oponovat. Já mám tato čísla zjištěna fyzicky a mohu je samozřejmě kdykoliv doložit. Je evidentní, že nárůsty na veřejnou správu jsou vysoké. Očekávám, že vláda v této věci zaujme stanovisko. Přijímat úsporné opatření tam, kde je to pro občany citlivé, a na druhé straně jinde rozhazovat, považuji za velmi nesociální vůči našim občanům.

Vážený pane předsedo vlády, bylo by záhodno, abyste si v této věci udělali jasno a pokusili se Poslanecké sněmovně vyhodnotit druhou etapu reformy veřejné správy. Pokud uvažujete o třetí etapě, která by se dotkla centrálních orgánů, já ji velmi vítám a očekávám.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Slovo má předseda vlády pan Vladimír Špidla.

 

Předseda vlády ČR Vladimír Špidla: Musím říci, že čísla pana poslance Hrnčíře jsou prostě čísla, která byla hozena, aniž je mi známa metodika, a proto k ní prostě nemohu zaujmout stanovisko. Je samozřejmé, že vláda se tímto systémem zabývá, že se pravidelně vyhodnocuje postup veřejné správy. Musím říci, že daný stav nenasvědčuje onomu temnému pohledu, který má poslanec Hrnčíř.

Jinak otevřeně řečeno a zcela jasně řečeno, reforma veřejných financí není založena pouze na koncepci zásahu do sociálního systému. Je založena na celkovém zefektivnění výdajů, které má stát. A musím říci - také bez jakýchkoliv pochybností - že sociální systém představuje menší díl těch veřejných výdajů, ve kterém se dá nějakým způsobem dlouhodobě intervenovat. Je mnoho jiných výdajů, kde je to nepochybnější, kde přínosy budou daleko rychlejší, a v těchto výdajích také zasáhneme. Je samozřejmě jasné, že ovšem reforma veřejných financí je nejenom záležitost výdajů, ale je to i záležitost příjmů, a je úsilím vlády posílit příjmovou složku veřejných rozpočtů právě zefektivněním jejich organizace.

Dámy a pánové, nepochybně je možné si vyžádat, a vláda to učiní, vyhodnocení této druhé etapy reformy veřejné správy, která, tak jak jsem informován v jednotlivých obcích a jednotlivých správních obvodech, se z hlediska organizačního mimořádně daří a naplňuje cíle, které byly do ní vloženy. Nesetkáváme se s tím, že bychom ji museli považovat, byť i jenom vzdáleně, za neúspěšnou, i když uznávám, že v některých okamžicích nebo na některých místech dochází k něčemu, co bych nazval místními incidenty, protože v některých případech zastupitelstva podcenila problémy, které mohou při takto velkém a odvážném pohybu vzniknout.

Dámy a pánové, reforma veřejné správy dříve či později přinese naprosto zřetelně zvýšenou efektivitu a naprosto zřetelně lepší rovnováhu mezi příjmy a výdaji. To je jasné a doposud žádná informace nesvědčí o tom, že by se vyvíjela jiným způsobem.

Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji předsedovi vlády. Nyní slovo udílím paní poslankyni Aleně Páralové, připraví se pan poslanec Václav Mencl.

 

Poslankyně Alena Páralová: Děkuji za slovo. Vážená paní místopředsedkyně, vážený pane premiére, milé kolegyně a vážení kolegové. Pane premiére, v minulém volebním období, kdy jste byl ministrem práce a sociálních věcí, jste sněmovně předložil euronovelu zákoníku práce, ve které se pravilo, že zaměstnavatel je povinen informovat do měsíce od přijetí do pracovního poměru, a to písemně, zaměstnance o opatřeních zaměstnavatele směřujících k zajištění rovného zacházení a k zamezení diskriminace. V tuto chvíli je ve sněmovně novela zákona, která toto opatření zmírňuje. V minulém volebním období totiž sněmovna tento návrh zamítla, a proto nebyl schválen. V tuto chvíli vláda předložila znovu zákoník práce do sněmovny. Není tam již lhůta jednoho měsíce, není tam ani povinnost informovat zaměstnance písemně. Nicméně v tuto chvíli návrh novely zákoníku práce zní: "Zaměstnavatel je povinen informovat zaměstnance o opatřeních zaměstnavatele směřujících k zajištění rovného zacházení a k zamezení diskriminace."

***




Přihlásit/registrovat se do ISP