(17.00 hodin)
(pokračuje Kühnl)
Proto si dovoluji přednést návrh podle § 91 odst. 3 zákona o jednacím řádu na prodloužení lhůty k projednání o více než 20 dní. Zdůrazňuji, že to je možné pouze se souhlasem navrhovatelů, kteří ho tímto vyslovují. Navrhuji prodloužit lhůtu k projednání o 60 dnů, rozumí se tedy celkově na 120 dní.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Kühnlovi. Nyní bude hovořit pan kolega Zahradil, který je řádně přihlášen do obecné rozpravy. Máte slovo, pane poslanče.
Poslanec Jan Zahradil: Děkuji, pane předsedající. Vážené kolegyně a kolegové, všechny parlamentní politické strany mají dnes jasně vydefinovaný názor na ústavní změnu z nepřímé volby prezidenta republiky na volbu přímou. Některé politické strany si dokonce z tohoto bodu udělaly vlajkovou loď své předvolební kampaně před parlamentními volbami v loňském roce. Bohužel nebylo možno se tehdy zbavit určitého dojmu, že se jednalo o krok spíše účelový, že se jednalo o krok, který byl spíše než snahou o zkvalitnění ústavy motivován snahou, i když z dnešního pohledu nutno říci naivní snahou, zabránit zejména některým konkrétním osobám, aby v prezidentské volbě mohly uspět.
Dnes, kdy máme prezidentské volby, byť nepřímé, za sebou - naštěstí se tyto volby neodehrávaly v režii vládní koalice, protože to bychom prezidenta pravděpodobně volili ještě dnes - jakékoli podezření z účelovosti předkládaných změn odpadá a je na místě se soustředit na samotnou podstatu věci, o to spíše, že kromě parlamentních politických stran je to i česká veřejnost, která, zdá se podle průzkumu veřejného mínění, má jasně definovaný názor na změnu volby prezidenta z volby parlamentní na volbu všelidovou.
Já mohu jen souhlasit s kolegy, kteří považují takovou ústavní změnu za změnu dalekosáhlou, za změnu, která nemůže stát izolovaně v rámci celého ústavního pořádku ČR, a bezesporu je pravda, že taková změna svým způsobem vytvoří novou rovnováhu mezi ústavními institucemi ČR a že tato nová rovnováha bude muset nalézt také nové vyjádření v případné novele celé ústavy. A je také koneckonců pravda, že tady, alespoň doufám, budeme zřizovat, a to již na tomto zasedání, onu komisi pro případné ústavní změny, která by takovou komplexní novelu ústavy měla důkladně prodiskutovat. A je bezesporu také pravda, že nejsme pod časovým tlakem a že na takovou diskusi máme proto dostatečný časový prostor.
Nicméně ani jeden z těchto důvodů podle mého názoru nezavdává příčinu k tomu, aby byl předložený návrh zamítán již v prvním čtení. Není důvod, aby nebyl propuštěn do dalšího čtení, a není tady důvod, abychom potom neuvažovali i na základě tohoto návrhu jako určité inspirace nad oněmi souvislostmi komplexních úprav a komplexní novely celé ústavy. Proto tady mohu prohlásit, že klub ODS se k návrhu na zamítnutí nepřipojí a nebude hlasovat pro zamítnutí tohoto návrhu již v prvním čtení.
Zároveň je bezesporu pravda, že tento návrh, to je nutno přiznat, má daleko k dokonalosti. Je bezesporu pravda, že v té podobě, v jaké je předložen, by i pro náš klub byl nepřijatelný, ale domníváme se, že právě proto je zapotřebí vytvořit dostatek času a prostoru v příslušných parlamentních orgánech, abychom se mohli celou věcí důkladně zabývat.
Já jsem přesvědčen, že právě ty politické strany, které velmi silně prosazovaly přechod z nepřímé volby na přímou před loňskými parlamentními volbami, by měly také tento prostor umět poskytnout, měly by ho pomoci poskytnout. Trochu nerozumím argumentům, které je dnes vedou k takovému postoji, že se připojují k návrhu na zamítnutí tohoto návrhu zákona již v prvním čtení. Toto není v tuto chvíli postoj náš.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji kolegovi Zahradilovi. Z řádně přihlášených tu mám nyní kolegu Martínka a ještě pana kolegu Beneše. To jsou poslední dvě přihlášky, které mám nyní do rozpravy. Prosím tedy kolegu Martínka, aby se ujal slova v obecné rozpravě.
Poslanec Radko Martínek: Vážený pane předsedající, vážená vládo, vážené kolegyně a kolegové, před několika měsíci jsem byl ten, který navrhl zamítnutí téměř totožného návrhu zákona, který je zde dnes předkládán. Ve svém tehdejším expozé jsem zdůvodňoval, proč já, který jsem přesvědčeným stoupencem přímé volby prezidenta, navrhuji zamítnutí tohoto zákona, takže nechci opakovat to, co jsem tady již řekl před několika měsíci. Nicméně na tomto návrhu zákona je zcela evidentní, že byl šit horkou jehlou a že jeho cíl byl zcela jednoznačný. Na tom autoři tohoto návrhu zákona za těch několik měsíců nezměnili téměř nic. Já jsem přesvědčen, že tak významná změna ústavy je zcela jednoznačně záležitostí vlády. Navíc vláda má tento návrh zákona ve svém legislativním plánu a navíc místopředseda této vlády tady jasně řekl, že vládní návrh je téměř hotov a že nejpozději do parlamentních prázdnin bude předložen Poslanecké sněmovně.
Protože kolegyně Marvanová a ostatní předkladatelé jsou uvědomělými členy vládní koalice, jsem přesvědčen, že zcela jistě pochopí, že je správné, aby zde před námi byl vládní návrh. Doufám, že na závěr ve svém závěrečném slovu paní kolegyně Marvanová jménem předkladatelů stáhne tento návrh zákona z projednávání ve sněmovně.
Jsem přesvědčen, že návrh vlády, který očekáváme, bude zcela určitě kvalitní, protože tato vláda má velké štěstí v tom, že v čele její legislativní rady je místopředseda vlády, brilantní ústavní právník, který zcela jistě své schopnosti a dokonalosti, které nám ostatně tady již předvedl před chvílí při historickém expozé, dokáže především tím, že budeme mít opravdu velmi významný kvalitní návrh, neuspěchaný návrh ústavy.
Toto jsou důvody, které mě vedou k tomu, abych se připojil k tomu, co navrhl pan zpravodaj, protože nechci znovu navrhovat zamítnutí, ale myslím si, že je důvod, pokud by paní kolegyně Marvanová neučinila to, co myslím, že nakonec učiní, aby tento návrh zákona byl vrácen k přepracování. Myslím, že tento návrh zákona je pro ni i pro ostatní kolegy dostatečným důkazem toho, že jsou připraveni k velmi erudované diskusi nad vládním návrhem zákona.
Proto bych na závěr ještě jednou prosil předkladatele, aby reagovali tak, jak reagovat mají, a počkali, až vláda přijde s vládním návrhem zákona.
***