(9.50 hodin)
Poslanec Michal Doktor: Děkuji za udělené slovo. Já myslím, že by bylo zcela kolegiální, abych oznámil, že moje pozměňovací návrhy budou trochu delší. To pro orientaci kolegů poslanců a poslankyň. Na obecný úvod uvedu, že jsou to pozměňovací návrhy, které korespondují s naším pohledem na průběh jednání alespoň v té první části. V části další, kde budu upravovat některé pozměňovací návrhy formou protinávrhu proti přijatým pozměňovacím návrhům, a to nejvíce pana poslance Krause, tam uvedu krátké zdůvodnění nesouvisející s první částí.
K části první.
1. V bodě 6 v § 28 se na všech třech místech nahrazuje sazba daně "265 Kč/litr etanolu" sazbou daně "234 Kč/litr etanolu" a na jednom místě se nahrazuje sazba daně "133 Kč/litr etanolu" sazbou daně "95 Kč/litr etanolu".
2. Za bod 7 se vkládá nový bod, který zní: 8. V § 37 v položce sazebníku 2206 se za slovo "šumivé" doplňují slova "podle § 35 písm. c)".
3. V článku II se slova "31. března 2003" nahrazují slovy "koncem měsíce, ve kterém byl zákon vyhlášen", a slova "30. dubna 2003" se nahrazují slovy "koncem měsíce, ve kterém zákon nabyl účinnosti".
K části druhé.
4. V článku III se slova "dnem 1. dubna 2003" nahrazují slovy "prvním dnem měsíce následujícího po měsíci, ve kterém byl vyhlášen".
Nyní pozměňovací návrhy, které jsou - a to uvádím proto, aby to bylo zcela zřetelně jasné a srozumitelné - protinávrhem proti pozměňovacím návrhům, které byly přijaty na návrh pana poslance Krause. Z mnoha důvodů, byť nemám důvod být vládě nápomocen v jejích ambicích trestat nejrůznější drobné prodejce a řešit některá nedokonalá ustanovení novely zákona, která jsou mimo jiné i důvodem, proč zde byl podán návrh na zamítnutí - ale nebyl přijat - mi dovolte, abych zde představil pozměňovací návrh, který v části čtvrté, týkající se prodeje tabákových výrobků a výrobků podléhajících spotřební dani, stanoví tato ustanovení:
Prodej tabákových výrobků a výrobků podléhajících spotřební dani z lihu
§ 41 - Vymezení pojmů
Pro účely této části se rozumí
- stánkem jakákoliv pevná nebo přenosná konstrukce, která není spojena se zemí pevným základem, kde prodávající vystavuje, nabízí nebo prodává zboží,
- stánkem s prodejem denního tisku stánek pevné konstrukce, který se nenachází na tržišti nebo tržnici, nýbrž na místech frekventovaných chodci a mimo širokého sortimentu denního a periodického tisku nabízí jako doplňkový sortiment i tabákové výrobky,
- stánkem s občerstvením stánek pevné konstrukce, který se nenachází na tržišti nebo tržnici, nýbrž na místech frekventovaných chodci nebo v areálech sportovních a kulturních zařízení, který nabízí mimo sortimentu občerstvení jako doplňkový sortiment i tabákové výrobky,
- tržištěm jakýkoliv volně přístupný prostor, na kterém se nachází seskupení více než tří provozoven vykazujících jednotlivou prodejní plochu menší než 30 metrů čtverečních, ve kterých dochází k nabídce a prodeji zboží a pokud jsou tyto provozovny umístěny ve stáncích nebo v jednopodlažních objektech a pokud nejkratší vzdálenost mezi provozovnami činí méně než 50 metrů,
- tržnicí vymezený uzavíratelný, zastřešený nebo nezastřešený, v provozní době přístupný prostor, ve kterém se nachází seskupení více než tří provozoven s nabídkou a prodejem zboží, pokud tento prostor je vybaven stánky nebo jednoduchými jednopodlažními objekty, ve kterých dochází k nabídce a prodeji zboží a pokud průměrná plocha provozovny činí méně než 30 metrů čtverečních.
§ 42 - Zákaz prodeje
(1) Na tržištích, tržnicích a v provozovnách na tržištích a tržnicích umístěných je prodej výrobků, které podléhají spotřební dani z tabákových výrobků a lihu, zakázán.
(2) Mimo provozovny určené k prodeji zboží a poskytování služeb kolaudačním rozhodnutím podle zvláštního právního předpisu (odkaz 25) je prodej výrobků, které podléhají spotřební dani z tabákových výrobků a lihu, konečnému spotřebiteli zakázán.
(3) Ustanovení odstavce 1 se nevztahuje na prodej rozlévaných alkoholických nápojů.
(4) Ustanovení odstavce 2 se nevztahuje na stánky s prodejem denního tisku a na stánky s občerstvením, pokud se nenacházejí na tržnicích nebo tržištích. Prodej cigaret je v tomto druhu provozoven povolen pouze v takových jednotkových baleních určených k přímé spotřebě, na kterých je umístěna tabáková nálepka.
§ 43 - Kontrola
(1) Ke kontrole dodržování zákazu stanoveného v § 42 odst. 1 a 2 jsou oprávněny na základě tohoto zákona:
a) celní orgány,
b) územní finanční orgány,
c) živnostenské úřady,
d) Česká obchodní inspekce,
e) Státní zemědělská a potravinářská inspekce,
f) Policie České republiky,
g) obecní policie
(dále jen "kontrolní orgány").
(2) Územní finanční orgány, Policie České republiky a obecní policie postupují při kontrole dodržování zákazu stanoveného v § 42 odst. 1 a 2 podle zvláštního právního předpisu (odkaz 26).
§ 44 - Vydání a odnětí výrobků
(1) Kdo poruší zákaz stanovený v § 42 odst. 1 nebo 2, je povinen na výzvu kontrolního orgánu vydat výrobky, které je zakázáno prodávat na tržištích, tržnicích a mimo provozovnu určenou k prodeji zboží a poskytování služeb kolaudačním rozhodnutím podle zvláštního právního předpisu (odkaz 25). Nevydá-li je, vybrané výrobky mu mohou být na základě rozhodnutí kontrolního orgánu odňaty. Odvolání proti tomuto rozhodnutí nemá odkladný účinek.
(2) Není-li vydaný nebo odňatý výrobek prohlášen za propadlý nebo zabraný, musí být bez zbytečných průtahů vrácen tomu, komu nepochybně patří; jinak tomu, kdo ho vydal nebo komu byl odňat.
§ 45 - Pokuty
Kontrolní orgány mohou uložit fyzické nebo právnické osobě pokutu až do výše 100 tisíc Kč, nejméně však 10 tisíc Kč, jestliže tato osoba porušuje zákaz prodeje uvedený v ustanovení § 42 odst. 1 nebo 2.
§ 46 - Zvláštní opatření
(1) Zjistí-li kontrolní orgány, že byl porušen zákaz stanovený v § 42 odst. 1 nebo 2, uloží kromě pokuty uvedené v § 45 také propadnutí výrobků, u nichž došlo k porušení zákazu, nebo rozhodne o jejich zabrání při každém zjištění porušení zákazu stanoveného v § 42 odst. 1 nebo 2.
(2) Vlastníkem propadlých nebo zabraných výrobků se stává stát.
(3) Skladování propadlých či zabraných výrobků podle odstavce 1 nebo 2 nebo výrobků vydaných či odňatých podle § 44 se provádí na náklad fyzické nebo právnické osoby, které bylo uloženo zabrání nebo propadnutí výrobků nebo u které bylo rozhodnuto o jejich vydání či odnětí.
(4) Postup podle odstavců 1 až 3 provede ten z kontrolních orgánů, který zjistí porušení zákazu stanoveného v § 42 odst. 1 nebo 2 jako první.
(5) Ředitel Krajského inspektorátu Státní zemědělské a potravinářské inspekce nebo ředitel inspektorátu České obchodní inspekce rozhodne o způsobu zničení propadlých nebo zabraných výrobků. Zároveň jmenuje tříčlennou komisi, která bude na zničení uvedených výrobků dohlížet.
(6) Státní zemědělská a potravinářská inspekce nebo Česká obchodní inspekce propadlé nebo zabrané výrobky pod dohledem tříčlenné komise zničí, a to na náklad fyzické nebo právnické osoby, která porušila zákaz stanovený v § 42 odst. 1 nebo 2.
Uvedu citaci odkazu. Odkaz 25: Zákon č. 50/1976 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), odkaz 26: § 8 až 26 zákona č. 552/1991 Sb., o státní kontrole, ve znění zákona č. 166/1993 Sb.
Jakkoliv byly mnou přednesené pozměňovací návrhy velmi dlouhé, znovu předesílám, že jsou alternativou k návrhům, jejichž autorem je kolega poslanec Kraus. Obávám se, že ta forma pozměňovacích návrhů, které byly vzaty v potaz a byly přijaty v průběhu pojednávání v rozpočtovém výboru, dávající pravomoc státnímu úředníkovi, který má být tím, kdo rozhoduje o všem, co já jsem zde interpretoval v rovině jednoznačných ustanovení zákona, je daleko horším ustanovením než formulace navržené ve formě pozměňovacích návrhů, které jsem tady představil.
Tímto se omlouvám za jakési zdržení průběhu jednání a své vystoupení končím.
***