(18.20 hodin)
(pokračuje Říman)

Nebo není důvod, aby výjimka z nedotknutelnosti vlastnických práv platila na věky, ale právě jen po dobu onoho transformačního období.

Dále považujeme za nutné precizovat práva a povinnosti Českého telekomunikačního úřadu např. v tom, aby každé jeho rozhodnutí, tedy to, co se dnes nazývá stanoviskem a podobně, bylo rozhodnutím ve smyslu správního řádu, to znamená, aby bylo přezkoumatelné, aby bylo odvolání proti rozhodnutí této velmi mocné instituce. Tyto změny budeme považovat za zásadní, a proto za prvé nepovažujeme v žádném případě za možné zkracovat lhůtu na projednání, protože šedesátidenní lhůta v případě normy tak diskutabilní je potřebná, a za druhé podmíníme podporu tohoto zákona přijetím našich podmiňovacích návrhů, tak jak jsem řekl.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane poslanče. Zeptám se, zda ještě někdo chce vystoupit v obecné rozpravě k tomuto bodu. Žádnou přihlášku nevidím, proto obecnou rozpravu končím.

Ptám se na závěrečná slova - nejprve pana ministra. Prosím, máte slovo.

 

Ministr informatiky ČR Vladimír Mlynář: Vážená paní předsedající, jenom stručná reakce na to, co zde uvedl pan poslanec Říman. Musím říci, že přirovnání se zestátněním pozemku nebo něčeho podobného je podle mého názoru mimořádně nadnesené, protože, jak tady uvedl dále ve své řeči, tady diskutujeme o roli dominantního operátora mnoho let monopolu a já se přiznám, že představa, která byla v jeho příspěvku naznačena, že by snad každý alternativní operátor si měl takříkajíc dokopat a natáhnout vlastní síť konkurenčním účastníkům, je skutečně poněkud absurdní a vedla by k tomu, že by se žádná konkurence v telekomunikacích skutečně nemohla rozvinout.

Těžko se mi polemizuje s názorem, že státní regulace je horší než monopol. Já se domnívám, že pokud státní regulace míří k tomu, aby monopol rozbila a zvýšila tržní transparentnost, je taková regulace lepší než monopol. Je to samozřejmě věcí diskuse, kde začíná a končí přínosnost tohoto kroku. Já jsem k takové diskusi ve výboru připraven. Chtěl bych nicméně zdůraznit, že ve shodě nejen s alternativními operátory, ale i s operátorem, kterého se novela týká nejvíce, tedy Českým Telecomem, si vláda přeje, aby novela zákona vstoupila v život co nejdřív už proto, že bude následovat další zákon a je velmi nešťastné, když nová opatření v praxi platí jen velmi krátkou dobu. Proto bych se velmi přimlouval za zkrácení ve výborech o 20 dnů, protože věřím, že se nám podaří v nesporných věcech dohodu najít, a tam, kde bude spor, si myslím, že ani dlouhá lhůta spor nevyřeší.

Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane ministře. Zeptám se pana zpravodaje, zda chce vystoupit se závěrečným slovem. Prosím, aby shrnul a zrekapituloval návrhy, které v této rozpravě zazněly.

 

Poslanec Karel Sehoř: Vážená paní předsedající, dámy a pánové, zazněl tady v podstatě jediný návrh, a to na zkrácení lhůty o 20 dnů, a pak asi budeme hlasovat ještě o jeho přikázání hospodářskému výboru.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám. Uvedený návrh nebyl navržen ani k vrácení, ani k zamítnutí, proto se budeme zabývat návrhem na přikázání.

Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání hospodářskému výboru. Jiný návrh nezazněl. Zeptám se ještě pro ujištění, zda nechce někdo vznést jiný návrh. Není tomu tak, proto můžeme přistoupit k hlasování.

 

Zahajuji hlasování pořadové číslo 173. Kdo je pro? Kdo je proti tomuto návrhu na přikázání?

Hlasování pořadové číslo 173 skončilo. Přítomno bylo 140 poslanců, pro 126, proti nebyl nikdo. Návrh byl přijat. Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání hospodářskému výboru.

 

A nyní můžeme hlasovat o dalším návrhu, kterým je návrh na zkrácení lhůty k projednání o 20 dnů.

O tomto návrhu rozhodneme v hlasování s pořadovým číslem 174, které zahajuji. Kdo je pro? Kdo je proti tomuto návrhu?

Hlasování s pořadovým číslem 174 skončilo. Z přítomných 140 pro 64, proti 61. Návrh nebyl přijat.

 

Návrh byl přikázán hospodářskému výboru a lhůta pro jeho projednání nebyla zkrácena. Končím projednávání prvého čtení tohoto vládního návrhu zákona. Děkuji panu ministrovi Mlynářovi, děkuji panu zpravodaji Karlu Sehořovi.

 

A budeme se zabývat dalším bodem, kterým je

 

71.
Vládní návrh zákona o převodu některého nepotřebného vojenského majetku
z vlastnictví České republiky na územní samosprávné celky
/sněmovní tisk 216/ - prvé čtení

 

Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr financí Bohuslav Sobotka. Prosím, aby se ujal slova.

Poprosím všechny přítomné, aby mu umožnili uvést tento zákon v důstojné atmosféře. Prosím ještě jednou o klid v jednacím sále a prosím pana ministra, aby se ujal slova.

 

Ministr financí ČR Bohuslav Sobotka: Paní místopředsedkyně, dámy a pánové, dovolte mi, abych stručně na úvod řekl několik poznámek ke zde předkládanému návrhu zákona.

Návrh zákona byl připraven a předložen vládě společně s Ministerstvem obrany, to znamená, byl zpracován ve spolupráci Ministerstva financí a Ministerstva obrany a primárním důvodem jeho zpracování je skutečnost, že byla shodně shledána potřeba urychlené řešit převod části nepotřebného majetku státu v resortu Ministerstva obrany a částečně též v resortu Ministerstva vnitra bezúplatnými převody vlastnictví na územní samosprávné celky, tedy na obce a kraje. Poznamenávám, že pro uvedený účel byla zvažována i možnost užití postupu podle obecné právní úpravy hospodaření s majetkem státu. Po důsledném posouzení stávajících zákonných podmínek převodu vlastnictví podle citovaného zákona o majetku státu jsme dospěli k názoru, že k dosažení požadovaného účelu, to je velké rychlosti a pružnosti převodu těchto majetků, je nejvhodnějším řešením zpracování zvláštního zákona, kterým se stanoví nezbytná odchylná právní úprava.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Promiňte, pane ministře, že vás přeruším, a to pouze proto, abych se pokusila opět zjednat klid v jednací síni k vašemu vystoupení. Prosím vás o pochopení a o klid.

Prosím, pane ministře.

 

Ministr financí ČR Bohuslav Sobotka: Děkuji. K odůvodnění navrhovaného zvláštního právního režimu pro převody vlastnictví uvedeného majetku mohu dále poukázat na současný stav předmětného majetku, jehož technická opotřebovanost a funkční zastaralost vede k neustále se zvyšujícím nákladům na jeho správu a údržbu, a tím zároveň k negativním dopadům na státní rozpočet. Věcně se jedná především o vojenské a další speciální objekty, např. budovy bývalých kasáren, vojenské sklady, objekty protivzdušné obrany státu a podobně a s nimi souvisejícími pozemky. Bezúplatné převody majetku uvedeného charakteru by přitom byly uskutečňovány vždy s ohledem na konkrétní situaci a zájem v jednotlivých obcích nebo krajích, kterým by tyto převody napomohly např. při podpoře podnikání, a tím i při řešení zaměstnanosti regionů, anebo rovněž v oblasti kulturní nebo sociální, popř. také na úseku tělovýchovy či sportu.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Pardon. Na pravé části Poslanecké sněmovny je hluk opravdu nadměrný a já prosím své kolegy potřetí v průběhu vystoupení pana ministra, aby mu věnovali pozornost. Naprosto vážně, jinak budu nucena přerušit po dobu nutnou projednávání tohoto bodu.

Prosím, pane ministře.

 

Ministr financí ČR Bohuslav Sobotka: Děkuji. Chtěl bych rovněž zdůraznit, že režim tohoto zákona je navrhován na zákonem omezené časové období, že se týká přesně vymezeného okruhu majetku v působnosti Ministerstva obrany a Ministerstva vnitra.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP