(17.10 hodin)
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Promiňte, pane místopředsedo, pokusím se zjednat klid pro vaše vystoupení v jednací síni. Poprosím všechny, kteří po předcházejících hlasováních a jednáních se nechtějí zúčastnit dalšího bodu, který právě projednáváme, aby opustili jednací síň, aby vznikl prostor pro ty, kteří se tomuto bodu věnovat chtějí a mohou. Děkuji vám za pochopení a prosím, abyste pokračoval, pane místopředsedo.
Místopředseda vlády a ministr vnitra ČR Stanislav Gross: Já se pokusím, paní místopředsedkyně, zřetelněji a pomaleji.
Tato směrnice na rozdíl od dosavadní právní úpravy, která je zakotvena v zákoně o pobytu cizinců na území České republiky, stanoví, že dočasná ochrana je zcela výjimečným institutem vypořádávajícím se s důsledky hromadného přílivu osob vysídlených ze třetích zemí, které se nemohou vrátit do země svého původu zejména v případě, že by azylový systém nebyl schopen se s tímto přílivem vypořádat bez negativních dopadů na svou činnost. Zároveň jde o případy, kdy musí být splněn předpoklad, že je to v zájmu osob potřebujících ochranu mezinárodního společenství, přičemž za vysídlené osoby směrnice považuje zejména osoby utíkající z oblasti probíhajícího válečného konfliktu či osoby vystavené velkému riziku, popř. osoby, které se staly obětmi systematického nebo všeobecného porušování lidských práv.
Z uvedené směrnice vyplývá nutnost změnit dosavadní úpravu, zejména navázat vyhlašování dočasné ochrany v České republice na rozhodnutí Rady EU, stanovit vylučovací důvody pro udělení dočasné ochrany a zakotvit právo na sloučení rodin pro širší okruh osob, než jak ji (?) předpokládá cizinecký zákon, oddělit problematiku vysídlených osob od obecně migračních norem, protože svou povahou je daná problematika bližší spíše azylové ochraně.
Návrh zákona o dočasné ochraně cizinců je plně slučitelný s právem Evropských společenství. Měl by nabýt účinnosti k 1. srpnu 2003, přičemž do vstupu České republiky do EU bude o vyhlašování dočasné ochrany cizinců rozhodovat vláda po vstupu, resp. rozhodnutí Rady EU. Uvedený návrh je též plně v souladu s ústavním pořádkem České republiky a se závazky, které pro Českou republiku vyplývají z mezinárodních aktů.
Ministerstvo vnitra konzultovalo návrh zákona s výborem pro evropskou integraci Poslanecké sněmovny ve smyslu příslušného usnesení, kterým se stanoví způsob prokazování
(pokračuje Gross)
slučitelnosti navrhovaných zákonů s právem Evropských společenství a postup při předběžných konzultacích o návrzích zákonů s výborem pro evropskou integraci Poslanecké sněmovny.
Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, byl bych rád, kdybyste věnovali pozornost projednávání tomuto návrhu, a pokud nebude nějakých zásadních námitek, tak kdybyste mu umožnili postoupit do dalšího legislativního procesu. Děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane místopředsedo. Prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Svatopluk Karásek.
Poslanec Svatopluk Karásek: Vážená paní předsedající, dámy a pánové, tento vládní návrh zákona zavádí do právního řádu České republiky komplexní právní úpravu institutu dočasného útočiště. Tento institut je na rozdíl od azylu přechodný a reaguje na případy masového exodu osob z oblastí válečného konfliktu. Institut dočasného útočiště předpokládá udělení dočasného azylu po dobu trvání důvodu exilu.
Tady ten předložený zákon má ještě některé problémy, např. otázka beztrestnosti za přechod hranic a nelegální pobyt osob, nebo tam je ještě např. otázka pojištění, která není vyřešena. To všechno myslím by se dalo vyřešit ve druhém čtení, a proto navrhuji tento návrh postoupit do druhého čtení.
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane zpravodaji, a prosím, abyste zaujal místo u stolku zpravodajů a sledoval rozpravu k tomuto bodu. V tuto chvíli mám do obecné rozpravy pouze jednu přihlášku, a to od pana poslance Zdeňka Maršíčka. Prosím ho, aby se ujal slova.
Poslanec Zdeněk Maršíček: Vážená paní místopředsedkyně, dámy a pánové, ve vládním návrhu zákona o dočasné ochraně cizinců jde o novou problematiku, a to, jak už bylo řečeno, v kontextu českého právního řádu, tak v kontextu právních řádů ostatních evropsko-unijních členských států. V současnosti je problematika poskytování dočasné ochrany řešena zákonem č. 326/99 Sb., o pobytu cizinců na území České republiky, což se jeví jako nedostačující. V rámci evropského práva je daná problematika upravena směrnicí č. 2001/55/EC o minimálních normách o poskytování dočasné ochrany v případě hromadného přílivu vysídlených osob a o opatření v zajištění rovnováhy mezi členskými státy při vynakládání úsilí v souvislosti s přijetím těchto osob a s následky z toho plynoucími. Cílem navrhovaného zákona, jak již bylo řečeno, je její plné promítnutí do právního řádu České republiky.
Návrh zákona tak upravuje mj. podmínky vstupu a pobytu cizinců na území České republiky za účelem poskytnutí dočasné ochrany a jeho vycestování z území, dále pak podmínky, za kterých Česká republika poskytne dočasnou ochranu cizincům. Zde se jedná zejména o případy ozbrojeného konfliktu, občanské války, živelních pohrom, porušování lidských práv atd. Je zde také stanoveno, že v době, než bude rozhodnuto o našem případném vstupu do EU, bude dočasná ochrana na území České republiky vyhlašována nařízením vlády ČR specifikujícím okruh subjektů, jimž bude dočasná ochrana udělena, dobu, na kterou bude poskytována, a počty cizinců, kterých se bude týkat. Rovněž se stanoví pravomoc vlády rozhodovat nařízením o prodloužení a ukončení dočasné ochrany.
Návrh tohoto zákona pokládám za potřebný a doporučuji jej propustit do druhého čtení. Doporučuji jeho přikázání výboru pro obranu a bezpečnost. Děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane poslanče. Byl jste jediný přihlášený písemně do obecné rozpravy. Zeptám se, zda se jí chce ještě někdo účastnit z přítomných poslankyň nebo poslanců. Nevidím žádné přihlášky, proto obecnou rozpravu končím.
Protože nezazněl žádný návrh na zamítnutí nebo vrácení k dopracování, budeme se zabývat návrhem na přikázání tohoto návrhu zákona. Organizační výbor navrhl přikázat tento návrh k projednání výboru pro obranu a bezpečnost a tím se ztotožňuje také s vaším návrhem, pane poslanče Maršíčku. Proto se zeptám, zda má ještě někdo nějaký jiný návrh na přikázání. Není tomu tak. Budeme tedy o tomto návrhu na přikázání hlasovat.
Zeptám se vás, kdo souhlasí s tím, aby předložený návrh byl přikázán k projednání výboru pro obranu a bezpečnost.
O tomto návrhu rozhodujeme v hlasování s pořadovým číslem 166. Já je zahajuji a táži se, kdo je pro. Kdo je proti tomuto návrhu na přikázání?
Hlasování s pořadovým číslem 166 skončilo. Bylo přítomno 160 poslankyň a poslanců, pro se vyslovilo 97, proti nebyl nikdo. Návrh byl přijat.
***