(18.10 hodin)
(pokračuje Gross)

Pokud jde o přímo Obvodní oddělení Příbram, tam je systematizováno 31 policistů. Za leden letošního roku, tzn. jeden měsíc, bylo na tomto obvodním oddělení řešeno 153 zjištěných trestných činů, což je poměrně velké zatížení na jednoho policistu, je to asi - samozřejmě se to nedá počítat, protože každý trestný čin má jinou složitost, jinou náročnost - nicméně statisticky je to 4,94 jednoho takového skutku na policistu na tomto obvodním oddělení, což je páté místo zatíženosti ze 74 obvodních oddělení, která jsou v rámci Středočeského kraje.

Jinými slovy vám chci tímto dát za pravdu, že policisté, kteří vykonávají svoji práci na Obvodním oddělení v Příbrami, patří mezi nejvíce zatížená obvodní oddělení a samozřejmě to určitý problém je. Snad jen řeknu, že kdyby pokračoval trend, jak byl v lednu, tak na tom budeme o trochu lépe než za loňský rok, protože tam ta zatíženost byla ještě větší, ale podle jednoho měsíce se samozřejmě nedá soudit.

Pokud jde o nábor obecně, za posledních pět let bylo na obvodní oddělení policie, resp. Okresní ředitelství policie v Příbrami, přijato 83 uchazečů. Jen pro ilustraci, v roce 1998 to bylo 24, v roce 1999 jich bylo 11, 2000 - 8, 2001 - 22, v loňském roce to bylo 18 uchazečů, kteří byli přijati. Musím tady říci, že to za určitý problém považuji. Obecně Středočeská policejní správa má poměrně velký počet nenaplněných tabulkových míst, patří v tomto směru k nejproblematičtějším ze všech krajských policejních správ a v tomto směru okres Příbram nevyniká nebo je na tom zhruba tak jako ostatní okresy. Musím ale říci, že existují okresy ve Středočeském kraji, kde s tím takový problém není. Například - byť to nemám teď nějak aktualizované, ale když jsem naposled byl na návštěvě na Okresním ředitelství v Mělníku, tam se naopak daří Okresnímu ředitelství být v takové pozici, že mají nadstav, takže se také, a to myslím, že je věc, kterou se musíme zabývat, je třeba podívat na to, jestli je tento rozdíl dán určitými specifiky personální policejní práce, která není možné ovlivnit, anebo jestli je to třeba i tím, že na Mělnicku volí nějaké "pružnější" metody.

Jinak pokud jde o ten problém, v čem to je, že se nedaří nábor, tak jak bychom chtěli, je to dáno několika věcmi. Dnes, pokud chceme plnit to, co stanoví dnes platný zákon o služebním poměru příslušníků Policie ČR, tak on má poměrně velké nároky, které jsou definovány - ukončené středoškolské vzdělání, bezúhonnost, otázka psychologické způsobilosti. Tady bych se zastavil u psychologické způsobilosti, tam je opravdu velké množství lidí, kteří přestože mají zájem o práci u policie, nakonec to nedopadne tak, že mohou být způsobilí pro výkon práce příslušníka policie. Čísla teď přesně nevím, berte to orientačně, ale obecně platí, že zhruba z deseti lidí, kteří chtějí jít pracovat k Policii ČR, asi dva těmito kritérii projdou. Můžeme debatovat o tom, jestli nejsou přísná. V loňském roce jsme určitý experiment přijali pro Prahu a Středočeský kraj, ale vždycky je takový experiment do určité míry rizikem, protože se někde sleví. Je otázka si zase říci, jestli ta sleva z těch kritérií, která jinak obecně vyžadujeme, se potom neodrazí zase v kvalitě výkonu služby. Je třeba to dělat velmi opatrně.

Mám trochu naději ve dvou věcech. Za prvé v loňském roce se nám podařilo zlomit - a zaklepu to na dřevo - dlouhodobě nepříznivý a nejhorší vývoj v hl. m. Praze, kde se konečně daří po dlouhých letech - a prakticky za celá 90. léta minulého století byl největší podstav - tak Praha se v loňském roce daří zaplňovat, což považuji za obrovský úspěch. Když se to daří v Praze, tak doufám, že se to bude dařit i v rámci Středočeského kraje, protože z hlediska konkurence na trhu práce Praha byla v tomto směru asi nejhorší. Konkurence nám nejvíce odčerpávala policisty. Druhé světlo na konci tunelu je dáno i tím, že by se měly zlepšit podmínky, které nabízíme policistům pro práci u policie, kdy bychom měli být více konkurenceschopní na trhu práce, pokud samozřejmě sněmovna nám v tomto směru pomůže a dokážeme přijmout nový zákon o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů, o kterém tady pan místopředseda Langer řekl při interpelaci na předsedu vlády, že nebyl předložen, což pravda, jak řekl předseda vlády, nebyla.

Zákon by měl být účinný od 1. 1. 2005, počítáme tedy s delší legisvakancí. Důvod je jediný. Ten zákon je do značné míry finančně náročný na výdajovou stránku státního rozpočtu, takže se musíme pohybovat v rámci bilance toho, co si stát může dovolit v rámci výdajů. Ale pokud zákon, tak jak zatím vláda stanovila svým usnesením v lednu - jeho finanční náročnost - pokud ten zákon bude schválen, tak i přesto, že je náročnost menší, než se předpokládalo u zákona, který sněmovna těsnou většinou neschválila na sklonku minulého volebního období, tak i v této podobě bude znamenat zlepšení konkurenceschopnosti příslušníků bezpečnostních sborů na trhu práce, to znamená větší oceňování jejich práce, což je dnes také jeden z důvodů, proč dochází k tomu, že řada především mladých a bohužel perspektivních příslušníků policie odchází tam, kde je jejich práce více oceněna, ať už k jiným složkám státním, nebo i do privátního sektoru. Takže to jsou takové dvě perspektivní věci. Věřím, že toto se podaří vyřešit.

Jinak konkrétně, pokud jde o Příbram, tam jsou problémy v určitých specificích ve výkonu služby. Na Příbramsku probíhá poměrně hodně náročných akcí sportovního charakteru, ať už jde o prvoligová, nebo pohárová utkání, ať už jde o rallye, cyklistické závody - všechny tyto věci výkon služby obrovským způsobem zatěžují. Zatím na to nenacházím obecně systémové řešení, protože policie v podstatě dělá jakousi službu i soukromým pořadatelům soukromých akcí. Jen pro informaci, pokud jde o fotbalová utkání, tak ročně odslouží policie na fotbalových utkáních 5 až 6 tisíc hodin, což samozřejmě, když si přepočítám, kolik stojí jedna hodina práce policisty, tak to má svoji poměrně velkou náročnost, a to je třeba jen ta Příbram. Když to spočítáte za celou republiku, jsme samozřejmě zase někde jinde.

Chci tím jenom říci, že policisté v Příbrami plní řadu úkolů i tak trochu specifického charakteru. Je to potom otázka stanovování priorit, které to okresní ředitelství nebo obvodní oddělení policie musí zvládat. Jinak ale, pokud vím, Okresní ředitelství Příbram zvládá úkoly, které jsou na něj kladeny. Můžeme se samozřejmě bavit o tom, jestli můžeme nějak v brzké době kvalitativně zlepšit personální vybavení policie na Příbramsku, ale to je vždycky o tom, kdybychom tam skutečně přidali nějaká tabulková místa, jestli je dokáží naplnit. Zatím tam mají 23 neobsazených míst, tak je samozřejmě zbytečné tam dávat nová tabulková místa, protože musejí nejprve obsadit tato volná.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane ministře. Ptám se na doplňující dotaz. Paní poslankyně Dundáčková.

 

Poslankyně Eva Dundáčková: Chci věřit tomu, pane ministře, že s vaší pomocí bude zvýšen počet policistů a že ona neobsazená tabulková místa budou obsazena.

Dovolte mi, abych z vašeho projevu reagovala na jednu skutečnost, kterou zmínil právě také onen příbramský okresní ředitel, a sice na souvislost se sportovními utkáními. Vůbec se nedomnívám, že je šťastné zajišťovat - ostatně pravděpodobně stejně jako vy - tímto způsobem ostrahu. Přímý dotaz však zněl, zda v tuto dobu je zvýšena kriminalita na Příbramsku či zda nějakou zvýšenou měrou dochází k páchání trestné činnosti během utkání. Odpověď zněla - ne. Čili přímá souvislost tam není, otázka jsou pouze případné ztráty času těchto policistů, který by mohl být věnován například vyšetřování trestné činnosti.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP