(13.00 hodin)
(pokračuje Krajíček)

Paragraf 3 návrhu zákona říká, že koordinátor bezpečnosti a ochrany zdraví při práci musí být určen v případech, kdy předpokládaná doba trvání prací je delší než 30 dnů a bude na nich pracovat současně více než 20 fyzických osob po dobu delší než jeden pracovní den, nebo plánovaný objem prací a činností během realizace stavebního díla přesáhne 500 pracovních dnů v přepočtu na jednu fyzickou osobu, nebo budou-li vykonávány práce a činnosti uvedené v příloze číslo jedna - seznam prací a činností k tomuto návrhu zákona. Z tohoto výčtu je zřejmé, že stavebních záměrů realizovaných bez působení koordinátora bude velmi málo. Návrh zákona také nedefinuje zcela jistě i rozsah působností koordinátora, tak se obávám, že uvedený odhad nákladů je velmi podceněn.

Navrhovaný stav vede ke značnému prodražení výstavby. Koordinátor bude muset být stále přítomen na staveništi, aby mohl řešit neustále nově vznikající situace. Každé opatření vyžádané koordinátorem povede zhotovitele k navyšování ceny o náklady související s jejich zajištěním a samozřejmě bude mít dopad i na prodlužování termínu dokončení stavby.

Uvedl jsem již mnoho argumentů a důvodů v opakovaném prvém čtení při jednání pléna i při projednávání tohoto návrhu zákona výborem. Proč jsem přesvědčen o tom, že předkladatel má tento návrh zákona přepracovat tak, aby skutečně přinesl zlepšení v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví při práci na staveništích a nebyl pouhou transformací směrnice Evropské unie do našeho právního řádu? Nikdo z nás si nemůže ani na okamžik připustit myšlenku, že formální ustanovení a činnost koordinátora by mohla vést ke zlepšení situace v oblasti bezpečnosti práce na staveništích.

Předkladatel by se měl rozhodnout, zda předloží obecný zákon o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci a pak bude přebírat směrnice Evropské unie a současně rušit desítky a desítky stávajících předpisů současného velmi nepřehledného systému bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, nebo budeme přebírat směrnice Evropské unie způsobem, jak to činí tento návrh zákona. Druhý způsob je pro mne velmi obtížně přijatelný. Návrh zákona nezlepšuje situaci v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví při práci na staveništích, pouze ukládá další povinnosti stavebníkům a zhotovitelům staveb, a tak pouze přispívá k dalšímu znepřehlednění současného systému v oblasti bezpečnosti práce.

Vzhledem k tomu, že návrh zákona vytváří nepříznivé prostředí pro aktivní přístup investorů při realizaci svých podnikatelských záměrů investiční výstavbou, a vzhledem k projednání návrhu tohoto zákona garančním výborem pro sociální politiku a zdravotnictví, který přijal doporučující usnesení většinou jednoho hlasu, předkládám Poslanecké sněmovně návrh na zamítnutí tohoto zákona ve druhém čtení.

Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane poslanče. (Potlesk části poslanců ODS.)

Dovolte mi, paní kolegyně a páni kolegové, oznámit vám, že nyní vyhlašuji polední přestávku, v níž se hned teď sejde organizační výbor. A na žádost poslaneckého klubu sociální demokracie bude polední pauza trvat do 15 hodin. Sejdeme se zde tedy v 15 hodin a budeme pokračovat přerušenou obecnou rozpravou k bodu číslo 21.

Oznámila jsem již, že teď bude organizační výbor, pro jistotu to oznamuji ještě jednou.

 

(Jednání bylo přerušeno ve 13.04 hodin.)

***




Přihlásit/registrovat se do ISP