(17.40 hodin)
(pokračuje Mlčák)
Nechci hovořit ani o minimální mzdě, průměrné mzdě či výši důchodů v České republice. Jaký je stav, víme.
Takto se naši spoluobčané na tuto záležitost dívají a posuzují. Nemůžeme se slyšet či vidět pouze v těchto lavicích. Dovolte mi, abych citoval z článku z minulého pátku týdeníku Nové Přerovsko občanku jménem Pechová. Podotýkám, že není členkou KSČM, aby si někdo nedělal jiný obrázek. Proto cituji z tohoto článku:
"Podle mého názoru to byl prezident Havel a jeho přátelé, kdo rozdělili tuto zemi a kdo šířili blbou náladu. Náš pan prezident byl populární ve světě, ale našim občanům moc prezidentem nebyl. Náš pan prezident srdíčka sice kreslil ke svému podpisu a jedno neonové nechal dokonce instalovat na sídlo našich králů a prezidentů, ale v žádném případě neměl srdce na dlani. Nebyl mužem dialogu a neměl schopnost své názory vyargumentovat v diskusi s oponentem. Té se vždycky vyhnul. Jeho okolí totiž z něho udělalo kult osobnosti, která má vždycky pravdu."
Není třeba vytvářet další rádoby mocenské centrum, úřad formou kanceláře a na ni se nabalující neurčené množství kamarádů a milých rádců - to vše za peníze daňových poplatníků čerpaných z již tak napjatého státního rozpočtu. Takto vytvořená instituce či neinstituce důchodce se zvláštním postavením může přinášet prvky nesourodosti a vyčleňování určitého klanu "výjimečných lidí" na naší politické scéně s cílem vnášet neklid či ovlivňování svým jednostranným zúženým pohledem odtrženým daleko od reality.
Navrhovaná sociální podpora pro osobu, která má dostatečné materiální zabezpečení k životu nebo například k tomu, že pokud nechce být důchodcem, může tato materiální aktiva svou podnikatelskou činností a šikovností využívat nebo používat, je přímo výsměchem lidem, kteří podle připravovaného balíku vládních opatření budou muset dokazovat při žádosti o sociální podporu svou chudobu, to znamená nevlastní žádný majetek, zejména majetek, který by mohl přinášet další výnosy.
Rovněž se připojuji k tomu, že pan exprezident Havel se k této záležitosti nijak neohlásil, nezaujal své osobní stanovisko, neohradil se a vůbec to nijak nekomentoval. Naopak víme, že se již připravuje na svůj exprezidentský život, připravuje svou kancelář a další náležitosti. Tím se ukazují jeho morální či charakterové vlastnosti, že káže vodu a pije víno.
Nedoporučuji navrhovanou výši odměn touto sněmovnou odsouhlasit. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji, pane poslanče. Nyní se do obecné rozpravy přihlásil pan předseda rozpočtového výboru Miroslav Kalousek.
Poslanec Miroslav Kalousek: Pane předsedající, vážení členové vlády, dámy a pánové, Poslanecká sněmovna v prvním čtení přikázala návrh tohoto zákona rozpočtovému výboru. Na tomto výboru jsem přednesl argumenty, pro které nemohu tento návrh zákona podpořit. Vzhledem k tomu, že se jedná o vládní návrh zákona, pokládám přinejmenším za fér tyto argumenty přednést i Poslanecké sněmovně.
Patřím k těm, kteří jsou přesvědčeni, že osoba bývalého prezidenta kdykoliv v budoucnosti musí být dostatečně a důstojně zajištěna. Patřím k těm, kteří se domnívají, že co se týče výše zabezpečení ať už na administrativní, či na osobní stránku věci, není návrh vlády nijak zvlášť štědrý. Umím si představit návrh podstatně štědřejší, aby byl dostatečně důstojný osobě bývalé hlavy státu - České republiky. V tom problém nespatřuji. Problém spatřuji v instituci, která je zřizována.
Je totiž novelizován zákon o platech představitelů státní moci - o platech. Zajištění bývalého prezidenta republiky je ve vládním návrhu koncipováno jako plat. Dámy a pánové, česká legislativa zná řadu institucí, které zajišťují sociálně bývalé pracovníky ve státní správě, ve státní moci, ať už je to výsluhový příspěvek, ať už to jsou speciální penze a jakékoli typy penzí či sociálních dávek, ale žádný nezná plat pro něco, co bylo. Podle zákona o platech příslušníků státní moci budou všichni dostávat plat za funkci, kterou vykonávají a která je jasně ohraničena také kompetencemi a pravomocemi, jaké tato veřejná funkce placená z veřejných prostředků má oprávnění. V tomto jediném případě to tak nebude, v tomto případě bude pobírán plat za funkci-nefunkci, která není nikterak pravomocně ohraničena a která není oprávněná. V tom je problém, proč nemohu tento návrh zákona podpořit, protože nechci mít přes zákon o platech zřízenu funkci bývalého prezidenta.
Představme si hypotetickou situaci, například kdyby byla tato země vyzvána, aby se připojila či nepřipojila k nějaké diplomatické aktivitě, představme si absurdní situaci, kterou si neumím představit, že v případě, že by se oficiální politická reprezentace rozhodla, že se nepřipojí, jakýkoli úředník by tuto iniciativu odebral a běžel by do kanceláře bývalého prezidenta republiky. Představme si tuto hypotetickou, absurdní a téměř nepředstavitelnou situaci, že bývalý prezident republiky by se k takovéto iniciativě připojil. V dnešním mediálním světě by všechna média psala o tom, že se Česká republika připojila, protože funkce zřízená jako plat z veřejných prostředků se k tomu připojila.
Ne všichni budoucí prezidenti, kteří skončí svůj mandát, budou stejně odpovědní jako byl Václav Havel. Naše první a druhá volba nasvědčuje, že se musíme obávat i toho, že se může stát, že budoucí hlava státu bude méně odpovědný a méně osvícený státník, než byl bývalý prezident republiky, a že potom jakýkoli úkon, který provede bývalý prezident placený z veřejných prostředků de facto ve veřejné funkci, může být vykládán jako akt tohoto státu. To si nepřeji, to nechci, a proto nemohu podpořit návrh tohoto zákona.
Prosím vládu za předpokladu, že by tento návrh převážil, aby odpovědně přehodnotila návrh tohoto zákona, aby co nejrychleji předložila jiný návrh zákona, který by důstojněji zajišťoval činnost i životní podmínky bývalého prezidenta republiky, ale nikoli formou platu, ale jinou formou sociálního i pracovního zabezpečení.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Kalouskovi. Registruji jeho výzvu, která však nebyla žádným procedurálním návrhem. Je otázka, jestli tato výzva bude mít nějaký výsledek.
Do obecné rozpravy se ještě přihlásil pan poslanec Miroslav Opálka. Pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Miroslav Opálka: Vážený pane místopředsedo sněmovny, vážený pane místopředsedo vlády, dámy a pánové, dovolte mi, abych se krátce vyjádřil k problému, který je zde mými předřečníky již nastíněn.
Není to tak dávno, co se rušily osobní důchody, není to tak dávno, co se rušily důchodové kategorie, a neuplynula dlouhá doba a hledáme cestu, jak zase některé funkce zabezpečit ve stáří.
***