(14.30 hodin)
(pokračuje Vávra)
Státní fond rozvoje bydlení je prozatím nepravidelně plněn financemi z privatizací. Zásadní je fakt, že již třetí rok má fond vůči Fondu národního majetku uznanou písemnou pohledávku, která je částečně snižována právě z peněz z privatizace. Jak víme, tak poslední privatizační snahy vlád ČSSD skončily fiaskem. Jsou to privatizační kauzy ČEZ, Unipetrolu a Telecomu. Naplnění fondu bude tedy nulové, protože i Fond národního majetku má velmi složitou finanční situaci. Státní fond rozvoje bydlení se při mizivém až nulovém přísunu financí dostává do situace pohybu na hranicích aktiv, která je ze zákona stanovena na 6 mld. Kč.
Co tedy vláda asi udělá, aby mohl Státní fond rozvoje bydlení pokračovat ve své činnosti? Může vypsat další státní dluhopisy znamenající další zadlužení občanů České republiky. Nebo Fond národního majetku může zvýšit o další sumu uznanou písemnou pohledávku. Obojí je ovšem špatně.
Vláda prostřednictvím Státního fondu rozvoje bydlení nastavila očekávání obcím a občanům o masivní výstavbě a tím vyřešení bytové situace. Toto očekávání skončilo zklamáním. A je to vlastně neférová hra s občany. Dokazuje to i statistika výstavby nájemních bytů. V roce 2000 vzniklo za pomoci Státního fondu rozvoje bydlení 8409 bytových jednotek, letošní rok není ještě ukončen a v návrhu rozpočtu se plánuje již jen se 4709 bytovými jednotkami, což je zřetelný pokles výstavby. Znamená to, že fond neplní to, co ČSSD deklarovala.
Výstavba je nyní tažena hlavně z hypotečního a stavebního spoření. Tento stav ukazuje, že do výstavby je nutno více zapojit soukromý sektor a vytvořit pro něj dlouhodobé úvěrování za dobrých podmínek. Na to ovšem bankovní sektor není ještě dostatečně připraven.
Na základě mého sdělení navrhuji zamítnout návrh rozpočtu Státního fondu rozvoje bydlení na rok 2003. A pokud tento návrh neprojde, dávám podmíněný návrh na vrácení k dopracování. Děkuji.
Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Děkuji. Další přihláška. Prosím. Prosím paní poslankyni Vlčkovou, aby se ujala slova.
Poslankyně Miroslava Vlčková: Děkuji. Vážený pane předsedající, vážení přítomní, již potřetí v historii státu projednáváme rozpočet fondu bydlení, který byl zřízen pro zvýšení dostupnosti bydlení mladým rodinám, k překonávání dlouhodobé krize ve výstavbě nájemních bytů a koneckonců k nastartování masové bytové výstavby obecně. Osobně jsem přesvědčena - a již jednou to zde ve sněmovně zaznělo - že fond bydlení by měl být tím hlavním ekonomickým regulátorem bytového trhu a po povodních též hlavním nositelem státní pomoci. Vládou předložený návrh rozpočtu má však k výkonu naznačených funkcí velmi daleko. Posuďte se mnou.
Při projednávání povodňového balíčku jsem si dovolila váženou sněmovnu upozornit na nejnižší tempo bytové výstavby v České republice ze všech kandidátských zemí Evropské unie. Ano, katastrofické důsledky bytové politiky předcházejících pravicových vlád zná národ dostatečně. Desetitisíce bezdomovců, nejnižší porodnost za 212 let a extrémní náklady na bydlení seniorů a mladých rodin. Jde o vysoce promyšlenou koncepci z počátku 90. let, která legálně vyhání cenu nájemného na ziskově spekulativní úroveň a o jejíž zakonzervování je řadu let usilováno. Dokonce i prostřednictvím Ústavního soudu.
Přitom je všeobecně známo, že pokud má trh s byty fungovat, tak musí existovat tří- až pětiprocentní převis nabídky. Podívejme se na sousední Německo a jeho východní část, na počet volných nájemních bytů, který se zde odhaduje na 7 procent. U nás, v České republice, je tomu naopak. Deficit cenově dostupných nájemních bytů je odhadován na 200 000. Navržený rozpočet fondu nejenže tuto velmi vážnou situaci ignoruje, ale naopak zakládá další zhoršení. Prostředky na financování nájemních bytů mají meziročně poklesnout z 8,5 mld. na pouhých 2,8. Navíc při meziročním snížení podílu státního rozpočtu. Podíl státu na financování výstavby nájemních bytů tak téměř poklesne o 6 mld., za které by bylo možno postavit 18 750 bytů.
Postavení a závazky pana ministra Němce sice chápu, ale dovolím si naznačit, že programové prohlášení vlády, které se zavázal plnit i on, deklaruje něco jiného. Konkrétně trvalou podporu vládní výstavby nájemních bytů. Meziroční snížení podpory resortu a státního fondu bydlení o více než polovinu jistě trvalou podporou není.
Rozhodnutím Ústavního soudu o zrušení regulace nájemného prostřednictvím podzákonných legislativních aktivit se situace po dvou letech opakuje. Vláda je opět postavena před časově aktuální úkol - předložit návrh zákona o nájemném a službách souvisejících s bydlením.
Také politické závazky vážených předkladatelů ústavní stížnosti i samotných ústavních soudců plně chápu. Nicméně si dovoluji upozornit, že každé ignorování ekonomických zákonů se může vymstít. Lidé mají k dispozici jen určitý objem peněz, a pokud je budou muset vynaložit pouze na bydlení, nebo dokonce pouze na nájemní bydlení, které by mělo být ze všech nejlevnější, tak už nebudou mít možnost nakupovat ostatní služby a zboží. Makroekonomicky jde v podstatě o třetinu národa.
Poslanecký klub KSČM je v této souvislosti přesvědčen, že daleko efektivnější by byla investice státních prostředků do výstavby nájemních bytů než do sociálních dávek. Přitom výsledek je naprosto stejný. Rozdíly budou pouze v míře zisku majitelů činžovních domů.
Závěrem několik poznámek k angažovanosti Státního fondu rozvoje bydlení na nápravě povodňových škod.
Na obnovu bytového fondu je rozpočtováno 850 milionů, což uspokojí tisíc žadatelů o půjčku 850 tisíc. Domnívám se, že odpovědnost státu občanům devastovaných území je jednoznačná a stoprocentní. Výše rozpočtových prostředků proto musí být na takové úrovni, aby uspokojila všechny případné žadatele. Sečteno a podtrženo: Navržený rozpočet Státního fondu rozvoje bydlení na rozpočtový rok 2003 považuji za nedokonalý. Pro jeho vylepšení dovoluji navrhnout tyto pozměňovací návrhy:
1. Dotaci z Fondu národního majetku pro rozpočtové příjmy Státního fondu rozvoje bydlení navýšit o 2 miliardy, to znamená z 3,7 na 5,7 miliardy.
2. Ve výdajích Státního fondu rozvoje bydlení navrhuji na výstavbu nájemních bytů a domů s pečovatelskou službou rozpočtové výdaje fondu navýšit z původních 2,85 miliardy na 3,85 miliardy.
3. Dále ve výdajích Státního fondu rozvoje bydlení navrhuji navýšit prostředky na povodňovou obnovu bytového fondu z 0,85 miliardy na 1,85 miliardy.
Děkuji za pozornost všem, kteří jste mi ji věnovali. A děkuji za podporu v případě, že se tak rozhodnete.
***