(16.30 hodin)
Předseda vlády ČR Vladimír Špidla: Vážený pane předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, vážené stenografky, program drobných vodohospodářských ekologických akcí byl jako samostatná součást státního rozpočtu schválen v roce 1998 jako doplňující program ke v tu dobu stávajícím programům Ministerstva životního prostředí Revitalizace říčních systémů a péče o krajinu. Program drobných vodohospodářských ekologických akcí řeší problematiku čištění a kanalizace odpadních vod v sídlech pod 2 000 obyvatel, kterážto problematika nebyla v rámci dotačních zdrojů státního rozpočtu zatím řešena ani z prostředků SFŽP, ani z dotací Ministerstva zemědělství. V letošních rozpočtu bylo na tento program vyčleněno 211 mil Kč. Tato kategorie není pro přistoupení k EU zařazena v rámci priorit, to znamená investiční akce v obcích nad 2 000 obyvatel. Potřeba komunální vybavenosti je v této kategorii malých obcí naléhavá. Zájem velmi výrazně převyšuje možnosti programu.
Programy Ministerstva zemědělství se co do velikosti týkají naopak těch největších, nejnákladnějších vodohospodářských akcí, kde počet obyvatel překračuje výši 10 000.
Mezi těmito dvěma dotačními tituly státního rozpočtu stojí ještě jeden mimorozpočtový, který je realizován prostřednictvím Státního fondu životního prostředí. Jedním z dotačních titulů je mimo jiné podpora výstavby čistíren odpadních vod a kanalizací u obcí a jejich sdružení o celkovém počtu 2 000 až 10 000 obyvatel. Vzhledem k jednoznačnému rozlišení dotací na problematiku kanalizací a čistíren odpadních vod podle počtu obyvatel u všech stávajících dotačních zdrojů je zřejmé, že nemůže docházet k překryvu jednotlivých dotačních titulů, a tím ani k překryvu kompetencí Ministerstva životního prostředí a Ministerstva zemědělství v této oblasti.
Vážený pane poslanče, chtěl bych vás ujistit, že vaše otázka, zda není čas se zabývat racionalitou některých kompetenčních uspořádání, je otázka vážná a vláda jí věnuje pozornost a nemíní jí věnovat pozornost pouze v nějakém kampaňovitém případě. Vláda proto připravuje zákon, tzv. kompetenční zákon, který se bude zabývat podrobným a přesným vymezením kompetencí ústředních orgánů státní správy tak, jak nám přinesly zkušenosti určité náhledy a záměry, tak aby tyto systémy byly racionální a byly odpovídajícím způsobem nákladné, respektive byly odpovídajícím způsobem ekonomické. Čili váš názor a vaše myšlenka je myšlenkou zásadní a je trvalou součástí uvažování vlády.
Děkuji vám.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu předsedovi vlády. Pan poslanec Hrnčíř zřejmě své vystoupení obohatí o doplňující otázku.
Poslanec Pavel Hrnčíř: Ano. Vážený pane místopředsedo, já myslím, že pan předseda vlády nám tady dokonale se snažil popsat, jaký je systém v těch dotacích, ale závěr byl bohužel opačný, než praxe ukazuje. Skutečně tyto kompetence se překrývají a každý z poslanců, kdo se podívá do návrhu státního rozpočtu na rok 2003, vidí, jak přibližně podobné stavby nebo téměř stejné jsou řešeny různým způsobem u různých ministerstev a různých kapitol.
Já nadále považuji za mrhání peněz, když se této jedné problematice věnují různé týmy na různých ministerstvech. Nicméně beru v potaz slova pan předsedy, že s tímto stavem není spokojen a že ho snad bude řešit. V jeho odpovědi mi však chyběly určité termíny a závaznější stanoviska, ať můžeme jeho slova brát vážně a jako Poslanecká sněmovna následně jeho plnění kontrolovat.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Hrnčířovi. Pan premiér Vladimír Špidla vystoupí a odpoví na náměty, které vzešly před chviličkou z vystoupení pana poslance Hrnčíře.
Předseda vlády ČR Vladimír Špidla: Vážený pane předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, kompetenční zákon předloží vláda tak, aby byl projednáván v příštím roce.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji. Tak a teď bude hovořit pan poslanec Miroslav Beneš. Podotýkám, že to je poslední interpelace na předsedu vlády na této schůzi.
Poslanec Miroslav Beneš: Děkuji, pane předsedající. Vážený pane premiére, vážený jeden koaliční poslanče, vážené dámy, vážení pánové - (Kasal: Já se také hlásím ke koalici.) Omluvám se panu předsedajícímu.
Dovolte, abych nejprve zareagoval na slova pana premiéra o připravovaném návrhu zákona o nájemném, který označil za evropský. Evropský je v té části, která se týká věcně usměrňovaného nájemného u družstevních bytů, nikoliv té části, která alibisticky přenáší na obce zodpovědnost za deregulaci nájemného.
Ale nyní k onomu srdci nad Prahou.
Institut interpelací má jednu velikánskou nevýhodu. Jeho aktualita přestává být aktuální ve chvíli, kdy na interpelujícího dochází slovo. Myslím si, že takřka vše v této věci již bylo řečeno, vše již bylo napsáno, ale přece jenom jedna věc mě velmi zaráží, a to je neznalost některých lidí v této zemi, protože ať už jedete z Dolního Dvořiště po E55 nahoru, nebo z Dubí po E55 dolů, tak zjistíte, že symbol srdce nad domem znamená výrazně něco jiného než otevřenou náruč z hlediska politického.
Vzhledem k tomu, vážený pane premiére, že to byl místopředseda vlády a ministr zahraničí Svoboda, který zde na půdě Parlamentu upozorňoval na nezodpovědnost prezidenta republiky vůči tomuto shromáždění, tak dovolte, abych svoji otázku položil vám.
Vážený pane premiére, považujete za vhodné, aby úřad hlavy státu, a teď je jedno, zda současné, nebo budoucí, ignoroval závažnost změny panoramatu hlavního města Prahy, tak jak jsme toho svědky v případě onoho srdce nad Prahou?
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Miroslavu Benešovi a o slovo teď žádám pana předsedu vlády Vladimíra Špidlu.
Předseda vlády ČR Vladimír Špidla: Vážený pane předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, dovolte mi, abych se opět zabýval touto otázkou zevrubněji, i když jenom velmi stručně, protože je to otázka, která je velmi citlivá, na kterou se velmi obtížně hledá stanovisko z jakéhokoliv hlediska.
Chci tedy konstatovat, že Kancelář prezidenta republiky vykonává veškerou správu, a to úřední i odbornou, v oboru státní památkové péče. To znamená rozhodovala v rámci zákona a na základě zákona. Z tohoto hlediska není žádný problém. Odstranění této výjimky v systému výkonu státní památkové péče mělo být vyřešeno ve vládním návrhu zákona o ochraně kulturních památek. Avšak zákon neprošel sněmovnou. Čili taková je situace. Tak… (povzdech).
Neonové zařízení ve tvaru srdce je připevněno jako dočasný poutač na trubkové konstrukci lešení kolem jedné z věží románské baziliky sv. Jiří. Lešení slouží po dobu generální opravy. I z tohoto hlediska je vše v pořádku. Vzhledem k tomu, že Pražský hrad je současně jedním z nejvýznamnějších národních symbolů, nabízí se spíš v obecné poloze než v důvodu na straně státní památkové péče pochopitelná otázka, zda je vhodné instalovat v tak pohledově exponované poloze poutač, jenž je zřejmě toliko vyjádřením myšlenek prezidenta republiky jako soukromé osoby.
Vážený pane poslanče, vážené poslankyně, vážený pane předsedající, musím říci, že k této otázce výkladu symbolu nezastávám stanovisko pana poslance Miroslava Beneše, protože jsem přesvědčen, že přece jenom záleží, nad jakým objektem je to srdce umístěno, jakékoliv srdce umístěno, a že tudíž tak jednoduchá a přímočará symbolika, jak ji vnímá pan poslanec Beneš, je jistě diskutabilní.
Položil jste mi otázku, která byla veskrze osobní, a já na ni nemohu dát jinou odpověď, než že jsem přesvědčen, že z hlediska památkové péče je věc v pořádku, z hlediska poškození té baziliky sv. Jiří žádné poškození nehrozí.
Pokud by šlo o mé rozhodnutí, tak bych tam takové neonové srdce neumisťoval.
***