(15.50 hodin)
(pokračuje Kala)

Stejný ukazatel u nemocnic zřizovaných okresním úřadem je výrazně záporný.

Pokud srovnáme výdaje na zdravotnictví, které v roce 2003 přesáhnou 170 mld. Kč, pokud srovnáme hodnotu převáděného majetku, která je vyšší než 40 mld. Kč, a porovnáme-li to se stupněm zadlužení, které je kolem 700 mil. Kč, a přitom toto číslo zobrazuje i pohledávky po lhůtě i ve lhůtě splatnosti, domnívám se, že slova o krizi platí pro jednotlivé nemocnice, nikoli však pro soubor převáděných zařízení jako celek. Plně proto podporuji stanovisko přednesené ministryní zdravotnictví s tím, že kraje uplatní postupy manažerského řízení, přistoupí k optimalizaci sítě zdravotních zařízení a vytvoří účinný systém kontroly. Očekávám, že Ministerstvo zdravotnictví půjde u organizací, které zřizuje, příkladem.

Souhlasím i se závěrem, že ve výjimečných případech, zdůvodněných a dokladovaných krajskými úřady a doložených souborem přijatých opatření, bude situace individuálně posouzena a případně vyřešena. Plošným oddlužením všech nemocnic by podle mého názoru došlo k potrestání těch, kteří se chovali v daném systému zodpovědněji než druzí, a považoval bych je proto za nesprávné.

Děkuji za pozornost.

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Děkuji panu poslanci Kalovi. Prosím pana Hynka Fajmona, který je v této chvíli posledním přihlášeným.

 

Poslanec Hynek Fajmon: Vážený pane předsedo, vážený pane premiére, dámy a pánové, jsem také bývalý starosta města. Naštěstí u nás jsme neměli a nemáme nemocnici, takže výsledky hospodaření nemocnic nemusím tady diskutovat. Velmi mě ale zaujala tato zpráva, a to, jakým způsobem je zpracována. Přiznám se, že některým větám nerozumím. Chtěl bych požádat, pane předsedo, vaším prostřednictvím paní ministryni, zda by mohla vysvětlit některé věty, co je tím myšleno.

Konkrétně mi jde o poslední dvě věty na straně 2, kde se píše toto: "Dalšími projekty je např. projekt MATRA, což je předvstupní program nizozemské vlády, který má připravit právě reformu veřejné správy v oblasti zdravotnictví pro přípravu vstupu do České republiky." Zajímalo by mě, kdo bude vstupovat do České republiky, projekt MATRA? O co tady jde? Nerozumím tomu.

Obdobně následující věta: "Předpokládáme, že ještě budeme využívat zdroje Evropské unie k tomu, aby bylo možno patřičným způsobem těchto prostředků využít na vytváření sítě akreditačních a certifikačně uznávaných kvalit zdravotnických zařízení v naší republice." Také nerozumím, k čemu budou zdroje Evropské unie používány. Co je to síť akreditačních a certifikačně uznávaných kvalit zdravotnických zařízení? Jako člena výboru pro evropskou integraci by mě zajímalo, na co tyto zdroje Evropské unie budou nakonec využívány.

Celkový výkon vlády při zpracování této zprávy se mi zdá velmi podivný. Myslím si, že takovýmto způsobem předkládat písemné materiály nelze.

Když se vrátím zpátky k obcím a ke starostování, musím konstatovat, že jako starosta města Lysé jsem materiály podobné kvality úředníkům vracel k přepracování. Myslím, že obdobný přístup by měla zaujmout sněmovna i k této zprávě.

Děkuji.

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: O slovo se nyní přihlásil pan poslanec Mládek.

 

Poslanec Jan Mládek: Vážený pane předsedo vlády, vážená pane ministře, dámy a pánové, dovolte, abych také řekl několik slov k problému oddlužení nemocnic.

Financování zdravotnictví je obtížný problém, před kterým stojím v hluboké pokoře, protože ekonomicky je možné ho vyřešit - pak je to nehumánní, nebo se vyřeší humánně - a pak je to nefinancovatelné. Mám ale pocit, že dnes to není o hledání kompromisu, naopak je tady snaha kolegů z ODS shodit odpovědnost na vládu jen proto, že dochází k převodu nemocnic ze státu na kraj.

Chtěl bych připomenout jednoduchá fakta pánům napravo. Privatizace nemocnic - to byl jeden ze zbytečných důvodů, které rozvrátily české zdravotnictví. Obvyklá metoda, jak to probíhalo, byla, že z nemocnice nejprve byly vytrhány nejprofitabilnější části a zbytek nemocnice potom nebyl funkční a nepřinášel zisk. Pánové zprava potom zapomněli na tržní ekonomiku, protože když v tržní ekonomice něco zprivatizuji, musím také počítat, že to zbankrotuje. V okamžiku, kdy zbankrotuje nemocnice, ani zastánci těchto postupů nebyli ochotni na bankrot přistoupit. Začalo vyplácení soukromých investorů, které trvá dosud. Mohu citovat konkrétní případy, ale nechci zdržovat toto ctihodné shromáždění.

V okamžiku, když jsme si přiznali, že nelze privatizovat velká zdravotnická zařízení, protože nikdo neustojí bankrot, protože chceme občanům poskytovat zdravotnické služby, je nutné provést jinou regulaci.

Chtěl bych také podotknout, že ona pravicová strana, když se mluvilo o plánování, dostávala osypky, a když se mluvilo o akreditacích, tak také. Bohužel, v této veřejné sféře to bez určité míry plánování, říkejme tomu akreditace, nejde. To je také jedna ze snah, která má přinést převedení nemocnic na kraje, protože umožní optimalizaci minimálně v oblasti jednotlivých krajů.

Byl jsem udiven přístupem některých poslanců ODS a měl jsem pocit, jestli náhodou neposlouchám poslance za KSČM, protože propagovali naprostý morální hazard. Oddlužení nemocnic asi dokonalé a odpovědnost státu za své příspěvkové organizace. Stát si zřizuje přece státní podniky, příspěvkové organizace právě proto, aby nenesl plnou odpovědnost za jejich závazky. Může tam mít závazek morální, má zodpovědnost za síť, ale ne závazek v tom smyslu, že veškeré dluhy, která nadělá jednotka státem vlastněná, automaticky přecházejí na stát, jak nám tady bylo sdělováno.

Bohužel, tento přístup ve mně vzbuzuje nejtemnější obavy, protože nás v budoucnosti čeká konsolidace veřejných financí. Takovýto přístup rozhodně není cestou ke konsolidaci veřejných financí.

Děkuji za pozornost.

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Děkuji panu poslanci Mládkovi. Prosím pana poslance Beneše.

 

Poslanec Miroslav Beneš: Pane předsedající, pane premiére, páni ministři, dámy a pánové, dovolte, abych vaším prostřednictvím vzkázal panu poslanci Mládkovi, že řešíme zprávu vlády o zadlužení nemocnic, zprávu vlády po pětiletém působení sociální demokracie ve státních strukturách. Nezabýváme se tím, co bylo kdysi dávno. Pan poslanec Mládek to nepochybně ví.

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Sdělil bych vám, že při dnešní poradě na grémiu jsme se shodli na tom, že v této sněmovně není třeba používat oné formule "prostřednictvím předsedajícího", že přes předsedajícího imaginárně nemůže nic takto procházet komukoli v této sněmovně, že formulace je zbytečná. Je to trochu nešvar. Nebylo to tak míněno, když jednací řád vznikal. Pokud nedojde k tomu, že si mezi sebou vyměňujeme názory, můžeme se klidně oslovovat. Toto nebylo míněno, když se vytvářel jednací řád.

Dovolím si všeobecnou rozpravu ukončit. Požádám paní ministryni o to, aby se vyjádřila k této rozpravě.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP