(16.30 hodin)
(pokračuje Langer)
Na to nemá jednotný názor ani Ministerstvo zdravotnictví, ani Ministerstvo průmyslu a obchodu. Ministerstvo zdravotnictví neví, jestli mikrotenový sáček je obalem, Ministerstvo průmyslu tvrdí, že sáček je obalem podle zákona. Životní prostředí tvrdí, abyste věděli - sáček není obalem podle zákona. Takže Ministerstvo vnitra neví… Tedy Ministerstvo zdravotnictví neví - Ministerstvo vnitra to neví určitě - ale Ministerstvo zdravotnictví neví, jestli je sáček obalem, Ministerstvo průmyslu a obchodu tvrdí, že sáček je obalem, a Ministerstvo životního prostředí tvrdí, že sáček není obalem. Teď si v tom vyberte a udělejte si svůj vlastní názor. (Ohlas v sále.)
Bohužel, smějeme se, máme z toho dobrou náladu, ale ani jeden z nás tady není výrobcem ani prodejcem pečiva a ani jeden z nás si v důsledku nedokáže představit, jaký chaos, zmatek a mumraj takováto nejasná právní norma připouští. Zejména si to nedokáže uvědomit na mě pokřikující ministr kultury Pavel Dostál.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Pane místopředsedo, nerad vás přerušuji, ale myslím, že to veselí v sále jste způsobil spíše vy než někdo jiný. Ale můžete pokračovat.
Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji za ocenění mého řečnického vystoupení, pane místopředsedo, ale nejsem původcem tohoto smíchu. Původcem tohoto smíchu jsou rozdílné názory ministerstev zdravotnictví, průmyslu a obchodu a životního prostředí na to, co je nebo není obal, resp. co je sáček podle zákona.
Poslední poznámka k této vyhlášce. Nevím, kolegyně a kolegové, jestli jste si přečetli odpověď paní ministryně, co je dále důvodem pro zavedení takové vyhlášky o balení pečiva. Je to ochrana před bioterorismem. Myslím, že v tuto chvíli je opravdu legrační si představovat, že teroristé chodí po našich supermarketech a sypou koblihy něčím jiným než cukrem a že v případě, když jsou koblihy zabalené do mikrotenového sáčku, tak do tohoto supermarketu nejdou a nic tam nesypou. Opravdu jsem přesvědčen o tom, že argumentace bioterorismem je veskrze naivní a směšná a jen zdůrazňuje pochybnost celé této vyhlášky.
Mohl bych ještě uvádět další a další důvody, proč si myslím, že nejen odpověď paní ministryně na moji interpelaci je nedostatečná, ale věřím, že i z toho mála, co jsem uvedl, mi dáte za pravdu, že tato vyhláška, jakkoli věřím, že byla přijímána v dobré vůli, dosáhla úplně jiného výsledku. Je to další cesta k tomu, jak znepříjemňovat život lidem, kteří se živí poctivou prací, ať už je to výroba a prodej pečiva, a je to zejména cesta, která se obrátila proti těm, v jejichž jménu byla přijímána, tedy proti spotřebitelům.
Z tohoto důvodu považuji odpověď paní ministryně za nedostatečnou a věřím, že přinejmenším v rozpravě, kterou jsme otevřeli, nám vysvětlí, co je a co není sáček podle zákona. Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji. Konečně už jsem pochopil, pane místopředsedo, proč jste mluvil o Ministerstvu vnitra. Předtím mi to zřejmé nebylo.
Očekávám, že paní ministryně se bude chtít vyjádřit. Otevírám obecnou rozpravu. Prosím, paní ministryně, máte slovo.
Ministryně zdravotnictví ČR Marie Součková: Děkuji, pane předsedo. Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vážený pane poslanče, musím říci, že skutečně jste mě pobavil, protože jak se u nás říká, "každá liška chválí svůj ocas", tak samozřejmě i ODS bude chválit vyhlášku, která byla vydána předtím a podepsána jejich ministrem zdravotnictví Stráským. Čili mě ani nepřekvapuje, že ji budete považovat za vynikající normu, která je zcela kompatibilní se směrnicemi EU.
Musím vás ale upozornit, že v této vyhlášce, která byla vydána v roce 1997, se právě hovoří v § 11 odst. 2, že při prodeji nebalených potravin k přímé spotřebě s výjimkou ovoce a zeleniny se zásadně používá podávací náčiní, potraviny musejí být baleny do funkčně vhodného a zdravotně nezávadného obalu. My jsme nic ve své vyhlášce, v této normě 347, nedali navíc, naopak jsme to ještě zpřesnili tím, že jsme řekli, že pečivo má být bráno bezdotykově, to znamená kleštičkami. Já se domnívám, že kultura národa spočívá také v tom, jakým způsobem dokáže potraviny prodávat, a pokud se to někomu nelíbí, je možné samozřejmě zákazníkovi s klidem hodit koblihu na ruku nebo i rohlík do kapsy a nepotřebujeme užívat žádné obaly, nebo můžeme s klidem i tyto záležitosti, které se týkají pečiva, nějak oválet na chodníku a pak je prodávat a říkat, že jsou hygienicky nezávadné, velmi dobré, křupavé, dokonce si můžeme i pochutnat na různých jiných věcech, které by se na toto pečivo nabalily.
Nicméně k vašemu zpřesnění, co nás vedlo k tomu, aby nedocházelo k alimentárním nákazám při prodeji pečiva, tak zde uvedu statistiku, kterou - odpusťte - nemohu uvádět do vyhlášky, protože vyhláška hovoří zcela o něčem jiném a ne o otázce počtu případů, kterými byli občané nakaženi při požití pečiva nebo jiných věcí, které byly nebalené. Uvedla bych jen řekněme procento stoupající alimentární nákazy u nás v České republice od roku 1993, kdy to bylo 8,9 %, což představovalo 51 815 občanů. V roce 2000 to bylo již 10,9, což bylo 63 786, a musím říci, že k září t. r. to bylo 53 604. Myslím, že čísla jsou to nemalá, když si vezmeme, že 10 %, tak je to procento velmi vysoké a musíme se tím vážně zabývat a nemůžeme nechat kulturu prodeje pečiva jen tak napospas, aby se v něm mohl přehrabovat kdokoli, kdo si do prodejny přijde a bude si nějak, byť infekční nebo cokoli, toto pečivo osahávat, než si ho zakoupí.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Paní ministryně, já jen požádám sněmovnu, aby se zklidnila, protože bych považoval za nedůstojné, aby se tady vykřikovalo při uvádění jednotlivých čísel, po kterých pan místopředseda tolik volal. Prosím všechny poslance a poslankyně, aby vyslechli tuto odpověď na písemnou interpelaci.
Prosím, paní ministryně, máte slovo.
Ministryně zdravotnictví ČR Marie Součková: Ano, děkuji. Tato norma vyhlášky zcela vychází ze zásadních podkladů, které jsme k této vyhlášce použili. Vycházeli jsme jednak ze zkušeností předchozího právního předpisu, dané vyhlášky č. 295/97 Sb…
(Poslanec Hrnčíř přináší ministryni Součkové na řečnický pult nebalenou koblihu. Pobavení v sále.)
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Pozornost od kolegy Hrnčíře jistě zpříjemní dnešní odpoledne, ale opět bych požádal o klid, aby mohla paní ministryně dokončit svůj projev. (Hlasy ze sálu: To není fér, pane předsedající!) Moment. Až bude klid ve sněmovně, paní ministryně může pokračovat, protože svůj projev ještě nedokončila a myslím, že je důležité, abychom ten projev vyslechli celý. Děkuji vám.
Paní ministryně, máte slovo.
Ministryně zdravotnictví ČR Marie Součková: Dále potom ze zmíněné směrnice, kterou zde zmiňoval pan poslanec, ale především také z kodexu alimentariu /?/ FAO a WHO Hygiena potravin, která zasedala v Římě v roce 2001, kde dané požadavky na podmínky v prodejnách a na ochranu zdravotní nezávadnosti a bezpečnosti potravin právě zpřísnila a požadovala, aby byly vyhláškou respektovány. Znamená to, aby veškeré věci týkající se ochrany potravin vůči veškeré kontaminaci byly splněny.
Dále potom jste se ptal na statistické údaje. Domnívám se, že pokud byste chtěl, mohu vám předat v krátké formě přesné údaje let 1993 až ke konci daného období, kdy si myslím, že právě cílené epidemiologické studie, kdy bychom měli provádět a skutečně přímým rozborem, kolik osob bylo nakaženo jakýmkoli stafylokokem nebo streptokokem apod. či jinými viry, by si vyžádaly velmi vysoké finanční riziko, a také ještě i modelování situace s rizikem ohrožení zdraví lidí, takže nevím, jestli bychom měli každou vyhlášku, kterou uvádíme v život, zkoušet vyloženě v praxi.
Další otázka, třetí, kdy jste se zmiňoval o tom, že daná vyhláška zvyšuje náklady drobných prodejců, snižuje jejich konkurenceschopnost vůči nadnárodním řetězcům. K tomu vám mohu jen sdělit, že jsem k tomu dostala jednak velmi mnoho pozitivních hledisek jak z obchodních řetězců ve smyslu Delvity a jiných, tak i ze Svazu obchodu, který ocenil danou vyhlášku a velmi ocenil i naši komunikaci jako Ministerstva zdravotnictví, které vyslalo na jednání právě s tímto Svazem obchodu své zástupce, a společně jsme připravili i metodický list, aby bylo zcela jasné, jakým způsobem se má nebalené pečivo odebírat tak, aby bylo odebráno bezdotykově a nebylo nějakým způsobem kontaminováno.
***