(10.50 hodin)

Hlas z pléna: To jste se nadřel, pane poslanče.

(Hluk ve sněmovně.)

 

Poslanec Vlastimil Tlustý: To bylo opravdu vtipné, paní kolegyně.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Tak. Já musím napomenout paní poslankyni Orgoníkovou, aby nepřekřikovala pana řečníka.

 

Poslanec Vlastimil Tlustý: Vůbec nejde o to, zda připustit soukromé investice do výstavby dálniční sítě v České republice. Ano, urychlení výstavby dálnic nechť je napomoženo i umožněním těchto soukromých investic. A že to myslíme smrtelně vážně, jsme rovněž prokázali, a to hlasováním, při kterém byl novelizován zákon, který takovéto soukromé investice umožňuje. Stačí se podívat do sjetiny o příslušných hlasováních.

Už vůbec, aspoň doufám, nejde v této diskusi o souboj Izraelců s kýmkoliv. Tady přeci jde pouze a jenom o ty dvě věci, o kterých všichni z nás hovoříme. Jde o to, proč nebyla soutěž, když je jasné, že být měla, být má, a dokonce teď je ta pravá chvíle ji znovu zorganizovat. Za druhé, ať už prosím odhady těch skutečných nákladů jsou jakékoliv, jedno je jisté: proč má někdo dostat násobek za něco, co se dá pořídit za zlomek té navrhované ceny!

Tady, pane ministře, přeci vůbec nemůže být diskutována otázka, zda v tomto gigaskandálu České republiky - protože skutečné jméno pro D 47, tak jak ji chce realizovat sociální demokracie, je opravdu jediný možný termín, a to je Moravský tunel - tady přeci jde jenom o to, co bude poté, kdy tu smlouvu zrušíte. Umíte si snad představit do budoucna vysvětlování komukoli v České republice, že jste bez soutěže vynaložili násobek skutečné ceny? Je vůbec možné, že tady není dnes diskutováno, kdo odstoupil, kdo se chystá odstoupit, kdo bude odvolán - a dámy a pánové, promiňte, ale v tomto případě bych očekával, že jiné orgány už dávno diskutují, kdo půjde sedět. Protože to je jediná relevantní otázka, která má být řešena.

Protože jestli někdo myslí vážně postavit stavbu za násobek skutečné ceny, a to bez soutěže, tak podle mého názoru není jenom hlupák ani blázen - ale je zločinec. Toto není pilotní projekt budování dálnic v České republice, toto je pilotní projekt korupce a zlodějiny.

Děkuji za pozornost.

(Potlesk v pravé části sněmovny.)

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Tlustému. Hovořit bude pan poslanec Martin Říman. Další přihlášky nemám. Ale jsou další zdvižené ruce, takže dalším z řečníků bude pan místopředseda Filip a poté pan Jaromír Schling.

 

Poslanec Martin Říman: Pane předsedající, dámy a pánové. Dovolte mi reagovat na své dva předřečníky. Nejprve na pana ministra Škromacha, který tady vášnivě a emotivně obhajoval nutnost pomoci občanům Moravskoslezského kraje.

Kéž by se podle toho ve své funkci vždy, v každém okamžiku řídil. Ale jestliže obhajuje výstavbu dálnice D 47 zde diskutovaným způsobem jako pomoc občanům Moravskoslezského kraje, tak mi nezbývá než konstatovat, že pomáhá tím nejméně vhodným způsobem.

A za druhé k panu exministrovi Schlingovi. Škoda, že si nezapisoval mé konkrétní dotazy a jako ten, kdo 25. června realizační dohodu podepsal, tak na ně se nepokusil odpovědět jinak než slovy "nesmysl". Řekl, že výběrové řízení by skončilo po dlouhých tahanicích ostudou. A jak skončil tento způsob zadání? Po ještě delších tahanicích obrovskou ostudou. Řekl, že se mám omluvit zaměstnancům Ředitelství silnic a dálnic za to, že jsem konstatoval, že příprava stojí. Stojí a já to doložím na konkrétním případě. V roce 2000, je tomu téměř na chlup dva roky, bylo vydáno územní rozhodnutí na jednu z nejdůležitějších staveb, jeden z nejdůležitějších úseků této dálnice - úsek z Lipníku nad Bečvou do Bělotína. Po vydání územního rozhodnutí, po jeho nabytí právní moci - to je většinou okamžik nejdůležitější, pak už, když se chce, tak jde všechno rychle - dodneška není stavební povolení, dodneška není dokumentace připravena pro vydání stavebního povolení. A zahájení této stavby se neustále odkládá. Mělo to být v roce 2000, pak v roce 2002, teď to je naplánováno snad na konec roku 2003. Není to jasný důkaz toho, že prostě práce stojí a nepokračují tempem, jakým by mohly pokračovat, ne jakým by měly pokračovat?

Zmínil dálnici D 5 a pochválil za to bývalou vládu. Já řeknu ještě něco a nevím, jestli to tady všichni vědí. Stavba dálnice D 5 má 60 km, celý ten úsek z Plzně až do Rozvadova. Byla postavena za čtyři roky, za čtyři roky celá stavba stála a jezdilo se po ní, a těch 60 km, které také nejsou vedeny jednoduchým územím, jsou tam hluboké zářezy, jsou tam dlouhé mosty, tak těch 60 km - hádejte, kolik stálo. Stálo 7,5 mld. Kč. A srovnejte si, kolik máme zaplatit nyní za úsek pouze o 20 km delší.

(Potlesk v pravé části sněmovny.)

A poslední poznámka. Pan kolega Schling položil velmi úsměvnou otázku, jestli si myslíme, že by financující banky, významné, renomované banky, šly do takového kontraktu, kdyby to nebyl dobrý kontrakt. Ale jistě, pane ministře, samozřejmě že by takového kontraktu šly, tak jako šla ČSOB do kontraktu IPB.

Děkuji.

(Potlesk v pravé části sněmovny)

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Nyní má slovo místopředseda Poslanecké sněmovny pan Vojtěch Filip.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji, paní předsedající. Vážená vládo, paní a pánové. Já budu opravdu jenom replikovat to vystoupení, které tady přednesl pan kolega předseda klubu ODS Tlustý.

Člověk by se málem rozplakal nad tím, jaké všechny argumenty snesl, pokud by to neříkal člověk, který desítky milionů utratí za akvapark v Bublavě, který nemá ani vodu.

(Potlesk v levé části sněmovny.)

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Nyní uděluji slovo panu poslanci Jaromíru Schlingovi.

 

Poslanec Jaromír Schling: Paní místopředsedkyně, dámy a pánové. Já bych chtěl reagovat na vystoupení kolegy Tlustého. Já mu k vašemu překvapení dávám za pravdu. Já souhlasím, že kdyby někdo chtěl postavit dálnici s náklady násobně vyššími, než je obvyklé, pak by to byla kriminální záležitost. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Jako další se přihlásil do rozpravy pan poslanec Kubinyi.

 

Poslanec Jozef Kubinyi: Vážená paní předsedající, já bych si dovolil reagovat na kolegu Římana. Já mu položím otázku zcela konkrétní. Když byl kolega Říman ministrem dopravy v tomto státě, proč se nezasloužil o to, aby se dálnice na severní Moravu postavila za 7,5 nebo 10 mld. v té době? Proč teď kritizuje to, že se má vůbec postavit?

Děkuji.

(Potlesk v levé části sněmovny.)

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Jako další se do rozpravy přihlásil pan poslanec Lachnit. Ještě předtím, pane poslanče, prosím - o slovo se přihlásil s faktickou poznámkou pan poslanec Doktor. Prosím, pane poslanče.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP