(16.30 hodin)
(pokračuje Špidla)

V současné době probíhají bilaterální jednání o budoucí podobě režimu kabotáže s jednotlivými členskými státy Evropy s různými výsledky. Vedle jednání, které vede Ministerstvo dopravy a spojů v souladu s úkolem uloženým v této souvislosti vládou České republiky, probíhají bilaterální jednání i telefonické konzultace Ministerstva zahraničních věcí, které se zaměřují na sousední státy, to je Českou republiku, Spolkovou republiku Německo a Rakousko, u nichž se ukazuje potřeba vést bilaterální jednání především na politické úrovni.

Pokud jde o jednání se Spolkovou republikou Německo, byla mezi Ministerstvem zahraničních věcí České republiky, Ministerstvem zahraničních věcí Spolkové republiky Německo a Evropskou komisí dosažena shoda na vypracování společné analýzy struktury nákladů, do níž byli rovněž zapojeni autodopravci a jejíž dokončení se předpokládá v polovině roku 2003. Následně by se obě strany měly dohodnout na výši kontingentu pro rok 2004. Reakce Ministerstva dopravy SRN k uvedené dohodě, na jejímž základě budou bilaterální jednání pokračovat s cílem nalézt uspokojivé řešení, je očekávána v nejbližší době. Na základě vývoje těchto jednání bude nezbytné rozhodnout o dalším postupu České republiky v této kapitole.

Česká republika nepovažuje otázku dodatečných mandátů v Evropském parlamentu za otázku jednání. Jde o politickou zodpovědnost na straně Evropské unie a je na ní, aby diskriminaci České republiky odstranila do konce jednání, a to v době, kterou bude považovat k tomuto účelu za vhodnou. Mohu sdělit, že se v současné době rýsuje možnost přidělení tří mandátů, neboť česká strana tuto otázku neustále zdůrazňovala, a myslíme si, že dosáhneme odpovídajícího přiměřeného výsledku.

Dovolte mi, vážený pane poslanče, na závěr této poměrně podrobné informace sdělit, že vláda ve své komunikační strategii předpokládá jednak velmi intenzivní komunikaci prostřednictvím všech moderních sdělovacích prostředků, včetně série velmi významných jednání s nevládními organizacemi, odbory, církvemi a řadou dalších organizací, tak aby bylo možné jak přímo, tak nepřímo poskytnout našim občanům dostatečnou základnu pro rozhodnutí v referendu, které by se mělo konat 15. až 16. června.

Myslíme si, že naprosto nezpochybnitelnou odpovědnost mají v této situaci politické strany, protože rozhodnutí, které se odehraje, je rozhodnutím povýtce politickým, rozhodnutím mimořádně významným, a je jistě na nás jakožto na představitelích politických stran, abychom i my využili všech prostředků a možností a poskytli našim občanům odpovídající věrohodné informace, které se mohou stát pevným základem pro jejich svobodné rozhodnutí.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji předsedovi vlády a táži se pana poslance Jana Zahradila, zda chce položit doplňující otázku. Ano, je tomu tak. Máte slovo, pane poslanče.

 

Poslanec Jan Zahradil: Děkuji, paní předsedající. Děkuji předsedovi vlády za vyčerpávající informaci o přístupových jednáních, nicméně informace, které podal, jsou veřejně dostupné na nejrůznějších webových stránkách včetně webových stránek Ministerstva zahraničních věcí. Mně šlo spíše o to, že se Česká republika blíží mílovými kroky - a vyplývá to koneckonců i z jeho slov - k něčemu, co bych nazval druhořadým členstvím v Evropské unii. Otázkou je, jestli vláda bude mít dostatek odvahy i s těmito nepříjemnými fakty českou veřejnost v komunikační strategii seznamovat.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Slovo má předseda vlády pan Vladimír Špidla.

 

Předseda vlády ČR Vladimír Špidla: Vážená paní předsedající, vážené paní poslankyně, páni poslanci, musím zcela zásadně odmítnout interpretaci pana poslance Zahradila, že Česká republika se blíží k druhořadé pozici. Česká republika vstoupí do Evropské unie s plnými právy jako každý jiný člen Evropské unie a musím jasně konstatovat, že přechodné období vyžaduje Česká republika ve vztahu k Evropě stejně jako Evropa ve vztahu k České republice. Nebudeme jediným státem, který vyžadoval přechodná období v době vstupu, a nebudeme také jediným státem, pro který byla vyžadována přechodná období v době vstupu. Ta přechodná období jsou vyjednána velmi systematicky s dobrými odbornými znalostmi a naše členství nelze interpretovat jako druhořadé. Bude to členství, které bude plné a mimořádně významně posílí pozici České republiky a její význam v evropském kontextu.

Vláda si váží svých občanů, věří v jejich úsudek a v jejich schopnost se rozhodovat, a protože chce tuto schopnost podpořit a chce jim dát plnou informaci, můžete si být jist, že informaci podáme precizně, bez jakýchkoli vedlejších hledisek, tak aby rozhodnutí bylo skutečně možné.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji předsedovi vlády. Jako další byl se svou interpelací vylosován pan poslanec Michal Doktor. Prosím, pane poslanče, máte slovo. Připraví se paní poslankyně Alena Páralová.

 

Poslanec Michal Doktor: Děkuji za slovo. Vážený pane předsedo vlády, využil jsem práva, které mi dává jednací řád Poslanecké sněmovny, a oslovil vás formou ústní interpelace ve věci aktuálního vývoje v oblasti distribuce periodického tisku.

Na českém trhu vedle sebe působí dvě společnosti, které zajišťují distribuci veškerých tiskovin - První novinová společnost, PNS, a MediaPrint & Kapa. Tyto dvě společnosti zásobují veškerá odběrní místa a jejich dosavadní podíl na trhu byl měřen zhruba srovnatelnými podíly. V posledních dnech však dochází k dramatickému posunu věcí. Společnost PNS, vlastněná vydavatelskými domy s denními tituly - uvedu některé: Blesk, Mladá fronta Dnes, Lidové noviny, ale také veškeré regionální deníky - postupuje ve shodě. Všechny kroky nasvědčují tomu, že cílem snažení je vznik uskupení, které bude mít v rukou obsluhu určité formy informací a vznik monopolu se 100% podílem na trhu.

Nechci spekulovat o dopadech informačních, nemám však žádnou pochybnost o dopadech ekonomických a obchodních. Žádám vás proto touto cestou o podnět antimonopolnímu úřadu, jehož šetření a případné předběžné opatření by mohlo zabránit vzniku takového monopolu a nepříznivých důsledků pro Českou republiku a daňové poplatníky.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Slovo má předseda vlády pan Vladimír Špidla.

 

Předseda vlády ČR Vladimír Špidla: Vážená paní předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, pan poslanec Doktor popsal situaci, která se skutečně vyvíjí tímto směrem, a nemohu odmítnout jeho úvahu o tom, že hrozí vznik monopolu distribuce tisku. Vládě je tato situace známa a resortní ministr se jí zabývá.

Bohužel musím konstatovat, že tiskový zákon tuto situaci neřeší. V současné době se záležitostí zabývá Úřad pro hospodářskou soutěž a doufám, že dokáže postupovat rychle a cíleně. Je ovšem faktem, že tento úřad je nezávislý z pozice zákona a jeho rozhodnutí nemůže vláda ovlivňovat. Přesto sděluji panu poslanci Doktorovi, že Úřad pro hospodářskou soutěž se touto věcí zabývá.

Ministr kultury nechává v současné době zpracovat právní analýzy o možném postupu. Je však třeba říci, že výsledky prozatím nejsou příliš přesvědčivé. Přesto se snažíme najít řešení, které by v rámci současného právního řádu umožnilo situaci moderovat.

Chtěl bych vám dále, pane poslanče, sdělit, že ministr kultury jednal již o tomto problému se zástupci mediální komise, totiž paní poslankyní Dostálovou a panem poslancem Plevou. Na tomto jednání se dohodli o spolupráci Parlamentního institutu, jejímž účelem je ověřit si, jaké postupy jsou zvoleny proti nebezpečí monopolu distribuce tisku u jiných srovnatelných zemí.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP