(11.10 hodin)
(pokračuje Křeček)

Když naopak pan kolega Němec se v zatopené oblasti objevil v bílé košili a kravatě, dočetl jsem se, jak je to necitlivé, že mezi lidi, kteří o všechno přišli, přijde nažehlený ministr v bílé košili a kravatě. Ať udělají cokoliv, je to prostě špatně. Ale to jen na okraj.

Mě velice inspiroval k vystoupení dotaz pana kolegy Tlustého, co si myslí postižení lidé o této diskusi. Já položím dvě otázky.

Co si myslí postižení lidé z pražského Karlína, kteří byli vyzváni k tomu, aby si vzali věci na 24 hodin a opustili své domovy, po kterých dnes starosta Prahy 8 chce písemnou nájemní smlouvu, protože jinak nedostanou náhradní byt?

Co si myslí lidé z Karlína, od kterých pražská radnice a Praha 8 chtějí potvrzení majitele o tom, že v domě bydleli, když majitel vůbec není k sehnání a samozřejmě jeho poslední myšlenkou je potvrdit, že tam lidé bydleli, protože je chce z toho domu dostat?

Tito lidé si o chování pražské radnice a pražských starostů jistě nic dobrého nemyslí a jistě jejich duševnímu zdraví prospívá, že u této diskuse nejsou přítomni.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Křečkovi a prosím, aby se slova ujal pan poslanec Miroslav Beneš jako poslední písemně přihlášený do všeobecné rozpravy.

 

Poslanec Miroslav Beneš: Pane předsedající, pane premiére, členové vlády, dámy a pánové, budete se divit, ale chtěl jsem zahájit podobnými slovy jako pan poslanec Křeček. Nemyslím si, že ministr, ať si vezme na sebe cokoliv, který přichází mezi lidi, kteří jsou bytostně postiženi, kteří jsou osobně zasaženi, kteří jsou tragicky ovlivněni, může být vítán. Je úplně jedno, co si na sebe vezme, a je na něm, aby to zvážil.

Já si myslím, že bod se jmenuje Informace vlády o důsledcích povodní v srpnu 2002 a o opatřeních a záměrech v jejich řešení aktuálně i v dlouhodobějším horizontu. Slyšeli jsme tady různé pohledy a já bych, vážené dámy a vážení pánové, chtěl prostřednictvím nás všech říci těm lidem, že jakkoliv se tady teď hádáme, nikdo z nás jim nechce a) prodlužovat jejich trápení, b) zvětšovat jejich trápení.

A teď ruku na srdce - opravdu pinkání ping-pongového míčku mezi kraji a resorty o termínu poslání peněz není přehazování na někoho jiného? Já jsem očekával, že dnes se budeme více věnovat analýze, ne proto, abychom soutěžili, kdo byl dříve u pytlů nebo kdo více udělal pro odstranění škod, ale proto, abychom si vzali ponaučení, protože, vážené dámy a vážení pánové, nebýt povodní v roce 1997, tak situace v letošním roce by byla přece výrazně horší. Nebýt zkušeností z roku 1997, tak jsme se - a teď říkám jako celá země - daleko hůře srovnávali s tím, co tady nastalo. Proto mi prosím nyní dovolte, když budu klást otázky, abych nebyl napadán z toho, že někoho kritizuji, ale aby to bylo vnímáno jako upozornění na něco, co možná poslouží, dáme-li si tuto otázku hned dnes, někdy v budoucnosti.

1. Je Armáda České republiky dobře připravena na takovéto stavy? Tuto otázku kladu ze dvou životních zkušeností. První zkušenost je z 9. srpna, tedy ze dne, ještě než začala druhá povodňová vlna, kdy končila první povodňová vlna a kdy Armáda České republiky přijela na horní toky jihočeských řek budovat náhradní mostky. Vůbec nebyla připravena na to, že mostky tam budou zapotřebí déle než 14 dní. To prostě konstatuji, nikomu to nevyčítám. Prosím, aby se to již příště nestalo.

Druhý důvod, proč se takto ptám, je ten, že v úterý 13. srpna v poledne nad jižními Čechami létal vrtulník s ministrem obrany. Nekritizuji to, já si myslím, že je zapotřebí, aby takovéto prostředky byly nasazeny. Ten den bylo v jižních Čechách nasazeno 300 vojáků, zatímco v horním Rakousku, které je plochou stejně rozsáhlé, bylo nasazeno 7000 vojáků. Čerpám své údaje z tisku. To zdůrazňuji prostě proto, že jsem jej tehdy velmi pozorně sledoval. Tolik k armádě.

2. Opravdu ústřední povodňová komise od samého začátku plnila své funkce? Není to výtka k ministrovi Ambrozkovi, který v jejím čele stál, ale je to prostě snaha o to, aby příště nedocházelo k ping-pongu mezi zástupci samospráv a ústředními orgány, zda byli dostatečně informováni, zda byli dostatečně varováni.

3. Opravdu jsme nezpůsobili určitý zmatek u našich spoluobčanů tím, že sliby, které jsme jim dávali -a uvedu jeden ze slibů z hlediska mého předřečníka, ministra pro místní rozvoj - cožpak si nepamatujete, jak se měnila diskuse o pomoci poskytované těm, kterým byl zničen bytový dům?

4. Prosím, abychom si opravdu uvědomili, že ti lidé čekají na peníze, ne na sliby, a vytváří-li dnes vláda pravidla, tak prosím, aby vytvářela pravidla trvalá, nikoliv aby vytvářela pravidla na 14 dní, která budou muset být zase rychle změněna. Bude-li tato analýza provedena, budou-li nedostatky, které se zjistily, odstraňovány, nepochybně opoziční poslanci budou kritizovat vládu za to, jak peníze putovaly, neboť vždycky opozice chce, aby peníze putovaly rychleji, ale prosím, aby reakce nebyly tak zbrklé, aby nebyly tak hysterické a abychom měli na paměti odstraňování povodňových následků, nikoliv jednotlivé individuální exhibice.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Benešovi. O slovo se přihlásil z místa pan poslanec František Beneš, ale s faktickou poznámkou má přednost poslanec Michal Kraus.

 

Poslanec Michal Kraus: Pane předsedající, dámy a pánové, dovolte mi, abych fakticky zareagoval. Kouzlem okamžiku můžeme v dnešní debatě v prvním a druhém bodě našeho jednání konfrontovat postupy, na jedné straně, jak vláda řešila ve skutečnosti povodně, jak profinancovala nebo bude profinancovávat způsobené škody, na druhé straně v bodě číslo 2 budeme projednávat představu, jak by tuto situaci řešila ODS. ODS by tuto situaci řešila tím, že by použila prostředky, které v tuto chvíli ještě nejsou ve státní pokladně. Já se domnívám, že tady můžeme skutečně pozorovat a porovnávat, zda to, co dělala vláda, bylo a je účinné a zda to, co navrhuje opozice, má vůbec smysl.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji za faktickou poznámku a prosím, aby se ujal slova pan poslanec František Beneš.

 

Poslanec František Beneš: Pane předsedající, vážení členové vlády, dámy a pánové, bydlím v Praze 8, jsem tam členem zastupitelstva městské části a předsedou komise, která má na starosti byty a domy. Já jsem nechtěl vystupovat. Nechtěl jsem vystupovat proto, že dnešní příležitost projednávání toho, jak jsme se chovali všichni v době povodní, je příležitostí, abychom si vzájemně poděkovali a abychom byli pokorní, abychom poděkovali všem, kteří něco udělali pro lidi, a vzali si ponaučení, aby příště následky povodní, stoletých nebo pětisetletých nebo dvacetiletých, nebyly tak hrozné. Vystupuji jen proto, abych se zastal radnice Prahy 8, abych se jí zastal proto, že jestliže požadovala na nájemnících z Karlína, aby přinesli doklad o tom, že v Karlíně skutečně bydlí, není to nic nenormálního, protože - a to mi prosím věřte - v době, kdy byl Karlín pod vodou, kdy domy byly vystěhovány, se do těchto bytů přihlásilo k evidenci několik desítek nájemníků. Můžeme jen spekulovat, zda se jednalo o napravení stavu, který už byl předtím, nebo zda se jednalo o jiný cíl.

Nedivte se, že radnice Prahy 8 požadovala od soukromých vlastníků domů ujištění, že až si byty opraví, budou se nájemníci moci vrátit.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP