(11.00 hodin)
(pokračuje Výborný)

Byl odmítnut, a právě proto potom Senát dospěl k jednomyslnému návrhu této novely. Pokud jde o pozměňovací návrhy poslance Exnera, byly také diskutovány v ústavně právním výboru, nebyly akceptovány dílem proto, že se jevily nedůvodné - to platí o tom prvním pozměňovacím návrhu - a dílem proto, že narušovaly to, co bylo v předchozím období dohodnuto reprezentanty všech parlamentních stran.

V závěru tohoto druhého čtení bych rád požádal, aby pozměňovací návrhy byly vytištěny a vám rozdány co nejdříve, to je tak, že okamžitě, neboť jsme se usnesli, že třetí čtení tohoto návrhu ústavního zákona bude probíhat zítra jako první bod odpoledního jednání a k tomu může dojít jedině za předpokladu, že uplyne lhůta 24 hodin, takže je žádoucí, aby opravdu k rozdání došlo neprodleně. Tím děkuji Kanceláři za zařízení této věci.

Děkuji za pozornost a těším se na třetí čtení.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Už jsem myslel, že se s námi loučíte, pane zpravodaji. Děkuji vám za vaše vystoupení a tím končím druhé čtení tohoto návrhu zákona.

Vážené kolegyně a kolegové, je právě 11 hodin, tedy čas, kdy můžeme zahájit projednávání bodu číslo 77, kterým je

 

77.
Vládní návrh zákona o poskytnutí státní záruky České republiky
na zajištění úvěru určeného na financování nákupu železničních vozů,
poskytnutého společností EUROFIMA
/sněmovní tisk 66/ - druhé čtení

 

Z pověření vlády tento návrh uvede ministr dopravy a spojů Milan Šimonovský. Prosím, pane ministře, ujměte se slova.

 

Ministr dopravy a spojů ČR Milan Šimonovský: Vážený pane místopředsedo, dámy a pánové, v prvé řadě se omlouvám za hlas, mám komplikace s hlasivkami, ale snad to dokážu zvládnout.

V rámci projednávání tohoto návrhu zákona ve výborech jsem odpovídal na řadu otázek, které by byly možná zajímavé i pro vás, kteří jste se neúčastnili tohoto zasedání. Chci ubezpečit, že ta záruka, pokud bude poskytnuta, tak bude poskytnuta na vozidla, která splňují veškeré parametry z hlediska přístupu osob se ztíženou pohyblivostí. To byla velmi významná námitka. Mám zde podklad, že vlastně tato série obsahuje 10 % vozidel, která jsou vybavena plošinou pro přepravu osob se ztíženou pohyblivostí, a také v nové sérii by bylo podobné zadání. Takže v každém vlaku bude vozidlo, které bude mít tento podíl zabezpečen.

Chtěl bych také říci k diskutované otázce nového výběrového řízení, že nám zákon o zadávání veřejných zakázek umožňuje pokračovat v té sérii, která byla v letošním roce dokončena, v letošním roce byla odevzdána poslední souprava, a bylo by jistě velmi významné právě pro české výrobce, aby se jejich podíl na zhotovení těchto vozidel neměnil a také aby v příštím roce bylo možné s nimi počítat. Jiné řešení, které samozřejmě nijak nezpochybňuji a je doporučeno rozpočtovým výborem, by znamenalo, že v příštím roce bude probíhat hledání výrobce se všemi potížemi, které to může přinést. Já osobně preferuji pokračování v té stávající smlouvě, ale znovu říkám, není to věc, která je nějak neprůchodná.

Jsem rád, že v obou výborech byla tato záruka, tento zákon o poskytnutí státní záruky České republiky doporučen, a předpokládám, že i při projednávání zde v plénu nebude zásadních připomínek a bude možné, abychom modernizovali park Českých drah v příštím roce o další vozové jednotky. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Tento návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání rozpočtovému výboru a hospodářskému výboru. Usnesení výborů byla rozdána jako sněmovní tisk 66/1 a 66/2. Prosím, aby se slova ujal zpravodaj rozpočtového výboru poslanec Martin Kocourek. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Martin Kocourek: Děkuji. Vážená paní místopředsedkyně, vážený pane ministře, vážené kolegyně a kolegové, dovolte mi, abych vás seznámil s usnesením rozpočtového výboru číslo 58 z 5. schůze ze dne 9. října 2002 k předmětnému vládnímu návrhu zákona o poskytnutí státní záruky na zajištění úvěru určeného na financování nákupu železničních vozů, poskytnutého společností EUROFIMA.

Ve svém usnesení rozpočtový výbor doporučuje Poslanecké sněmovně, aby s vládním návrhem zákona o poskytnutí státní záruky na zajištění úvěru určeného na financování zmíněného nákupu železničních vozů vyslovila souhlas za podmínky, že vláda zajistí a) nové řádné výběrové řízení na tuto zakázku a b) že budoucí akciová společnost České dráhy zastaví státu část majetku odpovídající objemu poskytnuté státní záruky vyplývající z tohoto zákona.

Toto podmínečné usnesení rozpočtového výboru vyjadřuje také proběhlou rozpravu v rozpočtovém výboru, kdy byla diskutována otázka neexistující záruky ze strany Českých drah jako příjemce státní záruky vůči státu a zároveň jisté pochybnosti o dosud vybíraném partnerovi pro zajišťování této případné produkce v rámci této smlouvy.

Takže usnesení rozpočtového výboru je doporučující, nicméně se dvěma podmínkami, které toto doporučení podmiňují.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji panu poslanci Martinu Kocourkovi a nyní prosím, aby nás o jednání hospodářského výboru informoval zpravodaj pan poslanec Miroslav Kapoun.

 

Poslanec Miroslav Kapoun: Vážená paní předsedající, vážená vládo, kolegyně a kolegové, hospodářský výbor se zabýval tímto zákonem velmi podrobně, byla k němu velmi podrobná rozprava, a přijal na svém zasedání na 5. schůzi 30. usnesení, a to tak, že doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR, aby s návrhem zákona vyslovila souhlas.

Upozorňuji na to, že jsme diskutovali o usnesení rozpočtového výboru vzhledem k tomu, že bylo dříve, a proto jsem se k tomu přihlásil do obecné rozpravy písemně, takže nechci zneužívat své zpravodajské situace. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji panu poslanci Miroslavu Kapounovi a otevírám obecnou rozpravu. Do obecné rozpravy se jako jediný písemně přihlásil pan poslanec Miroslav Kapoun. Dávám mu tedy slovo.

 

Poslanec Miroslav Kapoun: Děkuji za slovo. Chtěl bych se vyjádřit k usnesení rozpočtového výboru, a ne k tomu základnímu, ale právě k tomu bodu a) a b). Vzhledem k tomu, že jako zpravodaj jsem se samozřejmě zajímal o to, jakým způsobem bude postupováno při uzavírání této smlouvy, chtěl bych k tomu říci některé věci. Nebudu opakovat to, co tady sdělil už pan ministr, pokusím se být velmi stručný.

Cílem půjčky, to je jasné, je rozšíření parku osobních vozidel o konkrétní druh vozidla od konkrétního dodavatele. Jde o pokračující proces již započaté obnovy vozidel řady Ampz, Bmz, u kterých lze využít dosavadních typových zkoušek a která jsou v České republice i v zemích Evropské unie homologována. Jedná se o plně klimatizované vozy s rychlostí 200 km a tento typ vozu dodalo v minulých letech v počtu 35 a následně té jiné řady 10 pro České dráhy konsorcium Siemens, SGP Vídeň a na této dodávce výrazně spolupracovalo ČKD Vagonka, dnes ve Vítkovicích. Vzhledem k výše uvedenému a potřebě chtějí České dráhy se souhlasem Ministerstva dopravy a spojů, který doufám pan ministr potvrdí, při zadávání zakázek postupovat dle § 50 zákona o zadávání veřejných zakázek, to je 199.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP