(16.50 hodin)

Poslanec Miloslav Výborný: Dámy a pánové, děkuji vám za obě vaše rozhodnutí. Prosím, abyste mě ještě chvíli poslouchali. Vzhledem k tomu, že byla lhůta zkrácena na sedm dní, prosím všechny členy ústavně právního výboru, aby se okamžitě po skončení schůze sešli v místnosti u klavíru.

Tím, že byl tisk přikázán pouze ústavně právnímu výboru, samozřejmě nepadá možnost kteréhokoli jiného výboru, aby tisk byl tímto výborem projednán, což platí zejména pro výbor pro evropskou integraci - pan předseda avizoval, že zřejmě dobrovolně tento výbor tisk projedná. Jen je třeba vzít v úvahu, že i dobrovolné projednání v kterémkoli výboru musí respektovat onu lhůtu sedmi dnů.

Děkuji vám.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Miloslavu Výbornému, děkuji paní senátorce Dagmar Lastovecké za účast a blahopřeji k úspěchu. Konstatuji, že tím jsme ukončili bod 4.

 

Můžeme přistoupit k projednání bodu

 

5.
Vládní návrh zákona o volbách do Evropského parlamentu a o změně některých zákonů
/sněmovní tisk 51/ - prvé čtení

 

Z pověření vlády předložený návrh uvede místopředseda vlády a ministr vnitra Stanislav Gross. Prosím ho, aby se ujal slova.

 

Místopředseda vlády a ministr vnitra ČR Stanislav Gross: Vážený pane místopředsedo, paní poslankyně, páni poslanci, vláda České republiky dne 11. září tohoto roku svým usnesením 863 projednala a schválila návrh zákona o volbách do Evropského parlamentu. Tento návrh zákona obsahuje právní úpravu voleb do Evropského parlamentu, která respektuje nejen požadavky kladené právě na Evropská společenství, ale také tradiční pojetí voleb, jak je známe v České republice. Zároveň tento návrh zákona také využívá poznatky a zkušenosti některých členských zemí Evropské unie, kde již se volby do Evropského parlamentu konaly.

Z hlediska náležitostí je zapotřebí říci, že tento návrh zákona není v rozporu nejen s ústavním pořádkem České republiky, ale ani s mezinárodními smlouvami, kterými je Česká republika vázána.

Jelikož volby do Evropského parlamentu by měly proběhnout v termínu, který je v této chvíli již znám, jelikož je předpoklad, že by se těchto voleb měla zúčastnit Česká republika, je samozřejmě zapotřebí, aby tento návrh zákona byl schválen v co možná nejkratším termínu. Jsme zde v podobném, i když ne až v takovém časovém presu jako u předcházejícího bodu, tj. zákona o referendu o přistoupení k Evropské unii.

Volby do Evropského parlamentu v členských zemích by měly proběhnout v rozmezí 13. až 18. 6. 2004. Předpokládá se, že v České republice by volby do Evropského parlamentu měly proběhnout ve dnech 14. a 15. června 2004. I z toho důvodu je zapotřebí, abychom co nejrychleji měli právní rámec pro uskutečnění těchto voleb do Evropského parlamentu, aby se mohly všechny orgány, které se budou podílet na těchto volbách, včas připravit, aby se daly také připravit některé podzákonné normy, které bude zapotřebí v souvislosti s těmito volbami vydat.

Jelikož jde o zákon o volbách, je samozřejmě zapotřebí, aby byl schválen ve stejném znění oběma komorami Parlamentu České republiky. To je i další důvod pro to, proč bych byl rád, kdybychom i v Poslanecké sněmovny se dokázali s tímto návrhem zákona důstojně popasovat a co možná největší většinou ho podpořit v co možná nejkratším čase. Zde bych chtěl požádat všechny pány poslance a paní poslankyně, aby umožnili projednání tohoto návrhu zákona v co možná nejkratších termínech.

Pokud jde o obsah jako takový, řekl bych jen několik základních věcí, na kterých se vždy debata o volebních zákonech soustřeďuje.

Za prvé je věc notoricky známá, že poslanci Evropského parlamentu jsou voleni na období pěti let. Samozřejmě s tím počítá i tento volební návrh. Dále počítá s tím, že území České republiky bude jedním volebním obvodem. Další záležitostí, která v minulosti byla vždy dosti diskutována, je záležitost toho, kdy budou volby probíhat. Předpokládá se, že budou probíhat ve dvou dnech - v pátek a v sobotu. V pátek od 14 do 22 hodin, v sobotu od 8 do 14 hodin.

Pokud jde o právo volit, právo mají nejen občané České republiky, ale také občan jiného členského státu Evropské unie, který alespoň druhý den voleb dosáhl věku 18 let a je nejméně po dobu 45 dnů veden v evidenci obyvatel. Stejně tak právo i být volen se vztahuje nejen na občany České republiky, ale také na občany členských zemí Evropské unie, kteří dosáhli věku 21 let a splňují podobnou podmínku, tj. 45 dnů vedení v evidenci obyvatel České republiky.

Z dalších principiálních záležitostí je dobré zdůraznit, že se předpokládá, že kandidátní listiny budou podávat politické strany a politická hnutí, případně jejich koalice. Dále se počítá se složením příspěvku na volební náklady ve výši 15 tisíc korun.

Pokud jde o volební metodu, předpokládá se, že bude použita klasická d´Hondtova metoda. Počítá se s tím, že do skrutinia pro možnost získání mandátu v těchto volbách bude zapotřebí dosáhnout alespoň 5 % z celkového počtu odevzdaných hlasů. Předpokládá se také umožnění preferenčních hlasů s tím, že pro postup na kandidátní listině bude zapotřebí minimálně 7 % z celkového počtu odevzdaných hlasů pro příslušný kandidující subjekt. Každý volič bude moci preferovat maximálně dva kandidáty na příslušné kandidátní listině.

To jsou základní principy, ze kterých zákon vychází. Samozřejmě mohli bychom hovořit ještě o podrobnějších záležitostech, nicméně v úvodním slově myslím, že v tuto chvíli tyto informace dostačují.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji místopředsedovi vlády a ministru vnitra panu Stanislavu Grossovi. Prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Zdeněk Koudelka.

 

Poslanec Zdeněk Koudelka: Dobrý den. Vážený pane předsedající, vážená sněmovno, předložený návrh zákona o volbách do Evropského parlamentu realizuje v praxi naše přistoupení do svazku Evropské unie. Jak již pan ministr podotkl, vzhledem k tomu, že se počítá, že první volby do Evropského parlamentu by měly být ještě před naším vlastním vstupem do Evropské unie, klade to zvýšený tlak na sněmovnu z hlediska lhůt na projednání tohoto zákona. Proto v obecné rozpravě navrhnu zkrácení lhůty k projednání tohoto zákona ve výborech do druhého čtení.

Pokud se jedná o vlastní návrh zákona, vychází se z osvědčených principů volebních zákonů, především volebního zákona do Parlamentu. Bude se volit na obdobných principech jako do Poslanecké sněmovny. Rozdílnost spočívá v tom, že bude jedno volební území, jeden volební obvod, kterým bude celá Česká republika, což plyne z toho, že počet volených poslanců do Evropského parlamentu za Českou republiku bude poměrně malý.

V rozporu s panem ministrem bych chtěl podotknout, že Poslanecká sněmovna zatím žádným svým rozhodnutím neučinila to, že by se ztotožnila s takovým výkladem ústavy, že nutný souhlas obou komor Parlamentu vyžadují všechny volební zákony, ale zatím učinila jen ty kroky směřující k tomu, že nutný souhlas Parlamentu vyžaduje pouze volební zákon do Parlamentu, tedy nutný souhlas obou komor. Je tedy otázkou, nakolik zde Poslanecká sněmovna může či nemůže přehlasovat případný nesouhlas Senátu, případně přehlasovat své původní znění proti změněné variantě Senátu. Nicméně navrhuji, aby tento tisk postoupil do druhého čtení.

Děkuji vám.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu zpravodaji pro prvé čtení Zdeňku Koudelkovi. Otevírám obecnou rozpravu. Mám jednu jedinou písemnou přihlášku. Přihlásil se pan poslanec Jan Zahradil, takže mu dávám slovo.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP