(17.10 hodin)
(pokračuje Rusnok)

Rovněž další změny ve finalizujících operacích výroby byly zaměřeny na požadavky odběratelů a jsou realizovány postupně v různých ocelářských firmách a projektech.

Restrukturalizační program našeho hospodářství podporuje především produkci portfolia výrobků s vyšší přidanou hodnotou a tímto směrem je směrována i současná a budoucí státní podpora nebo pomoc českému hutnímu průmyslu. Jde o vytváření určitých výrobkových řetězců. Máme v podstatě dvě skupiny těchto řetězců na bázi dlouhých výrobků, která má svůj základ v Třineckých železárnách, soukromé firmě, která postupně různými formami ekonomické propojenosti dnes působí i v tažírně Železáren Veselí, dále se zapojila do kapacit bývalé POLDI Kladno. Druhá skupina tohoto výrobkového řetězce je skupina plochých výrobků, která stojí dnes hlavně na bázi ostravských hutních společností.

A to je v podstatě směr, který má podporu Evropské unie, protože průkazně je to směr, který by měl zajistit životaschopnost českého ocelářství v jeho limitované podobě.

Současně se i v ocelářství používají nástroje typu investičních pobídek, které jsou zase orientovány k investicím do technologií, které zvyšují míru finality a přidané hodnoty hutních výrobků. Ministerstvo také vypisuje programy v oblasti průmyslového výzkumu a vývoje s cílem podpořit právě nové ocelářské produkty s vyšší přidanou hodnotou, a to i využitím špičkových technologií a moderních postupů.

Ke třetí otázce, jaká opatření přijme MPO k tomu, aby se schéma tunelování nemohlo dále reprodukovat, bych chtěl zdůraznit, že jsme v rámci programu restrukturalizace podpořili a podporujeme i nadále vstup strategických investorů, kteří podnikají ve světovém ocelářství, kteří nejsou chcete-li bílými koňmi nebo nějakými překupníky. Takovýto vstup dnes realizujeme s firmou LNM Holdings, která je druhým největším výrobcem ocelářských výrobků na světě. Je to firma, která bezesporu patří mezi velké hráče světového ocelářského trhu. Stejně tak vítáme, že i v ostatních částech českého ocelářství vystupují významní strategičtí partneři ve větší či menší míře.

Ve spolupráci s Fondem národního majetku a samozřejmě s Ministerstvem financí se naše ministerstvo významně zasloužilo o to, že jsme zavázali strategické investory ve smluvních dokumentech tak, aby jejich vstup nemohl být pouze jakýmsi spekulativním vstupem, protože jestliže někdo investuje v nějaké záležitosti částky v rozsahu miliard, pak je velmi problematické, aby to činil pouze s účelem nějaké spekulativní operace. Jsem proto v podstatě přesvědčen o tom, že dokumenty, které byly podepsány s firmou LNM Holdings, vylučují jakoukoli možnost toho, čemu vy říkáte tunelování.

Obecně bych řekl, že tunelování a podobné nezákonné praktiky nejsou charakteristické pro dnešní restrukturalizační proces v českém ocelářství. Jeho problémem dnes je zachovat životaschopnost při zahraniční konkurenci, která je velmi, velmi tvrdá, a vytvořit dostatečnou finanční kapacitu zejména k profinancování provozních potřeb, ale zejména investičních záležitostí, popřípadě k pokrytí stávajících závazků vyplývajících z minulých investic.

Pokud jde o tunelování, není to žádná specifická záležitost ocelářství. Museli bychom hovořit například o praktikách spojených s bankovním sektorem před jeho privatizací a samozřejmě, že v tom se mohou vyskytovat i některé úvěry z minulosti poskytované ocelářskému průmyslu, ale myslím si, že to není typické. Není ovšem třeba zakrývat, že i tady byly určité problémy při privatizaci a při pokusech o privatizaci prostřednictvím managementu v českých ocelářských podnicích, resp. ostravských, které neskončily úspěchem, ale nehovořil bych tu o tunelování a už vůbec ne z dnešního pohledu a v těchto dnech.

Samozřejmě že v bankách skončily i pohledávky za ocelářskými firmami jako nebonitní pohledávky. Část těchto pohledávek je dnes ovládána konsolidační agenturou ČKA. Byly tam převedeny vždy na základě rozhodnutí vlády, pokud byly řešeny jako součást problematických úvěrů českých bank před jejich privatizací, a prodej těch pohledávek je zásadně pod kontrolou všech orgánů konsolidační agentury, tzn. dozorčí rady, představenstva, ale i vlády, zejména Ministerstva financí. Při prodeji pohledávek je zásadně úkolem získat co největší výnos, co největší návrat vložených prostředků zpět.

Tady se hovoří o prodeji - dnes je v běhu prodej velkého balíku pohledávek z ČKA. Tam se nejedná v žádném případě o cenu 500 milionů za tento balík, to je pouze kauce pro vstup do závěrečné fáze soutěže pro zájemce. To bych prosil neplést dohromady. Odmítal bych, a musím také odmítnout, spekulace o tom, že tady dochází k nějakému tunelování v těchto dnech nebo v těchto měsících.

Samozřejmě že výhrady k činnosti institucí, které zacházejí s tak problematickou věcí, jako jsou špatné úvěry, můžeme mít, a je v pořádku, že jsou součástí debat v rámci interpelací, ale mohu vás ubezpečit, že usilujeme o naprosto transparentní proces, který je pod veřejnou kontrolou, a to i politickou přes zástupce politických stran v dozorčí radě.

Na mém ministerstvu byl vypracován plán průmyslové politiky, resp. určitý přístup průmyslové politiky k revitalizaci zadlužených firem. Existují speciální programy a předpokládá se, že v průběhu realizace těchto programů dojde k omezení nedokonale vykonávaných vlastnických práv, popř. správy pohledávek. Smyslem těchto programů je najít hlavně perspektivu pro příslušné podniky, pokud to má své technické a ekonomické odůvodnění, zejména vstupem strategických partnerů.

Poslední otázka - zda vypracuje MPO plán konsolidace sektoru železářské výroby, včetně doporučení pro postup správců konsolidační podstaty. Jak už jsem řekl, zpracovalo ministerstvo a vládou byl přijat další postup restrukturalizace českého ocelářského průmyslu, jednotlivé ocelářské společnosti mají zpracovány individuální podnikatelské plány se střednědobým horizontem a jejich realizace je orientována tak, aby zajistila příslušnou konsolidaci tohoto sektoru. Tyto plány byly předloženy Evropské unii i včetně jejich aktualizace a jsou součástí podkladů, které by měly vést v nejbližších týdnech k zahájení procesu udělení výjimky z veřejné podpory pro sektor ocelářského průmyslu. Podle mých jednání s představiteli Evropské komise na poměrně vysoké úrovni jsem přesvědčen o tom, že skutečně v průběhu měsíce září tento proces bude úspěšně nastartován a Evropská komise vydá návrh na tuto výjimku, což podléhá ještě ratifikaci členských zemí, nicméně právní síla této výjimky vstupuje v platnost již vydáním ze strany Evropské komise.

Pokud se týká postupu správců konkursních podstat, tady nejsem kompetentní, protože jak známo, konkursní správci podléhají zásadně nezávislému soudu a my s nimi samozřejmě spolupracujeme tam, kde taková situace nastává. Ta spolupráce se ale odehrává čistě na bázi zájmu věřitelů a konkursních správců. To je zcela přirozené a pouze to odpovídá stávající legislativě, tzn. ustanovením obchodního zákoníku a zákona o konkursu a vyrovnání.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP