(10.00 hodin)
(pokračuje Marvanová)
Záležitost dostaly k prošetření příslušné orgány činné v trestním řízení a uběhlo jeden a půl roku a nic se neděje. Nebylo sděleno žádné obvinění, nebylo zahájeno vyšetřování v trestní věci. Domnívám se, že rok a půl trvající prošetřování bez jakéhokoliv výsledku je liknavost orgánů činných v trestním řízení. Proto si myslím, že je na místě, aby sněmovna i vláda vyvinuly příslušný tlak na orgány činné v trestním řízení, aby věc vyšetřily a uzavřely co nejrychleji.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji. Slovo má pan kolega Nečas. Další přihlášený je pan poslanec Schling a poté paní poslankyně Rujbrová. Prosím, pane kolego, máte slovo.
Poslanec Petr Nečas: Pane předsedající, vážení členové vlády, dámy a pánové, zazněla tady celá řada argumentů i protiargumentů, ale já bych chtěl připomenout trošku širší pozadí celé této kauzy. Chtěl bych připomenout, že i podle otevřených údajů z médií například kauzu Český dům, která je velmi úzce spojena s kauzou pana Srby, s působením bývalého ministra zahraničí pana Kavana, dozoruje státní zástupkyně paní Čapková. Je to tatáž státní zástupkyně, která dozorovala kauzu pana Martina Hrubanta.
Pokud kolegové ze sociální demokracie nevědí, o co jde, tak jim to rád připomenu. Pan Martin Hrubant byl pověřen bývalým ředitelem Bezpečnostní informační služby, aby prověřil podezření, že někteří důstojníci Bezpečnostní informační služby zneužívají svého postavení ve prospěch sociální demokracie v podobě informačních úniků, které porušovaly zákon o ochraně utajovaných skutečností. Pan Martin Hrubant byl - a teď prosím, aby dobře poslouchal pan ministr vnitra - po zmanipulovaném chování policie, po zmanipulovaném chování státního zastupitelství lživě a nepravdivě obviněn z několika trestných činů, byl držen dlouhé měsíce ve vyšetřovací vazbě, byl postaven před soud, aby tento nezávislý soud konstatoval, že je naprosto nevinen, a jednoznačně naznačil, že tato obvinění byla vykonstruována. Byla vykonstruována - troufám si říci - na základě politické objednávky. Někomu se to velmi hodilo. S tímto stanoviskem soudu se musel ztotožnit i příslušný státní zástupce, čili dokonce se ani neodvolal.
Máme tedy důvody domnívat se, že orgány činné v trestním řízení v této kauze pracují nezávisle? Máme důvod tomu věřit? Jsem přesvědčen, že nikoliv. Některé argumenty tady už řekla paní místopředsedkyně Marvanová, jak se co vleče.
Já tady vidím naprosto jednoznačně, že tato kauza je spojena s některými zpravodajskými službami. Chtěl bych připomenout ony úniky od Bezpečnostní informační služby a zneužití pravomocí některých důstojníků Bezpečnostní informační služby ve vztahu k sociální demokracii. Chtěl bych opakovaně zdůraznit, že člen sociální demokracie pan Srba byl spojen s Vojenskou zpravodajskou službou, za kterou politickou odpovědnost v posledních letech nesli představitelé sociální demokracie. Chtěl bych připomenout, že za manipulativní chování orgánů činných v trestním řízení, tedy policie a státního zastupitelství, nesou politickou odpovědnost představitelé sociální demokracie. Chtěl bych připomenout, že vážné indicie a podezření z korupce na Ministerstvu zahraničních věcí je spojeno s představiteli sociální demokracie.
V tomto světle chápu paniku a hrůzu, se kterou sociální demokracie chce zabránit nezávislému vyšetřování, protože jsem tady jednoznačně dokumentoval, že není možné v této chvíli plně důvěřovat tzv. nezávislým orgánům činným v trestním řízení, zvláště když jsou spojeny s některými lidmi, kteří sice formálně jsou v uniformách, ale de facto mají stranické průkazky, jako je pan Antl.
Mě to neudivuje u sociální demokracie. Udivuje mě to u představitelů KDU-ČSL, udivuje mě to u představitelů Unie svobody, že nechtějí podpořit zřízení této vyšetřovací komise, a speciálně mě to udivuje u dvou nezávislých poslanců, kteří jsou členy Unie svobody, že nechtějí ve světle těchto skutečností podpořit vznik této vyšetřovací komise. Došlo k manipulativnímu chování policie a státního zastupitelství. Člověk byl křivě obviněn a je to tatáž osoba, která dozoruje kauzu Český dům.
Myslím, že sněmovna by měla učinit ten správný, nutný a nezbytný krok a zřídit vyšetřovací komisi.
Dámy a pánové, tady nejde o pouhý politický nebo stranický postoj. Myslím si, že ve světle těchto faktů se jedná o to, že tato věc musí být vyšetřena, a musí být vyšetřena v zájmu všech, padni komu padni. Já vím, že například v souvislosti s diplomatickým servisem se to může týkat i některých lidí, kteří jsou členy stejné politické strany, jako jsem já. A já tvrdím - dobře jim tak, padni komu padni. Pokud toto heslo myslí 200 poslanců a poslankyň této sněmovny vážně, musí hlasovat pro zřízení vyšetřovací komise. (Potlesk z pravé strany sálu.)
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu kolegovi Nečasovi. Slovo má pan poslanec Jaromír Schling, připraví se paní kolegyně Rujbrová. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Jaromír Schling: Pane předsedající, dámy a pánové, já se pokusím trochu popsat, jak fungují vyšetřovací komise, jaký mohou mít význam a co opravdu mohou přinést Poslanecké sněmovně a veřejnosti. Na rozdíl od paní místopředsedkyně Marvanové jsem byl členem dvou vyšetřovacích komisí, a nepodléhám tedy iluzím o jejich významu a způsobu práce.
Vyšetřovací komise přinesly určité výsledky. Přinesly kladné výsledky v případech, kdy byly zřízeny na základě událostí, které se skutečně staly, nikoliv na základě jakýchsi informací ve sdělovacích prostředcích. To za prvé. Za druhé přinesly výsledky, které bych charakterizoval slovem "objasnění". Vyšetřovací komise mohou opravdu mnohé objasnit, ale nemohou vyšetřovat a vyšetřit. Tady je trochu zavádějící název, který máme zakotven v zákoně o jednacím řádu. Jmenuje se to vyšetřovací komise, ale pokud nemá být rušena činnost orgánů činných v trestním řízení například tím, že se s nimi vyšetřovací komise bude přetahovat o podkladové materiály - a vyhrály by samozřejmě orgány činné v trestním řízení - tak skutečně tyto komise mohou jen objasnit.
Například když vyšetřovací komise pro krach Kreditní banky Plzeň objasňovala, jak se to stalo, že došlo ke krachu, a z jakých důvodů došlo ke krachu Kreditní banky Plzeň - byla to první větší banka, která zkrachovala, a byla to politicky významná aféra - tak objasnila skutečnost, že banka byla vykradena dříve, než do ní vstoupili zástupci Motoinvestu. Víte to, vážené kolegyně a kolegové? Asi nevíte, ale je to obsaženo v závěrech komise a závěrečnou zprávu tato sněmovna přijala.
Podobně vyšetřovací komise pro objasnění pochybností souvisejících s privatizací Telecomu objasnila, že postup poradců, postup řídícího výboru byl naprosto korektní a že tam nedošlo k závažným pochybením. Bylo to opět stvrzeno hlasováním této sněmovny a od té doby ve sdělovacích prostředcích nečteme útoky na způsob privatizace Telecomu, samotný způsob privatizace a postup těch orgánů, o kterých jsem mluvil.
***