(15.30 hodin)
(pokračuje Špidla)

  • rozvoj podmínek pro svobodné podnikání, udržení hospodářského rozvoje, růstu hrubého domácího produktu a rovnoměrného rozvoje krajů a obcí;
  • intenzivní boj proti všem formám korupce a závažné hospodářské kriminality;
  • všestrannou podporu vzdělání, vědy a kultury;
  • rozvíjení demokratického právního státu a samosprávných prvků;
  • postupné ozdravení veřejných financí;
  • trvale udržitelný rozvoj a ochranu životního prostředí;
  • vyváženou zahraniční politiku státu a zapojení do boje proti mezinárodnímu terorismu;
  • posílení účasti občanů na rozhodování;
  • všestrannou podporu rodiny a mladých manželství.

V následujících kapitolách vláda uvádí jak dílčí záměry a cíle, vycházející z těchto priorit, tak i konkrétní opatření potřebná k jejich naplnění. Je si vědoma jejich náročnosti a také faktu, že jejich naplňování je naprosto zásadním způsobem podmíněno efektivní tvorbou finančních zdrojů, jakož i příznivým vývojem vnějších ekonomických a mezinárodněpolitických podmínek. Uvedené priority však považuje za natolik prospěšné a žádoucí pro naši zemi, že o jejich naplnění bude energicky usilovat.

Vláda zamýšlí rozvíjení demokratického právního státu, založeného na hodnotách, kterými jsou svoboda, rovnost, spravedlnost, demokracie, tolerance k odlišnostem a především solidarita se slabšími, ohroženými a bezbrannými. Toto je prvořadou prioritou úsilí vlády. Demokratický právní stát vnímá tato vláda jako stát, který svým právním řádem a jeho skutečnou uplatnitelností poskytuje všem občanům i právnickým osobám rovný přístup k právům a svobodám, zaručeným Listinou základních práv a svobod a ratifikovanými úmluvami o lidských právech. Cestu ke skutečně emancipované společnosti spatřuje v pojímání státu, bezvýjimečně vázaného zákony a sloužícího občanům, kterým poskytuje jistotu svobodného rozhodování o jejich přítomnosti i budoucnosti. Vláda bude usilovat o vytvoření právního prostředí, které omezí nejrůznější diskriminace a vylučování větších skupin občanů z civilizačního prostředí. Cílem vlády je humanizace společenských vztahů a změny, které povedou k prohlubování sociálního rozměru transformace i demokracie jako záruky svobodného sebeurčení občanů.

Vláda je rozhodnuta pokračovat v zásadních krocích směřujících k:

  • zakotvení principu obecného referenda do ústavního pořádku tak, aby o zásadních otázkách vnitřní a zahraniční politiky státu mohli rozhodovat občané přímo, včetně rozhodnutí o přistoupení České republiky k Evropské unii;
  • široké diskusi o ústavním pořádku, která vyústí ve změnu Ústavy, umožňující přímou volbu prezidenta republiky, omezující imunitu poslanců a senátorů, zpřesňující vzájemné kompetence ústavních orgánů a rozšiřující kontrolní působnost Nejvyššího kontrolního úřadu i na oblast hospodaření územních samosprávných celků se státními prostředky;
  • dokončení transformace právního řádu, spočívající zejména v předložení nových kodexů úpadkového práva, občanského zákoníku, obchodního zákoníku, zákoníku práce a trestního zákoníku, jakož i v celkové inventarizaci právního řádu, směřující ke zvýšení jeho přehlednosti;
  • přípravě nové právní úpravy vztahů mezi zaměstnavateli a zaměstnanci, mezi výrobci a spotřebiteli a mezi majiteli domů a nájemníky, zabezpečující jejich vyvážené řešení.

Za svůj cíl považuje vláda zajištění rovného přístupu ke všem právům, zaručeným Listinou základních práv a svobod a ratifikovanými úmluvami o lidských právech. Je rozhodnuta důsledně analyzovat konkrétní doporučení mezinárodních kontrolních orgánů smluv o lidských právech a naplňovat je při realizaci své politiky s cílem dále zlepšovat úroveň ochrany lidských práv na vnitrostátní úrovni a současně pokračovat v konstruktivním dialogu s těmito mezinárodními kontrolními orgány. Dále vláda vytvoří vnitrostátní mechanismy k realizaci rozhodnutí všech kontrolních orgánů smluv o lidských právech v individuálních případech. Vláda rovněž navrhne právní úpravu pro naplnění rozhodnutí Evropského soudu pro lidská práva.

V demokratickém právním státě se do popředí ochrany lidských práv zákonitě dostává postavení osob oslabených ze samé povahy věci - např. dětí, seniorů, zdravotně postižených, osob trpících duševní poruchou. Vláda bude věnovat pozornost zejména situaci v ústavních zařízeních.

K zajištění rovného přístupu k právu, a tedy efektivnější ochrany lidských práv, předloží vláda návrh ke zdokonalování právní úpravy bezplatné právní pomoci.

Jedním z hlavních cílů v politice vlády týkajících se lidských práv bude další zdokonalování právního řádu tak, aby obsahoval nejen zákaz diskriminací všeho druhu, ale poskytoval i efektivní prostředky k vynucení jeho dodržování. V souladu s usnesením předchozí vlády a se závazkem k implementaci příslušné směrnice Evropských společenství dojde k potřebným změnám právního řádu.

Za nedílnou součást ochrany základních práv považuje vláda ochranu práv národnostních menšin. Pozornost bude věnována podpoře kulturních aktivit, zajištění rovného přístupu ke vzdělávání v jazycích národnostních menšin, zajištění účasti na řešení věcí, které se jich týkají, včetně užívání menšinových jazyků, podpoře účasti na vysílání veřejnoprávních médií a interkulturní výchově ve společnosti. Vláda se zaměří rovněž na vytvoření podmínek pro ratifikace Evropské charty regionálních či menšinových jazyků.

Zvláštní úsilí bude vláda věnovat integraci Romů a snaze čelit pokusům o sociální vylučování romských komunit z občanské společnosti. Bude pokračovat v dosavadních opatřeních vyplývajících z přijaté koncepce romské integrace: podporovat specifické programy v oblasti vzdělávání, jako je rozšiřování sítě asistentů a přípravných ročníků či podpora romských studentů, a v oblasti sociálních věcí dále rozvíjet program terénní sociální práce. Koncepce romské integrace bude rozpracována i pro další oblasti, jako je přístup k výdělečné činnosti a bydlení. Dosavadní opatření budou doplněna o mechanismy ovlivňující politiku samospráv vůči romských komunitám, které umožní koordinovat podporu projektů v oblasti sociální politiky a budou motivovat samosprávy k aktivnímu přístupu a konstruktivním řešením. Vláda bude podporovat vytváření komunitních center a na ně navazujících sociálních programů, umožňujících řešení bytové a zaměstnanecké situace Romů, s využitím zkušeností členských zemí Evropské unie. Bude zachována síť poradců na vybraných místech pověřených státní správou a dotvořena síť krajských romských koordinátorů. Vláda bude dávat přednost prevenci a nejrůznějším sociálním a kulturním programům určeným nejen Romům, ale i jiným etnickým skupinám obyvatelstva. Rozhodně a důsledně bude vystupovat proti xenofobii, kulturní a sociální netoleranci a jakýmkoli rasistickým projevům. Bude dbát na to, aby státní orgány postupovaly důsledně v represi vůči pachatelům rasově motivovaných trestných činů.

Vláda dokončí proces reformy soudnictví, včetně zřízení Nejvyšší správního soudu a specializovaných správních senátů u soudů krajských tak, aby došlo k posílení právních jistot občanů a právnických osob a zreálnění jejich možností dovolat se v reálném čase svých práv, nároků a svobod. Pokud jde o systémové postavení soudní moci, vláda projedná v návaznosti na nález Ústavního soudu se zástupci všech parlamentních politických stran možné varianty řešení, které získají dostatečnou podporu v zákonodárném sboru, neboť způsob řešení si patrně vyžádá i změnu Ústavy. Vláda provede zásadní analýzu činnosti obchodních rejstříků a v závislosti na zjištěných skutečnostech učiní kroky vedoucí k urychlenému odstranění kritických míst systému, včetně možných korupčních rizik. Vláda připraví právní úpravu, která zajistí urychlení zápisu do obchodního rejstříku; v I. stupni nebude tato agenda vykonávána soudy a podmínky pro zápis do obchodního rejstříku budou zjednodušeny.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP