S t a n o v i s k o
vlády k návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 172/1991 Sb.,
o přechodu některých věcí z majetku České republiky do vlastnictví obcí,
ve znění pozdějších předpisů
(sněmovní tisk č. 1181)
vlády k návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 172/1991 Sb.,
o přechodu některých věcí z majetku České republiky do vlastnictví obcí,
ve znění pozdějších předpisů
(sněmovní tisk č. 1181)
Vláda na jednání své schůze dne 19. prosince 2001 projednala a posoudila návrh zákona, kterým se mění zákon č. 172/1991 Sb., o přechodu některých věcí z majetku České republiky do vlastnictví obcí, ve znění pozdějších předpisů (sněmovní tisk č. 1181) a vyslovila s tímto návrhem n e s o u h l a s , neboť:
a) navržené jednostranné ohlášení obce, osvědčující přechod vlastnického práva státu na obec, by dokončení záznamů do katastru nemovitostí nezjednodušilo, ale mohlo zkomplikovat, neboť by nebyla záruka, že příslušná organizační složka státu nepovažuje přechod dané nemovitosti do vlastnictví obce za nesporný, popřípadě, že k této nemovitosti neuplatňuje nároky jiná osoba, což by mohlo vyvolat soudní spory vedené proti obcím; z tohoto hlediska se jeví jako optimální postup podle ustanovení § 36 odst. 5 písm. a) vyhlášky č. 190/1996 Sb., kterou se provádí zákon č. 265/1992 Sb., o zápisech vlastnických a jiných věcných práv k nemovitostem, ve znění zákona č. 210/1993 Sb. a zákona č. 90/1996 Sb., a zákon České národní rady č. 344/1992 Sb., o katastru nemovitostí České republiky (katastrální zákon), ve znění zákona č. 89/1996 Sb., na kterou se odkazuje v důvodové zprávě předloženého návrhu zákona, tj. souhlasné prohlášení o vzniku práva učiněné osobou, jejíž právo zapsané dosud v katastru nemovitostí zaniká, a osobou, jejíž právo vzniká; v případě neodůvodněných obstrukcí ze strany organizačních složek státu je věcí exekutivy, tj. nadřízených orgánů, pokud jim budou takové obstrukce známy, aby sjednaly nápravu,
b) v ustanovení § 2 odst. 2 zákona č. 569/1991 Sb., o Pozemkovém fondu České republiky, na které se odkazuje v důvodové zprávě předloženého návrhu zákona, se sice stanoví, že zápis se v katastru nemovitostí provádí na základě ohlášení Pozemkového fondu České republiky, ale jde o zápis správy nemovitostí Pozemkovým fondem České republiky, kdy správa nemovitostí přechází z organizační složky státu nebo ze státní organizace na Pozemkový fond České republiky, aniž dochází k přechodu vlastnického práva,
c) navržené nové znění ustanovení § 8 zákona č. 172/1991 Sb, o přechodu některých věcí k majetku České republiky do majetku obcí, by prakticky působilo zpětně a zpochybnilo by dosavadní záznamy v katastru nemovitostí, učiněné na základě ohlášení, k nimž byly přiloženy listiny podle dosavadních právních předpisů.