S t a n o v i s k o
vlády k návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 245/2000 Sb., o státních svátcích,
o ostatních svátcích, o významných dnech a o dnech pracovního klidu a
na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 1/1992 Sb., o mzdě, odměně
za pracovní pohotovost a o průměrném výdělku
ve znění pozdějších předpisů
(sněmovní tisk č. 905)
vlády k návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 245/2000 Sb., o státních svátcích,
o ostatních svátcích, o významných dnech a o dnech pracovního klidu a
na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 1/1992 Sb., o mzdě, odměně
za pracovní pohotovost a o průměrném výdělku
ve znění pozdějších předpisů
(sněmovní tisk č. 905)
Vláda na jednání své schůze dne 2. května 2001 projednala a posoudila návrh zákona, kterým se mění zákon č. 245/2000 Sb., o státních svátcích, o ostatních svátcích, o významných dnech a o dnech pracovního klidu a na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 1/1992 Sb., o mzdě, odměně za pracovní pohotovost a o průměrném výdělku ve znění pozdějších předpisů (sněmovní tisk č. 905) a zaujala k němu toto stanovisko:
a) vláda s o u h l a s í s návrhem novely zákona č. 245/2000 Sb., o státních svátcích, o ostatních svátcích, o významných dnech a o dnech pracovního klidu (čl. I předloženého návrhu zákona) a doporučuje tento návrh doplnit o další bod novely a uvést jej v tomto znění:
- "2. V § 4 odst. 1 se za slovo "březen" vkládají slova, "8. duben" ".
- · návrh novely ustanovení § 6 odst. 1 zákona č. 1/1992 Sb., o mzdě, odměně za pracovní pohotovost a o průměrnému výdělku, ve znění pozdějších předpisů, upravující čerpání placeného náhradního volna nebo poskytování příplatku ve výši 100 % průměrného výdělku nejen za práci zaměstnanců ve svátek, ale též za práci zaměstnanců ve dnech nepřetržitého odpočinku v týdnu, by měl neodůvodněné, finančně náročné dopady na zaměstnavatele (svátků je v kalendářním roce 12, dnů nepřetržitého odpočinku v týdnu více než 100, i když práci v tyto dny lze nařídit pouze výjimečně),
· návrh novely ustanovení § 6 odst. 2 zákona č. 1/1992 Sb., o mzdě, odměně za pracovní pohotovost a o průměrném výdělku, ve znění pozdějších předpisů, předpokládá poskytnutí náhrady mzdy zaměstnanci, který nepracoval proto, že den pracovního klidu, tj. i den nepřetržitého odpočinku v týdnu, připadl na jeho obvyklý pracovní den, je protismyslný,
· předložený návrh zákona zcela pomíjí skutečnost, že předmětná problematika souvisí i s nároky zaměstnanců, jejichž odměňování upravuje zákon č. 143/1992 Sb., o platu a odměně za pracovní pohotovost v rozpočtových a některých dalších organizacích a orgánech, ve znění pozdějších předpisů, s jehož novelizací předložený návrh zákona nepočítá,
· předložený návrh zákona neobsahuje předpokládaný hospodářský a finanční dosah navrhované právní úpravy, zejména nároky na státní rozpočet.