S t a n o v i s k o

vlády k návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 42/1992 Sb.,
o úpravě majetkových vztahů a vypořádání majetkových nároků v družstvech,
ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů,
ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 569/1991 Sb., o Pozemkovém
fondu České republiky, ve znění pozdějších předpisů
(sněmovní tisk č. 62)


Vláda na jednání své schůze dne 30. listopadu 1998 projednala a posoudila návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 42/1992 Sb., o úpravě majetkových vztahů a vypořádání majetkových nároků v družstvech, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 569/1991 Sb., o Pozemkovém fondu České republiky, ve znění pozdějších předpisů (sněmovní tisk č. 62), a vyslovila s tímto návrhem zákona s o u h l a s . Současně však upozorňuje na to, že v nejbližší době projedná vlastní širší návrh novely zákona č. 42/1992 Sb., o úpravě majetkových vztahů a vypořádání majetkových nároků v družstvech, v jehož rámci bude navrženo i řešení způsobu vypořádání majetkových podílů v družstvech a proto vláda doporučuje společné projednání předloženého návrhu zákona a tohoto vládního návrhu zákona.

Vláda zároveň upozorňuje, že předložený návrh zákona má některé nedostatky, například:

a) z navržených ustanovení není vždy jednoznačně zřejmé, jakou povahu by měl mít majetkový list v tom smyslu, zda má jít o dluhopis, nebo o cenný papír typu akcie,

b) návrh (§ 13 odst. 5), aby stejným způsobem, jakým je navrhováno vypořádat majetkové podíly nečlenů družstev, byly vypořádány i majetkové podíly členů družstev, nekoresponduje s faktickým stavem, neboť vypořádání majetkových podílů členů družstev zpravidla řeší stanovy družstev,






c) pochybnosti vyvolává

- návrh (§ 13a odst. 2), aby majetkový list byl veřejně obchodovatelným přímo ze zákona, tj. bez povolení příslušného státního orgánu, což by mohlo vést k tomu, že na kapitálový trh by se dostaly další nebonitní a nelikvidní cenné papíry,

- návrh (Čl. II) na rozsah daňového osvobození,

d) norma, kterou je navrženo (Čl. III) rozšířit práva Pozemkového fondu České republiky je nepřiměřeně obecná,

e) předložený návrh zákona postrádá důvodovou zprávu včetně vyčíslení hospodářského a finančního dosahu navrhované úpravy.




Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP