(10.50 hodin)
(pokračuje Kocourek)

A jaké výdaje v rozpočtu jsou na tyto akce schváleny v rozpočtech v roce 2002, to znamená, v jaké souvislosti jsou isprofinové náklady se zmíněnými celkovými náklady ve výši 420 mil. eur, nebo aktuálními zhruba 12,9 miliardy korun.

Za třetí. U samotného úvěru Evropské investiční banky není vůbec zmíněno, v jakém kursu je kalkulován vztah české koruny a eura. Chtěl bych připomenout, že každá jedna koruna směrem ke kursu eura znamená v celkovém pojetí 420 mil. korun, což může mít zásadní dopad buď na samotné financování akce, nebo náklady rozpočtu. Divil bych se, pokud by měl projekt tak obrovské, minimálně stamilionové náklady nebo nákladové odchylky.

Za čtvrté. Stejně tak není u úvěru EIB zmíněna vůbec sazba, za kterou nám Evropská investiční banka půjčí. Jakkoliv nepochybuji o tom, že financování z úvěru Evropské investiční banky je výhodné, nemohu se smířit s tím, že Poslanecká sněmovna nemá znát ani nástin charakteru, ani výši sazby, za kterou bude úvěr poskytnut.

Za páté. Absolutně v důvodové zprávě postrádám rozpis nákladů celé akce v jednotlivých letech, to znamená, co prostavíme v roce 2002 a v dalších letech. To je pro mě těžko přijatelné, neboť rozpis nákladů zcela jasně implikuje dopad jak na již schválený státní rozpočet roku 2002, tak nás bude zavazovat k mandatorním nákladům do budoucna.

Za šesté. V tomto kontextu je pro mě těžko akceptovatelná dnes již skoro kouzelná formulace § 2 návrhu zákona, která říká, že co se utratí z úvěru EIB v roce 2002, o to se zvýší deficit státního rozpočtu roku 2002. Považuji za těžko přijatelné toto zvýšení deficitu státního rozpočtu roku 2002 při projednávání takovéhoto návrhu zákona neznat.

Za sedmé. Na konec bych chtěl jen zdůraznit, že opět tvoříme výdaje státního rozpočtu 2002 v průběhu roku, to znamená, že příprava státního rozpočtu 2002 a jeho rámec bere v průběhu fiskálního roku za své. Již dnes lze očekávat deficit státního rozpočtu 2002 o 13,2 miliardy korun vyšší, než byly schválené 46,2 miliardy korun, a rád bych trval na tom, že bych chtěl vědět, jak vysoký deficit můžeme očekávat i v důsledku schválení tohoto návrhu zákona.

V závěru tedy předkladatelům chci předložit čtyři otázky a bez jejich znalosti nejsem schopen dát sněmovně stanovisko k tomuto návrhu. Tyto otázky jsou:

1. Jaké výdaje jsou uvedeny ke 13 stavbám v jejich isprofinech a jak korespondují s celkovými náklady 420 mil. eur z celkových nákladů akce?

2. Je jasná představa o nákladech projektu v roce 2002 a jaké jsou v souladu výdaje Státního fondu dopravní infrastruktury na rok 2002 a tímto zákonem předpokládané výdaje na akce v roce 2002?

3. Jaký je předpokládán kurs české koruny k euru a jaký bude mít charakter úroková míra úvěru od EIB, to znamená proměnlivý, nebo fixní, a zhruba v jaké průměrné výši tato sazba bude?

4. Jaký dopad bude mít realizace tohoto zákona v praxi na výdaje státního rozpočtu roku 2002 a zejména jeho deficit?

Chtěl bych ještě avizovat, že bez odpovědí na tyto otázky budu muset navrhnout sněmovně přerušení projednávání tohoto bodu, neboť považuji znalost rozpočtových dopadů tohoto zákona za natolik významné, že bez jejich znalostí nelze odpovědně pokročit při projednávání tohoto zákona dále.

Tolik zpravodajská zpráva.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji. Jenom drobné upřesnění, pane poslanče: ten váš návrh by měl znít "přerušení a odročení projednávání do doby předložení odpovědí, písemného materiálu či splnění nějaké konkrétní podmínky".

Toto bylo vystoupení zpravodaje v prvém čtení a nyní otevírám obecnou rozpravu, do které nemám žádnou přihlášku. Pan ministr, prosím.

 

Ministr dopravy a spojů ČR Jaromír Schling: Pane předsedající, dámy a pánové, jednak mi dovolte, abych pro jistotu ještě v rozpravě zopakoval návrh na to, aby sněmovna vyslovila s tímto návrhem zákona souhlas již v prvním čtení.

Dále se pokusím odpovědět na otázky pana zpravodaje, byť přiznávám, že detailní odpovědi připraveny nemám a nenosím všechny tyto údaje v hlavě.

Pokud jde o souhrn výdajů na projekt, souhrn výdajů na základě rozpočtů staveb odpovídá, pokud jde o náklady veřejných prostředků v nejbližší letech, tomu, co je uvedeno v důvodové zprávě, to znamená maximálně 210 mil. eur. Předpokládá se samozřejmě, že při soutěžích na jednotlivé úseky tohoto projektu, na jednotlivé stavby bude dosaženo snížení nákladů, a tedy že konečná suma nebude tak vysoká.

Dopady do rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury a vztah ke státnímu rozpočtu. Ve státním rozpočtu na rok 2002 opravdu nejsou rozpočtovány na tento projekt žádné prostředky, protože ani na jiné infrastrukturní projekty se nerozpočtují ve státním rozpočtu prostředky od doby, kdy vznikl Státní fond dopravní infrastruktury. Státní fond dopravní infrastruktury má v letošním roce zahrnuty do rozpočtu ty stavby, s jejichž spolufinancováním a zahájením se počítá již v letošním roce. Další stavby z těch 13 se tam neobjevují proto, protože se s jejich zahájením počítá až v příštím roce. Čili jenom část finančních prostředků bude potřeba v tomto roce, část až v roce příštím a následujících, protože celý tento projekt bude realizován v delším časovém období. Myslím, že se tam předpokládá ukončení až v roce 2006 u některých staveb.

Pokud jde o kurs, tak tento návrh zákona si nečiní nárok řešit kursové otázky a kursová rizika a bude to předmětem smlouvy s Evropskou investiční bankou a návrh této smlouvy zatím nikdy při podobných návrzích zde projednáván a zveřejňován nebyl. Tedy nejsem si v tuto chvíli jist, jestli by to bylo možné, i když předpokládám, že ano, protože Evropská investiční banka je bankou poněkud jiného charakteru a neměl by být problém minimálně rozpočtovému výboru předložit vzorovou smlouvu, podle které se uzavírají tyto úvěry.

Dopad v roce 2002 do státního rozpočtu nelze v tuto chvíli přesně kvantifikovat, protože lze říci jenom to, co je v návrhu obsaženo, že úvěr bude činit 210 mil. euro a bude čerpán postupně, bude čerpán tak, jak bude stavba probíhat, a cokoliv bych řekl k letošnímu roku, byl by pouze hrubý odhad. Ten hrubý odhad může činit řekněme 300 mil. korun. Rozhodně to nebudou miliardy, taková suma v letošním roce prostavěna nebude, alespoň ne tak, aby polovina z prostavěné sumy činila víc než stovky milionů korun, které uvádím. Protože znovu zdůrazňuji, že vždy jde o spolufinancování, 50 % z prostředků Státního fondu dopravní infrastruktury a 50 % z úvěru Evropské investiční banky. Je pravda, že úvěry Evropské investiční banky byly vždy zatím bezkonkurenčně nejlevnější, mnohem levnější než úvěry od komerčních bank, a rovněž podmínky splácení jsou velmi výhodné.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji vám, pane ministře. Hlásil se ještě pan zpravodaj. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Martin Kocourek: Děkuji. Chtěl bych říci, že odpověď pana ministra pro mne nebyla úplně ta, kterou bych čekal, protože pokud pan ministr řekl, že náklady této akce jsou již předpokládány v rozpočtech a isprofinech těchto akcií, potom by podle mě byl zbytečný § 2 návrhu tohoto zákona, který říká, že o zdroje, které se užijí v příslušném fiskálním roce, se navyšuje deficit státního rozpočtu.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP