(17.30 hodin)

Poslanec Michal Doktor: Děkuji za slovo. Vážené kolegyně a kolegové, protože především první čtení a obecná rozprava jsou určeny k tomu, abychom vedli rozsáhlou diskusi, využiji této příležitosti k tomu, abych, tak jak jsem byl kritický v obecné rozpravě prvního čtení, uvedl na tomto místě ocenění snahy předkladatelů za odvedenou práci na tomto tématu.

Ten čas, který tomu věnovali, dokázal, že je nepochybně velmi složité najít nový koncept, kterým by bylo možné postihnout službu Horské služby, ten výkon veřejné služby, který zajišťují. Říkám to zejména proto, že i v současné době jsme oslovováni jinými občanskými sdruženími vykonávajícími služby, např. kynologickou službou, vodní záchrannou službou, jejichž práce je nepochybně stejně důležitá, jako je činnost Horské služby. Bude zřetelně nutné najít novou platformu, jiný způsob zajištění této služby.

To je sdělení, v němž já oceňuji práci předkladatelů a v němž vyslovuji část svého souhlasu s onou vynaloženou snahou.

Dále ovšem musím říci, že se zcela zřetelně rozcházím s koncepcí, kterou předkladatelé zvolili, ve srovnání s koncepcí, kterou zastávám já a v niž by se měla Česká republika vydat.

Pozměňovací návrhy, tak jak byly předneseny, resp. i ty, které ani předneseny nebyly, neřeší jednu věc - nadále velké riziko plynoucí z neprůhledného financování, pakliže by se nabízený model týkající se právě Horské služby stal modelem pro řešení jiných občanských sdružení a modelově se způsob financování používal právě pro financování vodní záchranné služby a činnosti oněch jiných občanských sdružení.

Všichni víme, že tato občanská sdružení mají právo spolupracovat, mají právo využívat státní zdroje na základě současné legislativy. Zákon o integrovaném záchranném systému zcela zřetelně mluví o pomoci na vyžádání a už současná pravidla toho, jak funguje integrovaný záchranný systém a krizové řízení, umožňují vcelku solidní spolupráci mezi těmito složkami, resp. mezi státem a občanskými sdruženími. Je otázkou, jak umějí v daných regionech a v daných lokalitách tohoto ustanovení jednotlivé složky a zástupci státu využívat. Zřetelně jsou velké rozdíly mezi tím, jak k tomu jednotliví pracovníci a jednotliví funkcionáři občanských sdružení přistupují.

To ovšem není důvod k tomu, abychom krátkozrace přistoupili k nabízenému modelu. Já nadále zastávám názor, že občanské sdružení prostě nemůže omezovat práva a svobody nikoho jiného než vlastních členů. Je pro mne naprosto nepřijatelný koncept, že by občanské sdružení mělo být nadáno pravomocemi, které navrhli předkladatelé tohoto zákona, a to i po případných provedených změnách, které budou předloženy v průběhu druhého čtení, resp. podrobné rozpravy. Myslím, že to není dobře, už i z pohledu kvality služby. Je přece naprosto jednoznačné, že občanské sdružení, které je nadané takovou pravomocí, a takové občanské sdružení, kterému ze zákona poplyne určitá povinnost poskytovat servis v nelehkých podmínkách krize a nouze, není schopno poskytovat tuto službu na kvalitativně srovnatelných podmínkách v celé České republice.

Skutečně si myslím, že jediný použitelný model může být, aby tuto službu zajišťoval integrovaný záchranný systém, jeho profesionální sbory. Hledejme dohodu v této rovině, kdy zcela zřetelně budeme umět korigovat a rozeznat finanční toky plynoucí do těchto služeb. Budeme umět odůvodnit daňovým poplatníkům, že právě tento typ služby je tím nejefektivnějším, ale také tím, který poskytuje plný servis a plnou pomoc ve chvíli nouze a potřeby záchrany lidského zdraví a lidských životů.

Zůstávám věrný svým názorům, které jsem prezentoval v průběhu prvního čtení, a navrhuji zamítnutí tohoto sněmovního tisku.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Hlásí se dále někdo do obecné rozpravy? Pakliže tomu tak není, obecnou rozpravu končím. Ptám se pana navrhovatele, zda si přeje přednést závěrečné slovo. Je tomu tak. Hovoří pan poslanec Filip.

 

Poslanec Vojtěch Filip: Děkuji, vážená paní předsedající. Já chápu, že pro někoho je těžké pochopit, že občanská společnost se tvoří právě z toho, jakým způsobem fungují její jednotlivé složky, a to včetně občanských sdružení. Svým způsobem je pro mne nepochopitelné, že občanskou společnost nejméně prosazují ti, kteří mají slovo občanská ve svém stranickém názvu. To není žádný útok na kolegu Doktora, vůbec ne. Já prostě jen nechápu, že bych měl svým způsobem zestátnit 600 dobrovolných pracovníků Horské služby. Ano, chápu výhradu, která tady je, může to být ještě propracovanější, ještě lepší, může to mít větší konsensus ve sněmovně, ale podle mého soudu je třeba najít takovou koncepci, která znamená možnost soužití státních úřadů a normální občanské veřejnosti v dobrovolné činnosti občanských sdružení.

Myslím, že nikdo nepochybuje o tom, že vedle hasičského záchranného sboru je zcela funkční téměř v každé vesnici sbor dobrovolných hasičů a každý starosta se o něj opírá. V horských oblastech je kromě hasičů ještě samozřejmě Horská služba.

Já prostě odmítám těch 600 lidí zestátnit a nechci na to ani vydávat státní prostředky.

V tuto chvíli je zřejmé, že je potřeba hledat znovu konsensus k tomuto zákonu. Byl bych rád, kdybychom alespoň ještě ty pozměňovací návrhy mohli vyslechnout. Děkuji vám.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji. Prosím pana zpravodaje.

 

Poslanec Rudolf Tomíček: Dámy a pánové, dovolte, abych pokračoval v průběhu tohoto bodu jen krátkým sdělením, že v diskusi vystoupil pouze jeden poslanec, a to kolega Doktor, který navrhl zamítnutí této předlohy.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji. Budeme tedy hlasovat o návrhu na zamítnutí předloženého návrhu.

Na žádost pléna vás odhlašuji, prosím o novou registraci.

 

O návrhu na zamítnutí předloženého návrhu rozhodneme v hlasování pořadové číslo 58, které zahajuji, a ptám se, kdo je pro návrh na zamítnutí předloženého návrhu. Kdo je proti tomuto návrhu?

Konstatuji, že v hlasování pořadové číslo 58 tento návrh byl přijat, když se pro něj z přítomných 140 poslanců vyslovilo 79 a 52 bylo proti. Konstatuji, že návrh zákona byl zamítnut.

 

Ještě si přeje slovo pan poslanec Filip.

 

Poslanec Vojtěch Filip: Děkuji všem, kteří mi pomáhali tvořit tento návrh zákona. Předložím ho, pokud budu zvolen, příští Poslanecké sněmovně.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Dalším bodem je

 

13.
Vládní návrh zákona o darování, odběrech a transplantacích tkání a orgánů
a o změně některých zákonů (transplantační zákon)
/sněmovní tisk 1053/ - druhé čtení

 

Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr zdravotnictví Bohumil Fišer, kterého prosím, aby se ujal slova. Současně prosím o klid v jednacím sále.

 

Ministr zdravotnictví ČR Bohumil Fišer: Vážená paní místopředsedkyně, dámy a pánové, dovolte mi, abych nyní stručně uvedl vládní návrh zákona o darování, odběrech a transplantacích tkání a orgánů a o změně některých zákonů, tzv. transplantační zákon.

Vládní návrh zákona je dlouho očekávanou právní normou, která nahradí stručnou úpravu této problematiky obsaženou v ustanovení § 26 zákona č. 20/1966 Sb., o péči o zdraví lidu, ve znění pozdějších předpisů, a v prováděcích právních předpisech, kterými jsou vyhláška č. 19/1988 Sb., o postupu při úmrtí a pohřebnictví, ve znění zákona 256/2001 Sb., o pohřebnictví, a směrnice Ministerstva zdravotnictví č. 24/1997 Věstníku Ministerstva zdravotnictví o mimořádném odnímání tkání a orgánů z těl mrtvých, ve znění směrnice č. 1/1984 Věstníku Ministerstva zdravotnictví.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP